4 lutego, 2025

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Problem silnika odrzutowego RTX rozprzestrzenia się w całym światowym przemyśle lotniczym

Problem silnika odrzutowego RTX rozprzestrzenia się w całym światowym przemyśle lotniczym

54. paryski pokaz lotniczy na lotnisku Le Bourget pod Paryżem

Gość mija logo Raytheon Technologies Corporation (RTX) podczas 54. Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu na lotnisku Le Bourget pod Paryżem, Francja, 22 czerwca 2023 r. REUTERS/Benoit Tessier/File Photo Uzyskanie praw licencyjnych

  • Dostawcy i linie lotnicze ostrzegają przed strajkiem
  • Dyrektor generalny Airbusa wspiera silniki GTF
  • Skala problemu jakościowego zaskakuje część analityków

12 września (Reuters) – Dostawcy lotnictwa i linie lotnicze na całym świecie ostrzegli przed rosnącymi kosztami i presją na pojemność samolotów po tym, jak amerykański producent silników RTX (RTX.N) ujawnił, że rzadka wada produkcyjna może doprowadzić do uziemienia setek samolotów Airbusa ( AIR .ROCZNIE). w następnych latach.

Problem, czyli rzadka wada proszku metalicznego, która może prowadzić do pęknięć niektórych elementów silnika, to najnowszy problem, przed którym stoi branża, która boryka się z niedoborami personelu i problemami z łańcuchem dostaw, nawet w obliczu wzrostu liczby podróży po pandemii.

RTX poinformowało, że w poniedziałek będzie musiał wycofać od 600 do 700 silników Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) z samolotu Airbus A320neo w celu kontroli jakości w ciągu najbliższych trzech lat.

Akcje ogarniętego trudnościami dostawcy spadły we wtorek o 4,6% do najniższego poziomu od ponad dwóch lat i wyniosły 73,66 dolarów, ale uzyskały wsparcie ze strony dyrektora generalnego Airbusa, Guillaume’a Faury’ego, który podczas wydarzenia w Waszyngtonie powiedział, że reformy są konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo.

„Nie podoba nam się ta sytuacja, ale uważamy, że jest to słuszne” – powiedział, dodając, że problemy były „bardzo niefortunne”. Airbus oświadczył w poniedziałek, że nie spodziewa się wpływu na dostawy w 2023 r. We wtorek jego akcje spadły w Paryżu o 2,4%.

Problem z silnikiem został po raz pierwszy ujawniony w lipcu, ale RTX wyjaśnił skalę problemu w poniedziałek.

Oświadczenie wywołało burzę w branży, od producentów podzespołów, takich jak japoński Kawasaki Heavy Industries, po linie lotnicze, takie jak niemiecka Lufthansa, które polegają na kultowych odrzutowcach Airbus.

READ  Sześciu ekspertów wypowiada się na temat nieruchomości w 2024 roku

Źródła branżowe powiedziały agencji Reuters, że problem może zaostrzyć spór dotyczący silników między fabrykami samolotów a warsztatami naprawczymi, ponieważ ich naprawa zajmuje więcej czasu.

Problem może spowodować uziemienie średnio 350 samolotów rocznie do 2026 r., a w pierwszej połowie 2024 r. nawet 650 samolotów pozostanie bezczynnych. RTX początkowo szacowała, że ​​naprawa każdego silnika zajmie 60 dni, ale obecnie oczekuje się, że może to potrwać do 60 dni. 300 dni.

W lipcu RTX poinformowało, że w proszku metalowym stosowanym w tarczach turbin wysokociśnieniowych, które stanowią część rdzenia silnika GTF, wykryto mikroskopijne zanieczyszczenia. Obecność tych zanieczyszczeń może powodować pęknięcia w silniku.

Wymiana dysków wiąże się z wyjęciem, demontażem i ponownym montażem napędu. Silniki, których to dotyczy, zostały wyprodukowane w latach 2015–2021.

Akcje RTX, powstałego w wyniku fuzji Raytheona i United Technologies w 2020 roku, straciły jedną czwartą wartości od czasu ujawnienia problemu w lipcu.

akcji RTX

„Kiedy firma początkowo zidentyfikowała problem proszków metalicznych w silniku GTF, na podstawie dostarczonych danych mieliśmy pewność, że problem został stosunkowo dobrze opanowany” – stwierdził w notatce analityk RBC Capital Markets, Ken Herbert.

„Zidentyfikowany wpływ finansowy i operacyjny jest większy, niż się spodziewaliśmy”.

Linie lotnicze i producenci dotarli do szczegółów

Dostawcy z branży lotniczej i kosmonautycznej mający udziały w problematycznym programie silników twierdzą, że problem będzie miał wpływ na ich koszty. Notowany na giełdzie w Londynie producent komponentów lotniczych Melrose Industries (MRON.L) stwierdził, że grozi mu potencjalna strata w wysokości około 200 milionów funtów (249,2 miliona dolarów).

Japońskie IHI (7013.T) i Kawasaki Heavy Industries (7012.T) oświadczyły, że spodziewają się spadku zysków w wyniku długotrwałych inspekcji, podczas gdy niemiecka firma MTU Aero Engines (MTXGn.DE) ostrzegła w poniedziałek przed niższymi zyskami.

Lufthansa (LHAG.DE) poinformowała we wtorek, że problem może doprowadzić do uziemienia 20 samolotów A320neo w dowolnym momencie.

READ  Spór DirecTV z Tegną uniemożliwia fanom oglądanie mistrzostw SEC i może mieć wpływ na NFL

Linia Air New Zealand (AIR.NZ), której flota składa się z 16 samolotów A320neo, stwierdziła we wtorek, że problem jeszcze bardziej ograniczy dostępność silników i będzie miał „znaczący” wpływ na rozkład lotów od stycznia 2024 r.

Scoot, jednostka Singapore Airlines, stwierdziła, że ​​inspekcje wpłyną na cztery silniki napędzające flotę A320neo i mogą zmusić ją do modyfikacji niektórych lotów.

Węgierska linia lotnicza Wizz Air (WIZZ.L) oszacowała w poniedziałek, że potencjalna przepustowość osiągnie 10% w drugiej połowie roku fiskalnego 2024.

RTX jest jednym z dwóch producentów silników do popularnego samolotu wąskokadłubowego Airbus A320neo, drugim jest CFM International, spółka joint venture pomiędzy GE (GE.N) i Safran (SAF.PA).

(1 dolar = 0,8026 funta)

(Raport: Valerie Encina w Waszyngtonie, Rajesh Kumar Singh w New Delhi i Abhijith Ganappavaram, Anirudh Ghosh i Meher Bedi w Bengaluru) Redakcja: David Gavin i Arun Kuyur

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

Abhijith kieruje zespołem reporterów zajmujących się lotnictwem, tradycyjnymi producentami samochodów, konglomeratami, transportem i podróżami w USA. Abhijith, absolwent ekonomii, pisze artykuły w profilu produkcyjnym, skupiając się na przemyśle lotniczym. W swojej poprzedniej roli był częścią zespołu, który zdobył nagrodę Dziennikarza Roku Reuters w kategorii Szybkość. Kontakt: +91-9019785574