Polskie państwowe przedsiębiorstwo produkujące pierwszy w kraju samochód elektryczny produkowany w kraju – znany jako Izera – podpisało umowę licencyjną z chińską firmą Geely, właścicielem marek Volvo i Lotus, na dostarczenie platformy dla pojazdu.
W czwartek firma Electromobility Poland (EMP) poinformowała, że Izera będzie budowana na tylnonapędowej platformie Sustainable Experience Architecture (SEA), z której korzystają już Smart, Lynk&Co i ZEEKR. Jednak ISERA jest pierwszym bezpośrednim zewnętrznym użytkownikiem SEA spoza portfela Geely.
Geely Holding i ElectroMobility podpisały umowę licencyjną na w pełni elektryczną architekturę SEA dla polskiej marki Izera. Potwierdzono, że pierwszym modelem Izery wykorzystującym architekturę SEA jest kompaktowy SUV.
Czytaj więcej: https://t.co/mJY8pyMsCK pic.twitter.com/1JemgILHO8
— Geely Group (@GeelyGroup) 17 listopada 2022 r
„Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży oraz dodatkowe możliwości biznesowe” – powiedział Piotr Zaremba, CEO EMP. „W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwi nam rozwój, zaangażowanie większej liczby lokalnych dostawców i realizację projektu w rozważanych ramach komercyjnych”.
Gama Isera ma składać się z trzech modeli segmentu C: kompaktowego SUV-a, hatchbacka i kombi. Pojazdy będą wyposażone w akumulatory o pojemności 51 i 69 kWh, będą miały zasięg od 340 do 450 km (WLTP) i będą mogły pobierać prąd z ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW.
Projekt Izerski – nazwany tak od skupiska gór na granicy Polski z Czechami – Wypuściła swoje pierwsze prototypy w 2020 roku. Ale od tego czasu nękają go opóźnienia.
Budowa zakładu Isera w Jaworznie powinna rozpocząć się w 2021 roku, a pierwsze samochody mają być dostępne w 2024 roku. Jednak prace w fabryce jeszcze się nie rozpoczęły, a planowana produkcja samochodów została przesunięta. W ostatnim kwartale 2025 r.
Według branżowej agencji prasowej niektóre z tych problemów są związane z problemami, z którymi boryka się cała branża Automatyczny przełącznik. Projekt został jednak zahamowany przez problemy z pozyskaniem gruntów w Jaworznie.
Finansowanie projektów również pozostaje wątpliwe, powiedział Rzeczpospolita Codziennie, zwłaszcza biorąc pod uwagę słabe otoczenie gospodarcze i niektóre zalecenia Programy rządu stanowego powinny zostać ograniczone. Do Skarbu Państwa należy prawie 83% udziałów w EMP, reszta należy do państwowych spółek energetycznych.
W 2016 r. polski rząd ogłosił plany uczynienia z Polski potęgi elektromobilności, z zamiarem posiadania miliona pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r.
Ambicje te zostały następnie ograniczone Niskie spożycie Program dofinansowania kosztów zakupu pojazdów elektrycznych i Opóźnienia O projekcie polskiego samochodu elektrycznego.
Dopiero w 2019 r Zarejestrowano 1324 samochody elektryczne W Polsce w poprzednim roku rząd obniżył swój cel posiadania 600 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych do 2030 roku. Pod koniec lipca br. po polskich drogach poruszało się jeszcze zaledwie 52 tys. pojazdów elektrycznych.
Jednak Polska stała się głównym ośrodkiem produkcyjnym. W 2020 roku się udało Największy w UE eksporter autobusów elektrycznychZ Solarisem – polskim producentem należącym do Hiszpanii – Europy Największy producent takich autobusów.
W lipcu br. SK Nexilis, południowokoreański producent blachy miedzianej stosowanej w akumulatorach do samochodów elektrycznych, Zainicjował budowę Fabryka za 3 miliardy złotych w południowo-wschodniej Polsce, w Stalowej Woli.
W ubiegłym roku ogłoszono, że w Polsce powstanie pierwszy obiekt w Unii Europejskiej i pierwszy na świecie Przetwarzanie zużytych akumulatorów samochodowych oraz inne rodzaje odpadów z pojazdów elektrycznych.
Główny kredyt fotograficzny: Zestaw prasowy Isera
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com