W cieniu polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania resztę Europy. Oto, co przegapiłeś.
Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki, Polska
W 2021 r. polskie biuro T&E rozpoczęło projekt badawczy, który obejmował zgromadzenie interesariuszy z sektora samochodów ciężarowych i dostawczych. Mówienie o elektryfikacji tych sektorów wydawało się naciągane.
Jednak sytuacja uległa znacznej zmianie w ciągu roku. W 2021 r. najszybciej rozwijającym się segmentem pojazdów elektrycznych w Polsce były samochody dostawcze i ciężarowe elektryczne. Liczba nowych rejestracji w tym segmencie wzrosła w 2021 r. o 94% z 435 do 845.
Wzrost liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych nastąpił we wszystkich sektorach (autobusy, motocykle, samochody osobowe). Liczba samochodów osobowych wzrosła o 93%. Na dzień 1 stycznia 2022 r. w Polsce jeździło blisko 40 tys. pojazdów elektrycznych.
Ten wzrost jest niezwykły, jeśli weźmie się pod uwagę szybkość zmian. Polski rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż średnia europejska wynosząca 40%. Poziom nowych rejestracji pojazdów EV można porównać do wyników z Hiszpanii w 2018 r. i nieco wyższy niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii w 2014 r.
Imponujące liczby zostały wywołane zmianami regulacyjnymi, a także decyzjami firm o rozpoczęciu elektryfikacji swoich flot. Unijne normy CO2 dla samochodów osobowych miały kluczowe znaczenie, ponieważ wzrosła podaż i różnorodność samochodów elektrycznych na rynku. W lipcu 2021 r. wprowadzono także w Polsce system wsparcia zakupu samochodów osobowych i dostawczych. Pojazdy na baterie można kupić z dotacją w wysokości 4000 lub 6000 euro dla rodzin z trojgiem lub więcej dzieci. W styczniu 2021 r. uruchomiono mechanizm wsparcia dla autobusów miejskich, który obejmuje 80% ceny zakupu autobusu elektrycznego lub trolejbusu akumulatorowego oraz 90% ceny zakupu autobusu wodorowego.
Ponadto, wykorzystanie energii odnawialnej wciąż rośnie, szczególnie w przypadku instalacji fotowoltaicznych (PV). Moc zainstalowana fotowoltaiki zwiększona w sierpniu 2021 r. wyniosła około 6 GW, co stanowi 50% wzrost od grudnia 2020 r. Oczekuje się, że moc zainstalowana podwoi się ze względu na otoczenie regulacyjne w Polsce. Jednak od 2022 roku przepisy będą mniej korzystne dla nowych instalacji fotowoltaicznych, ponieważ rynek staje się dojrzalszy.
Polska zbliża się do elektryfikacji swojego sektora transportowego, ale transformacja jest daleka od zapewnienia. Udział pojazdów elektrycznych we wszystkich nowych rejestracjach wynosi tylko około 4% w porównaniu do ponad 15% w całej UE. Rządowi wciąż brakuje kompleksowej strategii dekarbonizacji i elektryfikacji sektora transportowego w Polsce. Problem ten będzie jeszcze bardziej widoczny w niedalekiej przyszłości, kiedy niewystarczająca infrastruktura ładowania poważnie wpłynie na dalszy rozwój rynku samochodów elektrycznych, ciężarowych i dostawczych.
Pierwotnie opublikowany w dniu Transport i środowisko.
Polecane zdjęcie: Trzy Polki cieszące się Teslą, dzięki uprzejmości Zacha Shahana, CleanTechnica.
Cenisz oryginalność CleanTechnica? Rozważ zostanie Członek, osoba wspierająca, technik lub ambasador CleanTechnica – lub patronem na Patreon.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com