Sukhoi Superjet 100 (SSJ100), który wszedł do służby w 2014 roku, rozbił się w piątek 12 lipca w zalesionym terenie w pobliżu wioski Apraksino, około 90 kilometrów (55 mil) na południowy wschód od stolicy Rosji. Nie przewoziła żadnych pasażerów, ale jej trzyosobowa załoga zginęła.
TASS, rosyjska państwowa agencja informacyjna Zostało to zgłoszone Rosyjska agencja informacyjna „TASS” podała, że samolot należący do spółki „Gazprom Avia”, należącej do grupy energetycznej „Gazprom”, rozbił się podczas lotu próbnego po naprawie. Według rzecznika linii lotniczych samolot wystartował z fabryki samolotów w Luchowicach i leciał na lotnisko Wnukowo w Moskwie, gdzie rozbił się osiem minut po starcie.
Dołącz do nas na Telegramie
Śledź naszą relację z wojny na @KyivPost_Official.
Przyczyna katastrofy samolotu nie była od razu znana, ale niektóre doniesienia rosyjskich mediów wskazywały, że silniki w obu samolotach mogły ulec awarii, a niektóre sugerowały możliwość zderzenia ptaków, problem z paliwem lub awarię w lokalnych naprawach.
Z późniejszych doniesień wynikało, że na lot próbny nie uzyskano licencji Federalnego Urzędu Transportu Lotniczego Rosawiatii, dlatego też Komisja Śledcza, najwyższa w kraju agencja dochodzeniowo-śledcza, wszczęła śledztwo w sprawie wypadku.
Chociaż SSJ100 jest samolotem produkcji krajowej, zawiera wiele komponentów pochodzących z Zachodu, w tym francuski silnik Safran SaM-146. Przed pełną inwazją Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. firma Safran konserwowała, projektowała i produkowała części do swoich silników, ale wycofała się z Rosji w marcu 2022 r.
Inne interesujące tematy
Trump zostaje postrzelony na wiecu wyborczym: wszystko, co wiemy do tej pory
Trump podziękował pracownikom ochrony i ratownikom za szybkie działania, czuje się dobrze i przechodzi badania w lokalnej placówce medycznej.
Sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską w następstwie totalnej inwazji Rosji pozbawiły przemysł lotniczy kraju wsparcia zapewnianego przez zagranicznych producentów samolotów, niezbędnego do zapewnienia bezpieczeństwa ich samolotów w locie. Wzrosła także liczba sytuacji awaryjnych podczas lotów i innych incydentów związanych z lotnictwem.
W 2023 roku zgłoszono około 700 incydentów, z czego 400 było związanych z awarią sprzętu powodującą pożary i inne awarie silników podczas lotów, uszkodzeniem podwozia, awarią klap i awarią systemów naprowadzania.
W maju poinformowano, że Rosja ma obecnie pewność, że będzie w stanie w przyszłości konserwować i naprawiać „gorące” części swoich samolotów, w tym silniki, pomocnicze zespoły napędowe, podwozie itp. Nie ulega wątpliwości, że katastrofa tego samolotu po naprawie na miejscu powinna budzić wątpliwości w tej kwestii.
W oświadczeniu państwowego przedsiębiorstwa zbrojeniowego Rostec stwierdzono, że ludzie nie powinni „wyciągać pochopnych wniosków” na temat przyczyn wypadku.
SSJ100 został wprowadzony na rynek w 2011 roku i został okrzyknięty głównym osiągnięciem rosyjskiego przemysłu lotnictwa cywilnego oraz wielką białą nadzieją na zmniejszenie zależności kraju od lotnictwa zachodniego.
Jednakże od chwili wejścia samolotu do służby występowały w nim awarie i wysokie koszty utrzymania, co sprawiło, że rosyjskie linie lotnicze niechętnie go kupowały, a próby sprzedaży samolotu za granicą w dużej mierze zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ nieliczni zagraniczni klienci, którzy go kupili, od tego czasu skorzystali z Superjeta nieczynne.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy