Japońska gospodarka odnotowała w drugim kwartale znacznie szybszy od oczekiwań roczny wzrost na poziomie 3,1%, wychodząc z recesji na początku roku dzięki silnemu wzrostowi konsumpcji i przemawiając za kolejną podwyżką stóp procentowych w najbliższej przyszłości. termin.
Bank Japonii spodziewał się, że silne ożywienie gospodarcze pomoże inflacji w trwały sposób osiągnąć swój cel na poziomie 2% i uzasadnia ponowne podniesienie stóp procentowych po ich podniesieniu w zeszłym miesiącu, w związku z dalszym poszukiwaniem wyjścia z lat masowych bodźców monetarnych.
Czwartkowe dane rządowe pokazały, że wzrost produktu krajowego brutto w porównaniu ze średnimi oczekiwaniami rynku na wzrost o 2,1% nastąpił po zrewidowanym w górę spadku o 2,3% w pierwszym kwartale.
Odczyt oznacza kwartalny wzrost o 0,8%, przewyższający wzrost o 0,5% oczekiwany przez ekonomistów w ankiecie Reuters.
„Ogólnie wyniki są po prostu pozytywne, z oznakami ożywienia spożycia prywatnego, wspieranego przez wzrost płac realnych” – powiedział Kazutaka Maeda, ekonomista z Instytutu Badawczego Meiji Yasuda.
„To potwierdza pogląd Banku Japonii i dobrze wróży dalszym podwyżkom stóp procentowych, choć bank centralny pozostanie ostrożny, ponieważ niedawna podwyżka stóp procentowych spowodowała gwałtowny wzrost wartości jena.”
Konsumpcja prywatna, która reprezentuje ponad połowę produkcji gospodarczej, wzrosła o 1,0% w porównaniu z oczekiwaniami na wzrost o 0,5% i pierwszym wzrostem od pięciu kwartałów.
Konsumpcja prywatna jest piętą achillesową gospodarki, która w zeszłym roku osłabła, ponieważ gospodarstwa domowe zmagały się z rosnącymi kosztami życia, częściowo z powodu wyższych cen importu spowodowanych słabym jenem.
Niezadowolenie społeczne z powodu rosnących kosztów życia było jednym z czynników, które skłoniły premiera Japonii Fumio Kishidę do ogłoszenia zamiaru rezygnacji w przyszłym miesiącu.
„Zasadniczo spodziewamy się kontynuacji ożywienia konsumpcji” – powiedział Kengo Tanahashi, ekonomista w Nomura Securities.
„Oprócz obniżek zryczałtowanych podatków rozpoczynających się w czerwcu oraz dopłat do rachunków za energię elektryczną i gaz rozpoczynających się w sierpniu tego lata, wiosenne rozmowy płacowe znów były mocne i wierzymy, że wzrost dochodów pobudzi konsumpcję”.
Napływ turystyki pomógł również zwiększyć sprzedaż detaliczną w Japonii. Fast Retailing, właściciel marki odzieżowej Uniqlo, w swoich najnowszych wynikach podkreślił siłę lokalnego rynku, wspieraną rosnącą sprzedażą towarów wolnocłowych.
Według rządu, który postrzega turystykę jako ważny motor wzrostu w gospodarce, która od dawna zmaga się ze starzeniem się społeczeństwa, oczekuje się, że wydatki turystyczne osiągną w tym roku 8 bilionów jenów (54,74 miliarda dolarów).
Wydatki kapitałowe, główny czynnik wzrostu napędzany popytem prywatnym, wzrosły w drugim kwartale o 0,9%, co odpowiada średniej prognozie rynkowej zawartej w ankiecie Reuters.
Dane pokazały, że popyt zewnętrzny, czyli eksport minus import, obniżył wzrost o 0,1 punktu procentowego.
Bank Japonii podniósł stopy procentowe w zeszłym miesiącu i ogłosił plan ograniczenia masowych zakupów obligacji, co stanowi kolejny krok w kierunku wycofywania masowych bodźców monetarnych.
Japonia jest wyjątkowym przykładem na świecie pod względem podnoszenia stóp procentowych, gdyż większość głównych banków centralnych, w tym amerykańska Rezerwa Federalna, zaczęła łagodzić politykę pieniężną lub zmierzać w tym kierunku.
Pierwszy wzrost konsumpcji od ponad roku „powinien zachęcić Bank Japonii do kolejnej podwyżki stóp procentowych jeszcze w tym roku” – powiedział Marcel Thiliant, dyrektor regionu Azji i Pacyfiku w Capital Economics.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów