16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Instacart rośnie o 12% w pierwszym dniu notowań, co jest zachęcającym sygnałem dla IPO technologii

Instacart rośnie o 12% w pierwszym dniu notowań, co jest zachęcającym sygnałem dla IPO technologii

IPO powróciły, brodawki i cała reszta.

Po dwuletnim braku nowych notowań akcje firmy Instacart zajmującej się dostawą artykułów spożywczych zamknęły swój pierwszy dzień notowań we wtorek na poziomie 33,70 dolarów, co stanowi wzrost o 12 procent w stosunku do początkowej ceny w ofercie publicznej wynoszącej 30 dolarów. Wyniki sugerują, że inwestorzy chcieli wykorzystać szansę we wschodzących spółkach technologicznych – ale tylko za odpowiednią cenę.

Kapitalizacja rynkowa Instacart, obejmująca wszystkie wyemitowane akcje, wyniosła 11,1 miliarda dolarów. Jednak nawet przy wczesnym wzroście cen akcji wycena spółki pozostaje odległa od kwoty 39 miliardów dolarów, które inwestorzy przydzielili jej na rynku prywatnym w 2021 roku. Była to bolesna strata dla inwestorów, którzy kupowali w tym szczytowym okresie, co oznaczało trudną rzeczywistość. Sprawdź inne startupy, które zebrały pieniądze po zawyżonych wycenach.

Dyrektor generalny Instacart Fidji Simo powiedział, że wycena odzwierciedla zmiany cen akcji publicznych, mimo że w ciągu ostatnich dwóch lat firma poprawiła swoje wyniki, w tym poprzez osiągnięcie zysku.

„Rynki zawsze będą przypływy i odpływy” – stwierdziła, dodając, że była bardziej skupiona na tym, co może kontrolować.

Branża technologiczna i finansowa z niecierpliwością wyczekiwała nowych IPO w nadziei, że doprowadzą one do większej liczby notowań. Inflacja i rosnące stopy procentowe, w połączeniu z szerszym pogorszeniem koniunktury charakteryzującym się zwolnieniami i innymi cięciami, pogłębiły sceptycyzm inwestorów w spółkach technologicznych, co doprowadziło do faktycznego zamrożenia pierwszych ofert publicznych w ciągu ostatnich dwóch lat.

Według Renaissance Capital, która śledzi nowe notowania, w tym czasie w Stanach Zjednoczonych tylko 144 spółki weszły na giełdę, pozyskując 22,5 miliarda dolarów w porównaniu z 397 IPO, które przyniosły 142 miliardy dolarów w 2021 roku.

Sytuacja zaczęła się zmieniać w zeszłym tygodniu, kiedy Arm, projektant chipów należący do SoftBank, wszedł na giełdę. Jej akcje były wyceniane na szczycie sugerowanego zakresu i pierwszego dnia notowań wzrosły o 25 procent. Wielu miało nadzieję, że pierwsza oferta publiczna Arma zachęci większą liczbę inwestorów do ponownego zainwestowania pieniędzy w tę technologię.

READ  Odwołania lotów w weekend rozpoczynają się w Memorial Day

Istnieje duża liczba skumulowanych spółek, które chcą skorzystać z rynku publicznego. Według EquityZen, platformy private equity, kandydatami może być ponad 1400 prywatnych start-upów, których łączna wartość przekracza 4,9 biliona dolarów. Należą do nich firma zajmująca się mediami społecznościowymi Reddit, startup zajmujący się sprzedażą biletów SeatGeek i wypożyczalnia samochodów Turo.

W tym tygodniu planowane jest również wejście na giełdę Klaviyo, startupu zajmującego się oprogramowaniem marketingowym. Inwestorzy wycenili firmę na 9,5 miliarda dolarów, gdy była własnością prywatną.

Inwestorzy często byli sceptyczni, czy wysoko cenione spółki technologiczne ostatniej generacji – zwane „jednorożcami” ze względu na ich rzadkie miliardowe wyceny – mogą generować zyski.

Zarówno Instacart, jak i Klaviyo przeciwstawiły się tym oczekiwaniom. Instacart wygenerował 428 milionów dolarów przychodów w porównaniu z 2,5 miliardami dolarów przychodów w zeszłym roku, częściowo dlatego, że rozszerzył swoją działalność poza podstawową działalność związaną z dostawami artykułów spożywczych na usługi reklamowe i oprogramowanie. Klaviyo stracił pieniądze w zeszłym roku, ale w pierwszej połowie tego roku osiągnął zysk w wysokości 15 milionów dolarów przy przychodach wynoszących 320 milionów dolarów.

Łącznie pokazują, że poprzeczka oczekiwań inwestorów w stosunku do spółki wchodzącej na giełdę jest wyższa niż wcześniej. „Rentowność będzie kluczowa” – powiedział Kyle Stanford, analityk w PitchBook, który śledzi start-upy.

Inwestorzy na rynku publicznym zadali pytania dotyczące przyszłego rozwoju Instacart, ale zbyt wysoko przecenili jego zyski, stwierdziła pani Simo.

„Transformacja, jaką dokonaliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat, była bardzo znacząca” – stwierdziła.

Droga Instacarta nie była łatwa. Założona w 2012 roku jako usługa łącząca klientów domowych z pracownikami kontraktowymi, którzy robią zakupy i dostarczają artykuły spożywcze, wraz z innymi firmami, takimi jak Uber i DoorDash, przeszła kontrolę dotyczącą tego, czy jej kontrahenci powinni być traktowani jak pracownicy i czy są sprawiedliwy. odszkodowanie.

READ  Morning Show: Japońskie giełdy świętują, jakby to był rok 1990

Klienci zaczęli chętnie korzystać z aplikacji Instacart w pierwszych dniach blokad związanych z pandemią, ale w połowie 2021 r. jej wzrost spadł, gdy ludzie powrócili do sklepów spożywczych, co rodzi pytania o długoterminową stabilność firmy.

Apoorva Mehta, współzałożycielka i dyrektor generalna Instacart, ustąpiła tego lata ze stanowiska, a jej stanowisko przejęła pani Simo, była dyrektor generalna Meta. Pod rządami pani Simo firma Instacart w coraz większym stopniu skupiała się na reklamie i oprogramowaniu dla artykułów spożywczych, co pomogło jej zarabiać pieniądze.

Gdy akcje spółki zaczęły być przedmiotem obrotu, pan Mehta zastanawiał się nad wzlotami i upadkami spółki. „W ciągu pierwszych kilku lat istnienia firmy dla branży nie było jasne, czy Instacart pozostanie na rynku” – powiedział. – Myślę, że to już nie jest pytanie.

W ramach pierwszej oferty publicznej Instacart sprzedał akcje inwestorom przed formalnymi ofertami typu „road-show”. Wśród nich znalazła się PepsiCo, jeden z jej klientów reklamowych, który kupił akcje o wartości 175 milionów dolarów. Pani Simo stwierdziła, że ​​to posunięcie „wysłało silny sygnał” na rynek.

Firmy inwestycyjne Sequoia Capital i D1 Capital należą do największych zewnętrznych akcjonariuszy Instacart, przy czym Sequoia posiada 19% udziałów, a D1 Capital 14%. Mehta posiada 11% udziałów, których wartość wynosi obecnie około 976 milionów dolarów. Odnosząc się do swoich planów dotyczących nieoczekiwanej korzyści, powiedział: „To jest pytanie warte miliardy dolarów”.

Meredith Cubitt Levin, dyrektor generalna The New York Times, jest członkiem zarządu Instacart.

Instacart uczcił wejście na giełdę, dzwoniąc dzwonkiem otwierającym Nasdaq w swoim biurze w San Francisco, które zatrudnia ponad 1000 pracowników i „dużo jedzenia” – powiedziała pani Simo.