SpaceX nie ukończyło całej misji i zarówno statek kosmiczny Starship, jak i wzmacniacz Super Heavy eksplodowały nad oceanem.
Ale było kilka najważniejszych wydarzeń dla SpaceX.
Rakieta przeleciała znacznie dalej na swoim torze lotu niż podczas swojej pierwszej próby lotu w kwietniu, kiedy statek kosmiczny zaczął się toczyć około czterech minut po starcie. Podczas tego testu statek kosmiczny nigdy nie oddzielił się od superciężkiego wzmacniacza.
Tym razem jednak SpaceX dokonało wyczynu: po około dwóch i pół minucie lotu statek kosmiczny uruchomił silniki i pomyślnie rozdzielił się, stosując zupełnie nową metodę zwaną „gorącą stacją”.
To był decydujący moment dla SpaceX, ponieważ oczekiwano, że gorąca scena będzie „najbardziej ryzykowną częścią lotu” – powiedział w październiku dyrektor generalny SpaceX Elon Musk.
SpaceX powiedziało już, że uzna misję za sukces, jeśli Starship przekroczy ten punkt. i zrobiłem.
Jednak nie poszło do końca zgodnie z planem. Zaraz po rozdzieleniu superciężka rakieta zaczęła wymykać się spod kontroli i chwilę później eksplodowała nad Zatoką Meksykańską. SpaceX liczyło na ponowne uruchomienie silników Superciężkiego i poprowadzenie go do kontrolowanego lądowania.
Utrata boostera nie jest poważną porażką. Początkowo Starship nadal radził sobie dobrze po oddzieleniu się od Super Heavy.
Około 8 minut po starcie w całym Centrum Kontroli Misji rozległy się wiwaty, gdy statek kosmiczny zbliżał się do końca spalania silnika, umieszczając go na orbicie okołoziemskiej.
Jednak 9 minut po wystrzeleniu SpaceX wyjaśniło, że utraciło sygnał wideo ze statkiem kosmicznym.
Około 11 i pół minuty po rozpoczęciu lotu firma potwierdziła, że utraciła dane. Oznacza to, że statek kosmiczny nie leciał zgodnie z planem.
Inżynier John Innsbrucker, który był gospodarzem transmisji na żywo SpaceX, potwierdził, że SpaceX musiało zniszczyć statek kosmiczny, aby nie zboczył z kursu.
Firma już potwierdza, że z jej punktu widzenia test ten zakończył się sukcesem.
„Zdobyliśmy dużo danych, które pomogą nam wszystkim ulepszyć nasz następny lot” – powiedziała podczas transmisji na żywo Kate Tice, menedżer ds. inżynierii w SpaceX ds. systemów jakości.
W tweecie firma napisała to samo, co po krótkotrwałym locie testowym w kwietniu:
Firma znana jest z tego, że radzi sobie z niepowodzeniami i wpadkami już na wczesnych etapach rozwoju rakiet. Jest to wbudowane w filozofię inżynieryjną firmy, która uwzględnia ryzyko już na wczesnym etapie lotów testowych w imię szybszego uczenia się i ulepszania konstrukcji samochodu, niż gdyby samochód opierał się na testach naziemnych.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów