WARSZAWA, Polska (AP) – Żydowskie Muzeum Historii Żydów w Warszawie otworzyło w czwartek wystawę prezentującą prace znanego polskiego artysty, który przeżył Holokaust i utrzymującą się depresję w Polsce, gdzie nazistowskie siły niemieckie niszczyły Żydów i inne okrucieństwa w Europie.
Wystawa „Wilhelm Sassnell: Taki pejzaż” została otwarta w czwartek w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Dziesiątki prezentowanych obrazów i rysunków stawiają czoła masakrom w fizycznym i psychicznym krajobrazie kraju oraz trudnościom w ustosunkowaniu się do nierozwiązanej przeszłości.
Nieżydowski Sasanid rozumie tę historię od dwóch dekad. 48-latek opisał potrzebę zmierzenia się z przeszłością pokolenia, ponieważ niektóre części polskiego społeczeństwa odmawiają uznania, że kiedy Polska została poświęcona przez nazistowskie Niemcy, istniały pewne bieguny eksterminacji i mordowania Żydów w tym kraju.
Przez dziesięciolecia po II wojnie światowej takie debaty były zakazane, a wątki poświęcenia i honoru Polaków zdominowały pamięć historyczną. Ale w nowej otwartej przestrzeni, która pojawiła się wraz z upadkiem komunizmu w 1989 roku, naukowcy i artyści zaczęli czytać i otwarcie mówić o roli niektórych Polaków w antysemityzmie i niemieckiej zbrodni. Każda nowa książka i obraz dotykały nerwów.
„Historia II wojny światowej była niejasna do 1989 roku” – powiedział Sussnall.
Powiedział, że to „bardzo szokujące”, kiedy Polacy zaczęli ujawniać wykroczenia z czasów wojny, w tym zabicie setek Żydów przez Polaków w mieście Jetvapne w 1941 roku.
„Na początku czułem się zły i zawstydzony” – powiedział Associated Press.
„Jeszcze trudniej zauważyć, że ludzie nie chcą się do tego przyznać.
Sassnall to jeden z najważniejszych artystów życia w Polsce. Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Solomona R. w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w Muzeum Cugenheim, Tate Modern w Londynie i Centre Pompeo w Paryżu.
Sassnell przyznał też, że Polska jest często oceniana niesprawiedliwie – czasami osobom spoza Polski brakuje pełnego obrazu.
Polskę okupowały wojska niemieckie, które zabiły miliony obywateli polskich – około 2 mln chrześcijańskich Polaków i 3 mln Żydów. Wielu Polaków walczyło z Niemcami w kraju i za granicą, a rząd nigdy nie współpracował z hitlerowskimi Niemcami. Tysiące Polaków zostało rozpoznanych przez Yath Washem za narażenie życia dla ratowania Żydów.
Sussnall uważa jednak, że Polacy muszą uznawać zło wraz z dobrem.
„Jeśli nie zaakceptujemy tak złożonej przeszłości, zostaniemy osądzeni i źle osądzeni” – powiedział.
Na wystawie prezentowane są prace sprzed dwóch dekad, które w jakiś sposób dotykają Holokaustu – prace wykonane przez Sassanle’a w odniesieniu do innych tematów.
Opowiadania o Holokauście autorstwa rysownika Arta Spiegelmana są inspirowane najstarszą z jego książek „Maus”. W tym roku powstały nowe, specjalnie na wystawę.
Są obrazy z byłych obozów zagłady, ale zawsze są ustawione, patrząc z wnętrza samochodu na bramę roweru Sasnalla lub jego żony Auschwitz – bo pokazywanie samych obozów zagłady byłoby bardzo banalne i brutalne – powiedział.
Malowidła oświęcimskie zostały wykonane po tym, jak on i jego żona przeszli przez miejsce pamięci w drodze do domu z imprezy sylwestrowej 1 stycznia. Miliony ludzi z całego świata odwiedzają tę stronę. Ale obecność pomników ludobójstwa na wielu biegunach – w tym mieszkającego w pobliskim Krakowie Sasnalla – wpisuje się w krajobraz codzienności.
Malowanie wyimaginowanej mapy Polski na granicy z Izraelem przypomina długie związki Polski z Żydami w Polsce, od wieków ojczyźnie Żydów.
Portret Hitlera pokryty jest czarną farbą i pokryty drewnianym prętem, złem, którego nie można symbolicznie przedstawić.
Obrazy, po raz pierwszy stworzone przez antysemitę francuskiego malarza Edgara DeCasa, przypominają antysemityzm, który rozprzestrzenił się w całej Europie, tworząc podatny grunt dla Holokaustu. Ktoś inspiruje kąpiącą się kobietę do modelowania pracy w Teksasie, przesadzonej swastyką.
Zdjęcia Cyganów w popularnej fantazji lub identyczne zdjęcia Afrykanów i Żydów pokazują, jak inne grupy od dawna uważane są za „inne” w społeczeństwie.
Przed otwarciem kurator Adam Simsik zwrócił uwagę, że wystawa może również wywołać gniew nacjonalistów i prawicowców.
Ale teraz, kiedy prawicowa partia rządzi krajem – i jest współpartnerem w muzeum, które jest partnerstwem publiczno-prywatnym – powiedział, że spodziewa się dalszego sparaliżowania reakcji.
Powiedział, że zarówno on, jak i Sasnall kierują się potrzebą wyrażenia żalu.
„Myślę, że to jest nasz sposób na przeprosiny w imieniu innych” – powiedział. „Inni nie mówią „wybacz mi”, więc musimy to zrobić. To obowiązek”.
Wystawa potrwa do 10 stycznia.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com