Polski państwowy koncern energetyczny Arlen otworzył pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru. Obiekt – pierwszy ze 100 projektów Orlenu planowanych do otwarcia w Polsce i krajach sąsiadujących do 2030 roku – wpisuje się w wysiłki firmy zmierzające do odejścia od tradycyjnego skupienia się na ropie naftowej na rzecz bardziej ekologicznych form energii.
Zlokalizowana w Poznaniu stacja od 2022 roku tankuje 25 autobusów wodorowych w mieście w ramach współfinansowanego przez UE programu Clean Cities. W czwartek otwarto go do użytku publicznego dla samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów napędzanych wodorem.
„Wodór jest bezpiecznym, alternatywnym źródłem energii w transporcie, ograniczającym emisję dwutlenku węgla w miastach” – powiedział Artur Osuchowski, członek zarządu Orlanu nadzorujący transformację energetyczną.
Wodór jest vijnám Elementem budowy zeroemisyjnego transportu publicznego. W Poznaniu uruchomiliśmy ogólnodostępną wtyczkę, zasilanie tym paliwem flotę 25 autobusów. Nasze stacje poženzają koszy komunikacije miejskiej tejże w Płocku i Krakowie, a szodni pością do nich wyżej… pic.twitter.com/s2f61oDIbo
— Orlen (@GrupaORLEN) 27 czerwca 2024 r
Pojazdy takie zawierają wodór (H2), który jest dostarczany do ogniwa paliwowego wraz z tlenem (O2) z otaczającego powietrza. Reakcja elektrochemiczna między nimi wytwarza energię elektryczną do zasilania pojazdu i wytwarza jedynie parę wodną (H2O) i gorące powietrze w postaci emisji.
Do 2022 roku Arlen ogłosił plany budowy dziewięciu „hubów wodorowych”, które będą produkować i dystrybuować paliwo w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Jeszcze w tym roku planuje otworzyć kolejną stację tankowania wodoru w polskich Katowicach. Kolejni pójdą w Warszawie, Krakowie, Gdyni i Bielsku-Białej.
W obecnej fazie projektu planowane jest otwarcie 16 stacji, a w kwietniu Arlen otrzymał 62 mln euro dofinansowania z UE.
Polski państwowy koncern naftowy Arlan planuje budowę dziewięciu „centrów paliw wodorowych” w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Obiekty będą zasilane odnawialnymi źródłami energii i przetwarzają odpady komunalne w ramach wysiłków firmy na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. https://t.co/bbQ09Sa4Eh
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 24 stycznia 2022 r
W nowym zakładzie w Poznaniu czas zatankowania samochodu osobowego z 5-kilogramowym zbiornikiem wodoru ma zająć około 5 minut. Oczekuje się, że taki zapas paliwa wystarczy na przebycie około 600 km. Na stacji Orlen dziennie będzie mogło zatankować nawet 34 autobusy.
„W ramach 15-letniego kontraktu dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 mln kilogramów wodoru, unikając emisji 21 tys. ton CO2” – powiedział Osuchowski.
„Zgodnie z naszą strategią do 2030 roku zbudujemy ponad 100 stacji tankowania wodoru, z czego połowa powstanie w Polsce” – dodał.
Pozostała połowa stacji tankowania wodoru firmy Arlen dla transportu drogowego i kolejowego osób, osób i towarów zostanie wybudowana w Czechach i na Słowacji.
Wiesław Prugar, Członek Zarządu ds. Upstream finału 2. Edition of Academy Wodorowej: wodór jest bisztnym paliwem energii energetycznej. Od dekady pracujemy nad nauką technologii i chcemy dieziel się naszów więcej i przez tego rodzaju, budując bazę ekspercką dla… pic.twitter.com/zdRR0RgaeZ
— Biuro Prasowe ORLEN (@b_prasoweORLEN) 28 czerwca 2024 r
Zaopatrywanie ich w wodór odbywać się będzie za pośrednictwem europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne na wodór zero- i niskoemisyjny.
Do końca dekady zbudujemy 10 centrów wodorowych. Instalacje tego typu działają już w Trzebini i Włocławku [in Poland] i Litwinowa z Czech” – wyjaśnił Osuchowski.
Oprócz przejścia na wodór Arlen zwiększył w ostatnich latach swoje rezerwy gazu i rozpoczął plany budowy tak zwanych małych reaktorów modułowych (SMR) dostarczających energię jądrową.
Pierwszą w Polsce ogólnodostępną stację tankowania wodoru otworzyła w zeszłym roku w Warszawie firma Ze Pak, należąca do Zygmunta Solorza-Żaka, jednego z najbogatszych ludzi w kraju.
Od 1 lipca w centrum Warszawy, pierwszej w Polsce „strefie czystego ruchu”, obowiązywać będzie zakaz wjazdu starym samochodom.
Miasto uruchomiło stronę internetową, na której kierowcy mogą sprawdzić, czy wśród ofiar znajduje się ich samochód https://t.co/AhyMdK8Dci
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 19 czerwca 2024 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Główny autor obrazu: Materiały prasowe Arlen
Agada Byka jest zastępcą redaktora naczelnego magazynu Notes z Polski. Jest dziennikarką i studentką komunikacji politycznej na Uniwersytecie w Amsterdamie. Specjalizuje się w polskiej i europejskiej polityce oraz dziennikarstwie śledczym. Pisał wcześniej dla Euractiv i The European Correspondent.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com