12 września (Reuters) – Dostawcy lotnictwa i linie lotnicze na całym świecie ostrzegli przed rosnącymi kosztami i presją na pojemność samolotów po tym, jak amerykański producent silników RTX (RTX.N) ujawnił, że rzadka wada produkcyjna może doprowadzić do uziemienia setek samolotów Airbusa ( AIR .ROCZNIE). w następnych latach.
Problem, czyli rzadka wada proszku metalicznego, która może prowadzić do pęknięć niektórych elementów silnika, to najnowszy problem, przed którym stoi branża, która boryka się z niedoborami personelu i problemami z łańcuchem dostaw, nawet w obliczu wzrostu liczby podróży po pandemii.
RTX poinformowało, że w poniedziałek będzie musiał wycofać od 600 do 700 silników Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) z samolotu Airbus A320neo w celu kontroli jakości w ciągu najbliższych trzech lat.
Akcje ogarniętego trudnościami dostawcy spadły we wtorek o 4,6% do najniższego poziomu od ponad dwóch lat i wyniosły 73,66 dolarów, ale uzyskały wsparcie ze strony dyrektora generalnego Airbusa, Guillaume’a Faury’ego, który podczas wydarzenia w Waszyngtonie powiedział, że reformy są konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo.
„Nie podoba nam się ta sytuacja, ale uważamy, że jest to słuszne” – powiedział, dodając, że problemy były „bardzo niefortunne”. Airbus oświadczył w poniedziałek, że nie spodziewa się wpływu na dostawy w 2023 r. We wtorek jego akcje spadły w Paryżu o 2,4%.
Problem z silnikiem został po raz pierwszy ujawniony w lipcu, ale RTX wyjaśnił skalę problemu w poniedziałek.
Oświadczenie wywołało burzę w branży, od producentów podzespołów, takich jak japoński Kawasaki Heavy Industries, po linie lotnicze, takie jak niemiecka Lufthansa, które polegają na kultowych odrzutowcach Airbus.
Źródła branżowe powiedziały agencji Reuters, że problem może zaostrzyć spór dotyczący silników między fabrykami samolotów a warsztatami naprawczymi, ponieważ ich naprawa zajmuje więcej czasu.
Problem może spowodować uziemienie średnio 350 samolotów rocznie do 2026 r., a w pierwszej połowie 2024 r. nawet 650 samolotów pozostanie bezczynnych. RTX początkowo szacowała, że naprawa każdego silnika zajmie 60 dni, ale obecnie oczekuje się, że może to potrwać do 60 dni. 300 dni.
W lipcu RTX poinformowało, że w proszku metalowym stosowanym w tarczach turbin wysokociśnieniowych, które stanowią część rdzenia silnika GTF, wykryto mikroskopijne zanieczyszczenia. Obecność tych zanieczyszczeń może powodować pęknięcia w silniku.
Wymiana dysków wiąże się z wyjęciem, demontażem i ponownym montażem napędu. Silniki, których to dotyczy, zostały wyprodukowane w latach 2015–2021.
Akcje RTX, powstałego w wyniku fuzji Raytheona i United Technologies w 2020 roku, straciły jedną czwartą wartości od czasu ujawnienia problemu w lipcu.
„Kiedy firma początkowo zidentyfikowała problem proszków metalicznych w silniku GTF, na podstawie dostarczonych danych mieliśmy pewność, że problem został stosunkowo dobrze opanowany” – stwierdził w notatce analityk RBC Capital Markets, Ken Herbert.
„Zidentyfikowany wpływ finansowy i operacyjny jest większy, niż się spodziewaliśmy”.
Linie lotnicze i producenci dotarli do szczegółów
Dostawcy z branży lotniczej i kosmonautycznej mający udziały w problematycznym programie silników twierdzą, że problem będzie miał wpływ na ich koszty. Notowany na giełdzie w Londynie producent komponentów lotniczych Melrose Industries (MRON.L) stwierdził, że grozi mu potencjalna strata w wysokości około 200 milionów funtów (249,2 miliona dolarów).
Japońskie IHI (7013.T) i Kawasaki Heavy Industries (7012.T) oświadczyły, że spodziewają się spadku zysków w wyniku długotrwałych inspekcji, podczas gdy niemiecka firma MTU Aero Engines (MTXGn.DE) ostrzegła w poniedziałek przed niższymi zyskami.
Lufthansa (LHAG.DE) poinformowała we wtorek, że problem może doprowadzić do uziemienia 20 samolotów A320neo w dowolnym momencie.
Linia Air New Zealand (AIR.NZ), której flota składa się z 16 samolotów A320neo, stwierdziła we wtorek, że problem jeszcze bardziej ograniczy dostępność silników i będzie miał „znaczący” wpływ na rozkład lotów od stycznia 2024 r.
Scoot, jednostka Singapore Airlines, stwierdziła, że inspekcje wpłyną na cztery silniki napędzające flotę A320neo i mogą zmusić ją do modyfikacji niektórych lotów.
Węgierska linia lotnicza Wizz Air (WIZZ.L) oszacowała w poniedziałek, że potencjalna przepustowość osiągnie 10% w drugiej połowie roku fiskalnego 2024.
RTX jest jednym z dwóch producentów silników do popularnego samolotu wąskokadłubowego Airbus A320neo, drugim jest CFM International, spółka joint venture pomiędzy GE (GE.N) i Safran (SAF.PA).
(1 dolar = 0,8026 funta)
(Raport: Valerie Encina w Waszyngtonie, Rajesh Kumar Singh w New Delhi i Abhijith Ganappavaram, Anirudh Ghosh i Meher Bedi w Bengaluru) Redakcja: David Gavin i Arun Kuyur
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów