16 lipca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Polskie państwowe przedsiębiorstwo energetyczne Arlen otwiera pierwszą publiczną stację tankowania wodoru

Polskie państwowe przedsiębiorstwo energetyczne Arlen otwiera pierwszą publiczną stację tankowania wodoru

Polski państwowy koncern energetyczny Arlen otworzył pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru. Obiekt – pierwszy ze 100 projektów Orlenu planowanych do otwarcia w Polsce i krajach sąsiadujących do 2030 roku – wpisuje się w wysiłki firmy zmierzające do odejścia od tradycyjnego skupienia się na ropie naftowej na rzecz bardziej ekologicznych form energii.

Zlokalizowana w Poznaniu stacja od 2022 roku tankuje 25 autobusów wodorowych w mieście w ramach współfinansowanego przez UE programu Clean Cities. W czwartek otwarto go do użytku publicznego dla samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów napędzanych wodorem.

„Wodór jest bezpiecznym, alternatywnym źródłem energii w transporcie, ograniczającym emisję dwutlenku węgla w miastach” – powiedział Artur Osuchowski, członek zarządu Orlanu nadzorujący transformację energetyczną.

Pojazdy takie zawierają wodór (H2), który jest dostarczany do ogniwa paliwowego wraz z tlenem (O2) z otaczającego powietrza. Reakcja elektrochemiczna między nimi wytwarza energię elektryczną do zasilania pojazdu i wytwarza jedynie parę wodną (H2O) i gorące powietrze w postaci emisji.

Do 2022 roku Arlen ogłosił plany budowy dziewięciu „hubów wodorowych”, które będą produkować i dystrybuować paliwo w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Jeszcze w tym roku planuje otworzyć kolejną stację tankowania wodoru w polskich Katowicach. Kolejni pójdą w Warszawie, Krakowie, Gdyni i Bielsku-Białej.

W obecnej fazie projektu planowane jest otwarcie 16 stacji, a w kwietniu Arlen otrzymał 62 mln euro dofinansowania z UE.

W nowym zakładzie w Poznaniu czas zatankowania samochodu osobowego z 5-kilogramowym zbiornikiem wodoru ma zająć około 5 minut. Oczekuje się, że taki zapas paliwa wystarczy na przebycie około 600 km. Na stacji Orlen dziennie będzie mogło zatankować nawet 34 autobusy.

READ  Potężne trzęsienie ziemi wstrząsa kopalnią węgla w Polsce: 10 górników zostało rannych, poszukiwanych jest kilkudziesięciu kolejnych

„W ramach 15-letniego kontraktu dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 mln kilogramów wodoru, unikając emisji 21 tys. ton CO2” – powiedział Osuchowski.

„Zgodnie z naszą strategią do 2030 roku zbudujemy ponad 100 stacji tankowania wodoru, z czego połowa powstanie w Polsce” – dodał.

Pozostała połowa stacji tankowania wodoru firmy Arlen dla transportu drogowego i kolejowego osób, osób i towarów zostanie wybudowana w Czechach i na Słowacji.

Zaopatrywanie ich w wodór odbywać się będzie za pośrednictwem europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne na wodór zero- i niskoemisyjny.

Do końca dekady zbudujemy 10 centrów wodorowych. Instalacje tego typu działają już w Trzebini i Włocławku [in Poland] i Litwinowa z Czech” – wyjaśnił Osuchowski.

Oprócz przejścia na wodór Arlen zwiększył w ostatnich latach swoje rezerwy gazu i rozpoczął plany budowy tak zwanych małych reaktorów modułowych (SMR) dostarczających energię jądrową.

Pierwszą w Polsce ogólnodostępną stację tankowania wodoru otworzyła w zeszłym roku w Warszawie firma Ze Pak, należąca do Zygmunta Solorza-Żaka, jednego z najbogatszych ludzi w kraju.


Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.

READ  Polska uchwala ustawę o reformie mediów niższej izby, którą Stany Zjednoczone potępiają

Główny autor obrazu: Materiały prasowe Arlen