30 czerwca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Najwyższy doradca papieża kobiety twierdzące, że były molestowane przez byłego jezuickiego artystę, żądają usunięcia mozaiki

Najwyższy doradca papieża kobiety twierdzące, że były molestowane przez byłego jezuickiego artystę, żądają usunięcia mozaiki

RZYM (AP) – Skandal wobec słynnego byłego artysty jezuickiego Papież oskarżony o psychiczne, duchowe i seksualne wykorzystywanie dorosłych kobiet doszedł do głosu w piątek po tym, jak niektóre z jego rzekomych ofiar oraz papieski doradca ds. przeciwdziałania molestowaniu poprosili o niepromowanie i nie eksponowanie jego dzieł sztuki.

Odrębne inicjatywy pokazały, jak sprawa księdza Marka Rupnika, którego mozaiki zdobią niektóre z najczęściej odwiedzanych sanktuariów Kościoła katolickiego, Nadal powoduje bóle głowy Za Watykan i papieża Franciszka, który jako jezuita został uwikłany w skandal.

Wczesnym piątkiem pięć kobiet, które twierdzą, że były molestowane przez Rubinka, wysłało listy do biskupów katolickich na całym świecie, prosząc ich o usunięcie jego mozaik z kościołów, twierdząc, że ich ciągłe eksponowanie w miejscach kultu jest „niestosowne” i traumatyczne dla ofiar.

Osobno kardynał Sean O’Malley, szef Papieskiej Komisji ds. Ochrony Nieletnich, wysłał własny list, wzywając urzędy Watykanu do zaprzestania wystawiania dzieł Rupinaka. Powiedział, że dalsze wykorzystywanie dzieł ignoruje ból ofiar i może oznaczać obronę słoweńskiego księdza.

Dwutorowe pisma wydano po tym, jak najwyższy urzędnik Watykanu ds. komunikacji stanowczo bronił wykorzystania wizerunków dzieła Rupnika na stronie internetowej „Watykanu News”, podkreślając, że nie wyrządza to żadnej szkody ofiarom i stanowi odpowiedź chrześcijańską.

Skandal Rubinka po raz pierwszy wybuchł publicznie pod koniec 2022 roku, kiedy zakon jezuitów Przyznał, że został ekskomunikowany z Kościoła W skrócie za popełnienie jednego z najpoważniejszych przestępstw Kościoła katolickiego: użycie konfesjonału w celu uniewinnienia kobiety, z którą odbył stosunek seksualny.

Sprawa w dalszym ciągu stwarzała problemy dla jezuitów i Franciszka, ponieważ zgłosiły się dziesiątki innych kobiet, twierdząc, że one również stały się ofiarami Rupnika. Watykan początkowo odmówił postawienia ich przed sądem, argumentując, że zarzuty są przestarzałe.

Jednak po otrzymaniu informacji od większej liczby ofiar Jezuici wypędzili Rubinka zakonu, a Franciszek – pod naciskiem podejrzeń, że chronił innego jezuitę – zrzekł się przedawnienia, aby Watykan mógł Otwórz odpowiedni proces prawny.

READ  Po prostu powstrzymaj demonstranta, który został zaatakowany przez wściekłego kierowcę w Londynie

Do chwili obecnej Rupnik nie ustosunkował się publicznie do zarzutów, a w toku śledztwa odmawiał udzielania odpowiedzi swoim jezuickim przełożonym. Jego zwolennicy w jego studiu artystycznym w Centro Alete potępili to, co nazywali… „Pozasądowa egzekucja” w mediach.

Dyskusja na temat tego, co zrobić z dziełami Rupnicka w trakcie jego procesu w Watykanie, nie jest kwestią „anulowania kultury” ani odwiecznej debaty na temat tego, czy można doceniać sztukę, tak jak Caravaggio, w oderwaniu od działań artysty. Powodem jest to, że niektóre z rzekomych ofiar Rupnika twierdzą, że do molestowania doszło dokładnie w trakcie tworzenia samego dzieła sztuki, co sprawia, że ​​powstała mozaika stanowi dramatyczne i bolesne przypomnienie tego, co przeżyły.

Jedna z zakonnic stwierdziła, że ​​została zgwałcona na szafocie podczas montażu mozaiki w kościele, inna zaś udawała, że ​​jest jej modelką.

W ich piśmie, podpisanym w imieniu pięciu klientów przez adwokat Laurę Sgro, można przeczytać: „Mimo upływu lat trauma, jakiej doświadczyła każda z nich, nie została zatarta i żyje na nowo w obecności dzieł księdza Rupnika. ” W piątek wysłano go do ponad 100 biskupów, ambasad watykańskich i przywódców religijnych na całym świecie, o których wiadomo, że mają mozaiki Rubinka na swoich ziemiach.

Gloria Branciani, jedna z pierwszych ofiar Rubinka, które upubliczniły się publicznie, powiedziała, że ​​od dawna zmagała się z pytaniem, co zrobić z jego mozaikami. Jednak w piątkowym wywiadzie powiedziała, że ​​doszła do wniosku, że należy go usunąć z miejsc kultu, gdy dowiedziała się, że inne kobiety były molestowane szczególnie podczas jego tworzenia.

„Nie oznacza to, że dzieło zostanie zniszczone, oznacza to, że można je zabrać gdzie indziej” – powiedziała w piątkowym wywiadzie. „Ważne jest, aby nie pozostawało ono powiązane z wyrazem wiary ludzi… ponieważ korzystanie z dzieła, które budzi obrazę, nie może pozostać w miejscu, do którego ludzie udają się, aby się modlić”.

READ  Umorzenie długów Ukrainy jest uwzględnione w amerykańskim projekcie ustawy o obronie, zatwierdzonym przez Izbę Reprezentantów

Proces Rupnik w Watykanie trwa – Sgro twierdzi, że nie skontaktowano się z nią w celu złożenia zeznań jej klientki – a wielu obrońców Rupnik w Watykanie i poza nim twierdzi, że ważne jest wstrzymanie się z ostatecznym orzeczeniem do czasu wydania orzeczenia przez Watykan.

Skandal jednak odżył w zeszłym tygodniu, kiedy na katolickiej konferencji prasowej zapytano szefa wydziału komunikacji Watykanu Paolo Ruffiniego, dlaczego na stronie internetowej „Watykanu News” w dalszym ciągu wyświetla się obraz mozaiki Rubinka.

Ruffini bronił wykorzystania wizerunku, twierdząc, że nie może oceniać Rupnika i że w historii cywilizacji „usuwanie, usuwanie lub niszczenie sztuki nigdy nie było dobrym rozwiązaniem”.

Kiedy niektórzy zwracali uwagę, że nie wspomniał o wpływie, jaki widok dzieł Rupnika promowanych przez Watykan może mieć na ofiary, Ruffini zwrócił uwagę, że te kobiety nie były nieletnie i chociaż „bliskość ofiar jest ważna, nie wiedzcie, że to (usunięcie) „Dzieło sztuki jest drogą do uzdrowienia”.

Kiedy reporterka Polina Juziak z Our Sunday Visitor News zasugerowała coś innego, Ruffini powiedział: „Myślę, że się mylisz. Myślę, że się mylisz. Naprawdę myślę, że się mylisz”.

Jego komentarze zszokowały ofiary i najwyraźniej skłoniły O’Malleya do wysłania pisma do wszystkich urzędów Watykanu, w którym wyraził nadzieję, że „roztropność duszpasterska zapobiegnie wystawianiu dzieł sztuki w sposób mogący sugerować uniewinnienie lub tajną obronę” rzekomych sprawców zbrodni. nadużywać.

„Musimy unikać wysyłania sygnału, że Stolica Apostolska jest nieświadoma cierpienia psychicznego, jakiego doświadcza tak wiele osób” – napisał 26 czerwca O’Malley w imieniu komisji.

Kobiety, które napisały swój list, stwierdziły, że bardzo doceniają oświadczenie O’Malleya, które uznały za wyraz wsparcia, który był miłą i nieoczekiwaną niespodzianką.

„To znak, że czasy dojrzały” – stwierdziła Miriam Kovac, słoweńska prawniczka kanoniczna na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim i była członkini wspólnoty Rupnik.

Siostra Samuele, francuska zakonnica, która twierdzi, że Rupnick manipulował nią przez lata, wykorzystując jej wrażliwość do dotykania jej intymnie, gdy znajdowała się na rusztowaniu mozaikowej instalacji, podziękowała O’Malley „z serca”.

READ  Protesty w całym Izraelu, gdy rząd Netanjahu wprowadza ustawę osłabiającą sądy

„W tej trudnej i bolesnej sytuacji zrobiliśmy ten ważny krok z naszym przesłaniem” – powiedziała w wywiadzie. „Odbieram jego oświadczenie jako znak, że komuś innemu zależy”.

Dla obrońców ofiar skandal Rubinka i komentarze Ruffiniego stały się ciągłym dowodem na to, że Kościół w ogóle, a Watykan w szczególności: Odmawiaj ciągłego molestowania dorosłych kobiet Jako po prostu niewłaściwe zachowanie księży, a nie bolesne znęcanie się, które wpływa na nich na całe życie.

„Dalsze wykorzystywanie dzieł Rubnicka jest niezwykle bolesne dla wielu ofiar przemocy, które postrzegają to jako symbol ciągłego braku troski o potrzeby wszystkich ofiar” – Sarah Larson, dyrektor wykonawcza organizacji AWEC, wspierającej ofiary przemocy powiedział w e-mailu.

Jednak usunięcie mozaik nie jest sprawą prostą, gdyż niektóre z nich pokrywają całe elewacje bazyliki (Lourdes, Francja); Całe wnętrza (własny kościół Redemptoris Mater Watykanu); Lub, w przypadku Sanktuarium św. Ojca Pio w południowych Włoszech, cała kaplica sięgająca od podłogi do sufitu jest złocona.

Inne kościoły mają mniejsze mozaiki, ale nadal są widoczne. Mozaiki zaprojektowane przez Rupnika wewnątrz Bazyliki Świętej Trójcy w Fatimie w Portugalii są tak integralną częścią ich artystycznego i ikonograficznego znaczenia, że ​​sanktuarium stara się o wpisanie na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Ale inne kościoły ponownie to rozważają. Ogłosił to biskup Jean-Marc Mekas, do którego diecezji należy sanktuarium w Lourdes we Francji Utwórz grupę analityczną Ostatni rok na zastanowienie się co zrobić z mozaikami Rubinka. Oczekuje się, że decyzja zostanie wkrótce podjęta.

W Narodowym Sanktuarium Świętego Jana Pawła II w Waszyngtonie odbywa się także sympozjum kontemplacyjne. Rycerze stwierdzili, że wynik procesu kanonicznego Watykanu przeciwko Rupnikowi będzie „ważnym czynnikiem w naszych rozważaniach”.