15 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Gdy tankowce opuszczają Morze Czerwone, dynamicznie rozwijający się amerykański rynek ropy naftowej zyskuje kolejny impuls

Gdy tankowce opuszczają Morze Czerwone, dynamicznie rozwijający się amerykański rynek ropy naftowej zyskuje kolejny impuls

Europa znajduje się w centrum dywersji, ponieważ jej tankowce są narażone na wysokie ryzyko ataku.

„Decyzja w sprawie tych transferów należy do europejskich właścicieli ropy” – powiedział Victor Katona, starszy analityk ds. ropy naftowej w Kpler. „Kraje europejskie są postrzegane jako współwinne wojny między Izraelem a Hamasem. Wolą raczej okrążyć Przylądek Dobrej Nadziei, niż skorzystać z okazji po drugiej stronie Morza Czerwonego.”

Wynikające z tego opóźnienia w dostawach produktów – obejmujących ropę naftową, olej napędowy i skroplony gaz ziemny – różnią się w zależności od przewożonego towaru. Statki LNG podróżują szybciej niż tankowce, ponieważ są lżejsze i mogą pływać z prędkością do 21 węzłów w porównaniu do 12–13 węzłów w przypadku tankowców z ropą naftową.

Przed zakłóceniami na Morzu Czerwonym podróż tankowca z Jamnagar w Indiach do Rotterdamu w Holandii trwała 24 dni. Sam rejs, płynąc przez Przylądek Dobrej Nadziei, wydłużył się do 42 dni. Z Basry w Iraku do Milazzo na Sycylii podróż, która zajmowałaby 17 dni, teraz trwa 42 dni.

Dłuższe tranzyty mogą wywierać presję na dostępność cystern, ponieważ ich podróż powrotna będzie wypełniona produktem przez dłuższy czas.

„Nie tylko przyloty są opóźnione, ale także tankowce mają dłuższą drogę powrotną do domu, aby uzupełnić zapasy” – powiedziała Katona. „Jedna dostawa zajmuje 90 dni. To bardzo dużo czasu. Rynek nie docenia wpływu czasu transportu”.

Stwierdził, że spodziewa się podwyżki stawek frachtowych dla cystern na rynku spot i zauważył, że w ciągu ostatnich kilku dni wzrosły ceny cystern przewożących „czyste produkty”, takie jak olej napędowy i benzyna.

„Jak na ironię, napięcia w regionie przynoszą korzyści właścicielom tankowców w postaci dłuższych rejsów, zwiększonego wykorzystania tankowców, a tym samym wyższych stawek frachtowych” – powiedział Andy Lipow, prezes Lipow Oil Associates.

READ  Aktualizacje na żywo z Ukrainy: Zełenski odrzuca rosyjskie twierdzenie, że Bakhmut upadł

Katona ostrzegła, że ​​konwersje będą wydarzeniem długotrwałym i bolesnym, ale ożywią przemysł energetyczny w Stanach Zjednoczonych i Brazylii. „Widzimy, jak Europejczycy zmieniają swoje wzorce zakupów w stosunku do firm z Basenu Atlantyckiego bez ograniczeń logistycznych” – stwierdził.

Największym dostawcą oleju napędowego na rynek europejski są Stany Zjednoczone, gdyż ceny oleju napędowego osiągnęły ostatnio najwyższy poziom od siedmiu lat.

Według Clarksons Securities ceny tankowców z produktami wzrosły pod koniec ubiegłego tygodnia w związku ze spadkiem aktywności na Morzu Czerwonym. Tankowiec Long Range 2 (LR2), zwykle zdolny do przewozu około 75 000 ton węglowodorowej benzyny ciężkiej, od poniedziałku odnotował wzrost zysków o 33% tydzień do tygodnia, do 74 200 dolarów dziennie. Cysterny średniego zasięgu (MR), które zazwyczaj mogą przewozić od 30 000 do 40 000 ton metrycznych benzyny lub oleju napędowego, odnotowały zyski rosnące o 34% tygodniowo do 42 500 dolarów dziennie.

„To droższe, ale Europejczycy to dostaną [the diesel] Katona powiedziała szybciej.

Europa dysponuje strategicznymi rezerwami ropy na 90 dni, więc nie ma powodu się martwić, że w Europie zabraknie ropy, dodał jednak: „Nowa rzeczywistość jest taka, że ​​Europa otrzyma ropę, ale wiąże się to z szaleńczymi kosztami transportu. „

„Pojawia się zagrożenie w górę” na drodze nawróconych tankowców

Wierny wojownik ENI był pierwszym tankowcem, który zapoczątkował ten trend, gdy 11 stycznia zmienił kurs. Tankowiec znajduje się obecnie na wodach terytorialnych Republiki Południowej Afryki. Od tego czasu Kepler śledził kolejne grupy tankowców, które skierowały się do portów: Agitos do Rotterdamu, Nissos Sikinos do Vos we Francji, Kimolos do Aliaga w Turcji, Odessa do Bachi Megara w Grecji oraz tankowiec Kiniras, który Według Katony jego ostateczne przeznaczenie jeszcze nie nadeszło.

READ  Biesiadnicy gromadzą się na imprezach sylwestrowych po pandemii COVID-19

Katona powiedziała: „Irackie tankowce przewożące ropę do Europy zaczęły niemal równomiernie płynąć w stronę Przylądka Dobrej Nadziei”. „Interesujące jest to, że tylko jeden tankowiec przewożący iracką ropę naftową przepływa przez Cieśninę Bab al-Mandeb i przypadkowo przewozi ładunek do Turcji, do tych samych Tubr”. [refinery operator] Było to świadkiem przejęcia przez Irańską Gwardię Rewolucyjną poprzedniego transportu u wybrzeży Omanu. „Więc nigdy nie przestali wierzyć w drogę”.

Torm, Hafnia, Stena Bulk, Hafnia, BP, Frontline, Equinor, Euronav i Shell należą do operatorów tankowców i przedsiębiorstw energetycznych, które zdecydowały się omijać ten obszar po najnowszych ostrzeżeniach.

Ta oferta dla tankowców wpisuje się w „grożące ryzyko wzrostu”, jakie niesie ze sobą klientom, powiedział Kevin Bock, dyrektor zarządzający Clearview Energy Partners.

„Dłuższe podróże beczkami z Bliskiego Wschodu, które zastąpiły rosyjskie dostawy do Europy, opóźniają dostawy, co samo w sobie może być optymistyczne. A jeśli wysyłka z Iraku przez Suez do Europy wydaje się zbyt ryzykowna, podobnie jak dostawy od innych regionalnych producentów” – stwierdził. Bock: „Wkrótce możesz pójść w ich ślady.”