29 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Klaus Teuber, twórca gry backgammon Catan, zmarł w wieku 70 lat

Klaus Teuber, twórca gry backgammon Catan, zmarł w wieku 70 lat

Klaus Teuber, który 28 lat temu stworzył The Settlers of Catan, niezmiennie popularną grę planszową, która zapoczątkowała stacjonarne drużyny uniwersyteckie i międzynarodowe turnieje, został sprawdzony w South Park i Parks and Recreation, zainspirował powieść i sprzedał około 40 milionów egzemplarzy na całym świecie, zmarła w sobotę. Miał 70 lat.

Catan GmbH, która publikuje i licencjonuje grę, obecnie znaną jako Catan, Rozpowszechnij wiadomość o jego śmierci na swojej stronie internetowej. Powiedziała tylko, że zmarł po krótkiej chorobie, nie wspominając gdzie.

Pan Tupper prowadził laboratorium dentystyczne, co było dla niego stresującą pracą, kiedy zaczął projektować zabawki jako sposób na relaks.

„Na początku te gry były tylko dla mnie”, powiedział Forbesowi w 2016 roku. „Zawsze mam w głowie historie – przeczytałem książkę i jeśli mi się spodoba, chciałbym spróbować jako gra.”

To był początek jego pierwszego dużego sukcesu, gry o nazwie Barbarossa, która wyrosła z jego podziwu dla trylogii „Riddle-Master”, książek fantasy napisanych przez Patricię A. McKillip w latach 70.

– Żałowałem, że to się skończyło – powiedział powiedział New Yorkerowi w 2014 r. „Próbowałem więc wypróbować tę powieść w grze”.

W 1988 roku gra ta zdobyła w Niemczech Spiel des Jahres (Gra Roku), która jest uważana za najbardziej prestiżową nagrodę w świecie gier planszowych, ponieważ Niemcy były szczególnie entuzjastycznie nastawione do gier planszowych. Zdobył tę nagrodę jeszcze dwukrotnie, w 1990 (za My Tweety Identity) iw 1991 (za Wacky Wacky West), zanim odniósł największy sukces dzięki temu, co po niemiecku było znane jako Die Siedler von Catan.

W tej grze gracze budują osady w nowej krainie, zbierając cegły, drewno, wełnę, rudę i zboże. Handel z innymi graczami jest częścią strategii, która wprowadza element społecznościowy do rozgrywki. W 1995 roku gra zdobyła nagrodę Game of the Year oraz niemiecką nagrodę Deutscher Spiele Preis Game Award. Przyjęło się, najpierw w Niemczech, a potem, gdzie wszędzie były dostępne wydania w innych językach.

READ  „Succession” kończy sezon 4 w HBO, mówi Jesse Armstrong - Rolling Stone

Jeśli trylogia fantasy zainspirowała Barbarossę, Catan zawdzięcza swoje istnienie jedynie wyobraźni pana Teubera i jego wieloletniemu zainteresowaniu historią Wikingów.

Powiedział w nim: „Kiedy czytam o Wikingach, kiedy odkryli Islandię” Idź do Karton Film dokumentalny o grach planszowych z 2012 roku: „Pomyślałem:„ Co by się stało, gdyby niektórzy odkrywcy przybyli na wyspę, na której nikogo nie było? Co oni zrobią?

Zamiast być opartą na powieści, gra pana Teubera zainspirowała jedną: „Osadnicy z Catanu” Rebeki Gable została opublikowana w 2011 roku. Gra została również wymyślona na różne sposoby, w tym niektóre gry wideo i wcielenia online.

Mistrz Stanów Zjednoczonych Catan 2022, Eric Freeman, powiedział, że podczas pandemii koronawirusa on i wielu innych uznało wersję online gry za antidotum na izolację. On i kilku przyjaciół założył wirtualną ligę, która rozrosła się do ponad 60 osób.

„W rezultacie miałem niesamowite przyjaźnie na całe życie – a także relacje zawodowe” – powiedział Freeman za pośrednictwem poczty elektronicznej. „Podczas mrocznych i samotnych dni wczesnego COVID-19 i kwarantanny ta gra planszowa dała nam coś, czym można się ekscytować, powód do łączenia się poza „Zoom Happy Hour” i poczucie przynależności”.

Pan Teuber powiedział Wired w 2009 roku, że stworzenie Catanu różniło się od innych jego wysiłków.

„Czułem, że coś odkrywam, a nie wymyślam” – powiedział.

Pierwszy numer 5000 egzemplarzy wyprzedał się tak szybko, według Wired, że pan Teuber nie miał nawet egzemplarza pierwszego numeru. W ciągu kilku lat był w stanie zrezygnować z tej stresującej codziennej pracy i całkowicie poświęcić się graniu.

Catan był powszechnie okrzyknięty jako wymagający, ale intuicyjny – dla dzieci do zabawy – i uznawany za początek nowej ery gier planszowych, która wykraczała poza ustalone granice Scrabble i Monopoly. Zamiast siedzieć bezczynnie, podczas gdy inni gracze wykonują swoje ruchy, jak w Monopoly, Catan zachęca do ciągłego rzucania i rozdawania.

READ  Król Karol III przerywa milczenie po tym, jak zdiagnozowano u niego raka – NBC Nowy Jork

„Sekretem Catanu jest to, że trzeba się targować, a czasem narzekać” — powiedział pan Tupper dla Wired.

Dla pana Freemana to właśnie stawia go ponad stare gry.

„Naprawdę uważam, że Klaus stworzył najlepszą grę planszową w historii” – powiedział. „Zaawansowany i łatwy w użyciu, łączy w sobie umiejętności, szczęście, strategię i mój ulubiony aspekt: ​​siłę perswazji. Nie możesz wygrać partii szachów, ale z pewnością możesz w Catan.”

Relacje społeczne, których wymagała gra, pomogły jej wystartować. Studenci college’u dowiedzieli się; Na niektórych uniwersytetach catan stał się sportem zespołowym. I pojawiły się turnieje, w tym międzynarodowe – według strony internetowej firmy pierwszy światowy turniej z udziałem graczy biorących udział w turniejach poza granicami Niemiec odbył się w 2002 roku.

Pan Tupper urodził się 25 czerwca 1952 roku w Broberg, na południowy wschód od Frankfurtu nad Menem. Żadne informacje nie były natychmiast dostępne o ocalałych.

Po wygraniu Mistrzostw USA w zeszłym roku w Columbus, Ohio, pan Freeman udał się na Maltę na Mistrzostwa Świata. Tam spotkał pana Teubera i pokazał mu arkusz kalkulacyjny, który on i jego przyjaciele stworzyli, aby zarejestrować ponad 600 gier, w które grali podczas pandemii, ze szczegółowymi statystykami dotyczącymi zwycięzców, sposobu, w jaki wygrali i nie tylko.

„Klaus zwrócił się do swojego syna i myślę, że z pięknym niemieckim akcentem grają Katana częściej niż my” — wspomina Freeman.

w zeszłym roku o godz Wywiad z Nikki AsiąPan Tupper zostaje zapytany, dlaczego uważa, że ​​Katan jest tak popularny.

„Być może istniała dobra równowaga między strategią a szczęściem” – powiedział. „Na przykład w ruletce chodzi tylko o szczęście, a w szachach o strategie. Jeśli jednak wygrasz w Catan, pomyślisz: „Moja strategia była dobra”, a kiedy przegrasz, możesz pomyśleć: „Właśnie przegrałem szczęście’. To oddech życia.