Polskie narodowe linie lotnicze LOT uruchomiły pierwszy lot na nowej trasie łączącej Warszawę z Tokio przez biegun północny – omijając w ten sposób rosyjską przestrzeń powietrzną.
W sobotę lot LOT80 wystartował z międzynarodowego lotniska Narita w Tokio na warszawskie Lotnisko Chopina o godzinie 23:22 czasu lokalnego. Boeing 787-9 Dreamliner przeleciał nad norweskim archipelagiem arktycznym Svalbard, przecinając Biegun Północny przez Cieśninę Beringa.
Wylądował w Warszawie o 5:33 czasu lokalnego w niedzielę, po łącznie 13 godzinach i 34 minutach.
Linia lotnicza twierdzi, że mogłaby skrócić czas podróży między stolicami Polski i Japonii o około 1,5 godziny, co obecnie wynosi ponad 14 godzin. Wcześniej loty trwały około 10 godzin, ale od lutego 2022 r. loty z UE są zakazane w rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co oznacza dłuższy czas lotu.
Rzecznik LOT Krzysztof Moczulski powiedział, że skorzystanie z trasy polarnej do Tokio to „kolejny krok” w rozwoju linii. Dodaje, że może to również otworzyć nowe połączenia, takie jak bezpośrednie loty do Honolulu i na Hawaje.
Pierwszy lot polarny był możliwy po uzyskaniu przez Lotta zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego na zmianę certyfikatu operacyjnego. W miesiącach poprzedzających lot musiał również przestrzegać szeregu wytycznych Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej dotyczących przelotów przez regiony polarne.
Konieczne jest wprowadzenie zmian w instrukcji operacyjnej statku powietrznego, załoga musi przejść specjalne szkolenie, a oprogramowanie do planowania lotu musi zostać zaktualizowane. Do samolotu trzeba było dokupić dodatkowe wyposażenie, takie jak polary dla załogi i foliowe koce dla pasażerów na wypadek sytuacji awaryjnych.
Pierwszy Dreamliner PLL LOT leci z Tokio do Warszawy trasą polarną.
Dołki deczysi ULC lub zmiana w części Certyfikat Przewoźnika Lotniczego AOC, dodatkowaj na rozszęcieniu obwodu stałego operacji lub połnocną strefęz olarną 10 7 min… pic.twitter.com/3yds7OATTf
— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) 17 czerwca 2023 r
Mochsulski mówi, że skrócenie czasu podróży na trasie polarnej zmniejszyłoby zużycie paliwa, odciążyło załogę i pozwoliłoby samolotom przewozić więcej ładunków. Dodaje, że może stać się głównym szlakiem lotniczym dla połączenia Warszawa-Tokio LOT-u.
LOT nie jest pierwszą linią lotniczą, która przeleciała nad biegunem północnym, omijając rosyjską przestrzeń powietrzną do iz Azji. W marcu 2022 r. fiński przewoźnik flagowy zmienił trasę swojego połączenia Helsinki-Tokio, aby przekroczyć biegun północny.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r. kraje UE zakazały rosyjskim samolotom operowania w swojej przestrzeni powietrznej. W odpowiedzi Rosja zakazała operatorom z UE, Wielkiej Brytanii, USA i Kanady wstępu do swojej przestrzeni powietrznej.
W rezultacie unijne linie lotnicze musiały zmienić trasy omijające terytorium Rosji, zwłaszcza na loty do Azji. Regularne połączenie Warszawa-Tokio LOT-u stworzyło nową trasę, która zaprowadziła linię lotniczą na południe od Rosji i wleciała w rumuńską, kazachską i chińską przestrzeń powietrzną.
Źródło obrazu: FlightRadar24
Anna Hackett jest zastępcą redaktora w Notes from Poland. Niedawno ukończył europeistykę w Trinity College w Dublinie i ma wcześniejsze doświadczenie dziennikarskie w Irish Independent News & Media Group.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com