Powrót 63-latka do Szanghaju był szczególnie godny uwagi, ponieważ przeżył tam największy kryzys w swojej czterdziestoletniej karierze politycznej. Jako sekretarz Partii Komunistycznej miasta w latach 2017–2022 nadzorował w zeszłym roku powszechne i wyniszczające ekonomicznie blokady związane z pandemią.
Analitycy twierdzą, że przekonanie ludzi do ponownego wydawania pieniędzy poprzez zwiększenie pewności siebie będzie trudnym wyzwaniem. Niektórzy wyrażali wątpliwości co do jego taktyki gospodarczej, koordynacji polityki i priorytetów działań.
„Ma poparcie polityczne, aby rozpocząć odważne reformy i politykę gospodarczą” – powiedział Chen Gang, zastępca dyrektora Instytutu Azji Wschodniej na Uniwersytecie Narodowym w Singapurze. „Główną kwestią jest moment lub moment pobudzenia gospodarki i ogłoszenia nowego pakietu reform”.
Li, który wspinał się po szczeblach biurokratycznej drabiny w bogatych wschodnich prowincjach Zhejiang i Jiangsu, a także w Szanghaju, spędził pierwsze miesiące jako premier, przedstawiając panoramiczny obraz chińskiej gospodarki. Do najpilniejszych obaw należą mniej rozwinięty zachodni region Chin, mocno zadłużone samorządy lokalne, kształtowanie polityki na szczeblu gabinetu oraz radzenie sobie z wpływem nacisków zewnętrznych.
W przeciwieństwie do swoich poprzedników, takich jak Zhu Rongji, Wen Jiabao i Li Keqiang, obecny premier nie miał pięciu lat na zapoznanie się z funkcjonowaniem rządu centralnego i sprawami gospodarczymi kraju przed objęciem urzędu.
Premier podkreśla perspektywy gospodarcze Chin i atakuje Zachód za „redukcję ryzyka”
Premier podkreśla perspektywy gospodarcze Chin i atakuje Zachód za „redukcję ryzyka”
Oprócz podróży do Szanghaju Li Qiang w ciągu ostatnich pięciu miesięcy odwiedził także osiem prowincji i gmin. Podczas pierwszego przystanku, w środkowej prowincji Hunan, czołowi przywódcy zwiedzili fabryki produkujące samochody elektryczne, szybkie lokomotywy i maszyny budowlane, a także zapoznali się z postępem Chin w zaawansowanej produkcji. Pod koniec kwietnia odwiedził także południowo-zachodni region przygraniczny Yunnan, aby sprawdzić lokalną kampanię na rzecz walki z ubóstwem.
Neil Thomas, specjalista ds. polityki chińskiej w Asian Society Policy Institute, powiedział, że poparcie Xi dla Li wynika z jego lojalności i zaangażowania w wizję prezydenta.
„Cele gospodarcze należy zawsze rozważać w kontekście kwestii dyplomatycznych, ideologicznych i związanych z bezpieczeństwem, zwłaszcza pod przywództwem Xi” – powiedział Thomas.
Na pierwszym posiedzeniu gabinetu 17 marca, trzy dni po nominacji, Li mianował Radę Państwa ogólnym wykonawcą decyzji Komitetu Centralnego KPCh na czele z Xi.
Publiczne komentarze przywódców wskazują, że promowanie wzrostu gospodarczego w Chinach zajmuje wysokie miejsce na liście priorytetów politycznych.
Wzrost PKB Chin, który w drugim kwartale wyniósł 6,3% rok do roku, uznano za słaby, biorąc pod uwagę niższą bazę porównawczą z tym samym okresem ubiegłego roku. Jeśli chodzi o wzrost sekwencyjny, PKB w drugim kwartale wzrósł zaledwie o 0,8 procent, w porównaniu z 2,2 procent w pierwszym kwartale.
„Od mojego czasu sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu [was named premier]„Nacisk na niego zwiększa się, gdy dotrzymuje swoich zobowiązań” – powiedział Max J. Zenglin, główny ekonomista w Mercator Institute for China Studies.
Nie ma jasnych punktów dla chińskiej gospodarki. Rosną wezwania do własności, działania związane z wydatkami
Nie ma jasnych punktów dla chińskiej gospodarki. Rosną wezwania do własności, działania związane z wydatkami
Jednak Zenglin powiedział: „Li musi działać w ramach wcześniej ustalonych korytarzy, które ograniczają możliwości ożywienia gospodarki”. „Co ważniejsze, w tej chwili nie wchodzi w grę masowy bodziec oparty na infrastrukturze. Niedawne wysiłki mające na celu uspokojenie sektora prywatnego są z pewnością ważne, ale należy je postrzegać również w kontekście bardziej ograniczonej ekonomii politycznej.
Biuro Polityczne sporządziło plan głównych zmian politycznych – w tym „terminowej poprawy polityki dotyczącej nieruchomości”, wzmocnienia dużych firm technologicznych i rozwoju sektora prywatnego – aby pomóc wydobyć znajdującą się w trudnej sytuacji gospodarkę z zastoju.
Postrzega się także niekorzystne skutki w postaci niektórych z nadrzędnych zasad Xi – od „mieszkania, w którym można mieszkać, a nie spekulacji” wprowadzonego przez niego pod koniec 2016 r. po zapobieganie ślepej ekspansji kapitału od końca 2020 r. – zawieszonych, jeśli nie odwróconych.
Ostatnio towarzyszą temu ataki czarowników jeden za drugim, gdy kierownictwo stara się uspokoić lokalnych biznesmenów i zagranicznych inwestorów. Jednakże obecnie stosowane środki stymulacyjne znacznie różnią się od środków zastosowanych w celu przeciwdziałania światowemu kryzysowi finansowemu w 2008 r.
Pozostają wątpliwości, jaki wpływ na gospodarkę mogą mieć nowo wprowadzone polityki.
„Jestem trochę zdezorientowany” – powiedział gazecie jeden z lokalnych inwestorów, pod warunkiem zachowania anonimowości, wskazując na rozbieżności między tym, co powiedział mi premier, a tym, co powiedział zjazd partii w październiku. „Wątpię, ile miejsca zostanie poświęcone na realizację jego programu. Ponieważ myślę, że wszyscy wiemy, kto podejmuje decyzje”.
Ekonomiści Morgan Stanley zauważyli również, że wielu klientów finansowych wskazało, że niechętnie nawiązują znaczącą współpracę z Chinami ze względu na obawy związane z trwającym spowolnieniem gospodarczym, ograniczoną widocznością w długoterminowych perspektywach, znacznie słabszym sektorem prywatnym i kurczącą się przestrzenią polityczną.
„Te pogorszenie koniunktury prawdopodobnie odzwierciedla obawy, że wzrost nie jest już priorytetem w Chinach oraz niezamierzony efekt – lub bolesny skutek – nagłej zmiany paradygmatu zarządzania, która rozpoczęła się w połowie 2021 r.”, wynika z noty badawczej opublikowanej w sierpniu. 3. „W szczególności mogło to wywołać wrażenie, że rozważania pomiędzy bezpieczeństwem/zrównoważonym rozwojem a wzrostem mają charakter statyczny, a nie dynamiczny”.
Chiny stawiają na lepszą realizację polityk ratujących gospodarkę i zapowiadają większą pomoc
Chiny stawiają na lepszą realizację polityk ratujących gospodarkę i zapowiadają większą pomoc
Derek Scissors, pracownik naukowy American Enterprise Institute i główny ekonomista China Big Book, zwrócił uwagę na dylemat polityczny, ponieważ tradycyjny bodziec będzie działał najwyżej przez rok, a większe pożyczki na finansowanie budowy pozwolą jedynie pozbyć się długu . głębszy otwór.
Nadanie większych praw przedsiębiorstwom prywatnym, jeśli zostanie wdrożone, byłoby korzystne, ale wymagałoby czasu. Utrzymują się obawy, że większość obietnic przywódców składa się z pustych słów, niepopartych konkretnymi działaniami.
„W tej chwili Pekin obiecuje zbyt wiele rzeczy, aby móc zobaczyć, jakie są prawdziwe priorytety” – stwierdził Scissors. Trzecia sesja [of the 20th CPC Central Committee] Nadszedł czas, aby sprawdzić, czy nastąpiła rzeczywista zmiana polityki”.
Pekin ma zwołać trzecią sesję plenarną komisji – w której uczestniczy około 400 urzędników wyższego szczebla – jeszcze w tym roku i oczekuje się, że omówi ona długoterminową politykę gospodarczą.
Krajowi naukowcy i kręgi polityczne skupiają się głównie na kwestiach strukturalnych i długoterminowym wzroście, wyrażając obawy dotyczące „japońskiej transformacji”, która doprowadzi do straconych dziesięcioleci Japonii. Rzeczywiście istnieją pewne podobieństwa między obydwoma krajami, w tym demografia, powolny rynek nieruchomości, niskie ceny konsumpcyjne i słaby popyt krajowy.
„Musimy rozważyć, czy obecna gospodarka znajduje się w punkcie zwrotnym. Jeśli tak, wzrost będzie nadal spadał i ponownie pojawi się krzywa w kształcie litery L. „
Ożywienie w kształcie litery L charakteryzuje się powolnym tempem ożywienia, utrzymującym się bezrobociem i stagnacją wzrostu gospodarczego.
Liu znalazł się wśród siedmiu ekonomistów zaproszonych przez chińskiego premiera na początku lipca w celu przedstawienia swoich sugestii.
Średnie tempo wzrostu gospodarczego Chin w latach 2020–2022 dotkniętych pandemią wyniosło 5,2% – blisko minimum wymaganego przez Pekin, aby podwoić swoją wielkość gospodarczą do 2035 r.
Plan naprawy gospodarczej premiera, niezależnie od tego, czy służy celom krótkoterminowym, czy długoterminowym, wymaga również pomocy ze strony osób wagi ciężkiej z najbliższego otoczenia prezydenta Xi, w tym wicepremiera wykonawczego Ding Xuexianga i wiceprezydenta Xi Jinpinga. Premier He Lifeng, który sprawuje władzę stanowisko premiera. opłata finansowa.
Ponadto niektóre priorytety, takie jak bezpieczeństwo narodowe i wzmocnienie samodzielności Chin, które będą stanowić wyzwanie dla stosunków zagranicznych, mogą w dłuższej perspektywie wpłynąć na gospodarkę.
„Chociaż nie oczekuję, że Chiny złagodzą swoje cele w zakresie bezpieczeństwa narodowego i samodzielności, myślę, że władze zostaną zachęcone do złagodzenia przekazu na ten temat” – powiedział Alfredo Montovar Helo, prezes China Center for Economics przy Conference Board i Biznes. .
„Chiński rząd potrzebuje stabilnego otoczenia zewnętrznego, aby skupić swoją uwagę na gospodarce”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów