Do tej pory był to rok niesamowitej aktywności, która ugruntowała dominację SpaceX w branży komercyjnych lotów kosmicznych. Kierowana przez SpaceX branża jest na dobrej drodze do przebicia corocznych szczytów startów kosmicznego wyścigu w połowie XX wieku, kiedy większość startów przeprowadzały rządy, a nie sektor prywatny. 2021 ustanowił już nowy rekord, łącznie 145 startów, w porównaniu do 129 w 1984 r., poprzednim rekordowym roku, według danych firmy badawczej Quilty Analytics.
Jeśli SpaceX utrzyma obecne tempo, może wystrzelić ponad 52 rakiety tylko w tym roku, znacznie przekraczając ubiegłoroczny rekord 31..
„Nawet 10 lat temu premiery były rzadkie”, powiedział CNN Business Chris Quilty, założyciel Quilty Analytics.
Zauważył, że w 2001 roku łączna liczba startów na świecie wyniosła tylko 51.
„Więc umieść to w kontekście samego startu SpaceX 52 razy” – powiedział. „To niesamowite.”
Chociaż SpaceX wyróżnia się na tle swoich rakietowych konkurentów, nie oznacza to, że firma będzie lub pozostanie niekwestionowana.
Dwie nowe rakiety mogące konkurować z Falconami SpaceX – podstawowymi rakietami, których firma używa do przewożenia satelitów, a ostatnio astronautów na orbitę – mają zostać wystrzelone w przyszłym roku. Są to New Glenn, który jest rozwijany przez wspieranego przez Jeffa Bezosa Blue Origin, oraz Vulcan Centaur, grupa rakietowa ze starej firmy United Launch Alliance, wspólnego przedsięwzięcia Boeinga i Lockheed Martin.
Inni są bardziej optymistyczni, że SpaceX i inni traktują to ryzyko na tyle poważnie, aby uniknąć katastrofy.
„Firmy, które mogą tworzyć śmieci kosmiczne, będą bezpośrednio i bezpośrednio dotknięte tym śmieciem” – powiedziała Carissa Christensen, dyrektor generalna BryceTech Space Research Group, zauważając, że szczątki kolizyjne zagrażają ich satelitom – ich własnym inwestycjom.
Gdy wszystkie te pociski są aktywne – a kilka mniejszych pojazdów nośnych ma rozpocząć starty z wybrzeża Florydy, które jest głównym miejscem startu SpaceX – SpaceX może również napotkać wąskie gardła w wyrzutni. Każdy start wymaga naziemnego zespołu wsparcia, w tym wojskowego personelu meteorologicznego, aby zapewnić bezpieczny start. I jest wiele uruchomień, które mogą obsłużyć w dowolnym momencie.
„Nie ma nieskończonej liczby dni, wyrzutni lub miejsc startowych, w których można zabrać rzeczy na orbitę” – zauważył Quilty.
Christensen dodał jednak, że wsparcie naziemne wybrzeża kosmicznego okazało się odporne, o czym świadczy zdolność SpaceX do powrotu grupy astronautów z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej u wybrzeży Florydy w zeszły piątek, a następnie wystrzelenia misji Starlink z wyrzutni kilka mil po kilku godzinach.
Kapitan Jonathan Eno, zastępca dyrektora operacyjnego Sił Kosmicznych USA, którego zadaniem jest monitorowanie pogody i inne potencjalne interwencje przed startem, powiedział, że załogi wsparcia naziemnego na Florydzie pracowały przez lata, aby przygotować się na ogromny wzrost liczby startów z kosmodromu . Z kolei w roku, w którym został oddany do użytku, w 2019 r., Space Coast, w którym mieści się Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego i Cape Canaveral, obsłużyło zaledwie 18 startów. W tym roku jest na dobrej drodze do wsparcia ponad 60, Zwłaszcza w tym pierwszy start nowej rakiety księżycowej NASA, zwanej Space Launch System. Jego zespół jest teraz gotowy do obsługi wielu uruchomień tego samego dnia, nawet w ciągu kilku minut od siebie.
„SpaceX dostarcza wielu wiadomości”, powiedział CNN Business. „To oni robią teraz tak wiele pojazdów startowych”. „Oczywiście przygotowujemy się tylko na inną rzeczywistość”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin