20 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Dlaczego smutne piosenki są dobre: ​​emocjonalny paradoks muzyki

Dlaczego smutne piosenki są dobre: ​​emocjonalny paradoks muzyki

streszczenie: Nowe badanie sprawdza, dlaczego słuchanie smutnej muzyki może być przyjemne. W badaniu wzięło udział 50 studentów kierunków muzycznych, którzy odkryli, że usunięcie elementu smutku z wybranej przez nich muzyki zmniejsza ich przyjemność, co sugeruje bezpośredni związek między smutkiem i przyjemnością.

Zjawisko to, określane jako paradoks, w wyniku którego negatywne emocje wzmacniają doznania muzyczne, podważa wcześniejsze założenia, że ​​smutek w muzyce można odczuwać jedynie pośrednio poprzez poczucie bezbronności. Badanie sugeruje, że doświadczanie szeregu emocji poprzez muzykę w bezpiecznym środowisku może pomóc nam poruszać się po emocjach w świecie rzeczywistym.

Kluczowe fakty:

  1. 82% uczestników zgłosiło zmniejszenie przyjemności ze słuchania muzyki po usunięciu elementu smutku, co wskazuje na bezpośrednią radość ze smutku w muzyce.
  2. W badaniu zastosowano nowatorskie podejście, umożliwiając uczestnikom wybór muzyki wywołującej smutek, co wzmocniło znaczenie ustaleń.
  3. Poprzednie teorie zakładały, że przyjemność ze smutnej muzyki wynika pośrednio z afektu, ale to badanie sugeruje, że sam smutek zwiększa przyjemność z słuchania muzyki.

źródło: Uniwersytet Nowej Południowej Walii

Nowe badanie proponuje nową teorię wyjaśniającą, dlaczego słuchanie smutnej muzyki sprawia, że ​​czujemy się szczęśliwsi.

Wiele osób twierdzi, że muzyka, którą kochają, może też powodować smutek. To intryguje badaczy muzyki, którzy od dawna zastanawiają się, jak można tak chętnie szukać aktywności wywołującej negatywne emocje.

Nowe badanie sugeruje, że niektórzy z nas mogą nawet lubić smutek. Badania opublikowane w czasopiśmie Jeden plusSugeruje się, że negatywne emocje, które odczuwamy podczas słuchania muzyki, mogą powodować przyjemność.

„Innymi słowy, emocje wywołują smutek, a smutek wywołuje emocje”. Źródło: Wiadomości z neurologii

„To paradoks myśleć, że można cieszyć się czymś, co wywołuje negatywne emocje” – mówi profesor Emery Schubert, autor badania z Laboratorium Muzykologii Eksperymentalnej w Szkole Sztuki i Mediów na Uniwersytecie Sztuki, Projektowania i Architektury Nowej Południowej Walii.

READ  Nowy sklonowany rezus podkreśla granice klonowania

„Ale to badanie dostarcza pierwszego eksperymentalnego dowodu na to, że smutek może bezpośrednio wpływać pozytywnie na przyjemność słuchania muzyki”.

Oprócz czerpania przyjemności ze słuchania muzyki

W tym badaniu 50 uczestników – w większości studentów studiów licencjackich – wybrało melancholijny utwór, który im się podobał, wśród których znalazły się klasyki od Ludwiga van Beethovena po współczesne piosenki Taylor Swift. Nie poinstruowano ich wyraźnie, aby wybierali muzykę, przy której lubią być smutni.

Następnie poproszono uczestników, aby wyobrazili sobie, czy można „usunąć” swój smutek poprzez słuchanie muzyki, co według większości było możliwe.

„Wiemy, że wiele osób ma spore umiejętności w zakresie eksperymentów myślowych, dlatego stosowanie tego podejścia jest rozsądne i, w najgorszym przypadku, nie powinno przynieść żadnych rezultatów” – mówi profesor Schubert.

Po wyimaginowanym usunięciu smutku uczestników zapytano, czy utwór muzyczny podobał im się inaczej: 82% stwierdziło, że usunięcie smutku zmniejszyło ich przyjemność z muzyki.

„Wyniki sugerują, że smutek, jaki odczuwamy słuchając muzyki, może w rzeczywistości być sympatyczny i może zwiększyć przyjemność ze słuchania” – mówi profesor Schubert.

Profesor Schubert twierdzi, że może być wiele powodów, dla których ludzie lubią muzykę, która ich smuci.

„Jedno z wyjaśnień ma związek z zabawą” – mówi profesor Schubert. „Doświadczanie szerokiej gamy emocji w dość bezpiecznym środowisku może pomóc nam nauczyć się radzić sobie z tym, co spotykamy na świecie”.

Smutek i „afekt”

W artykule omówiono także implikacje wyników poprzednich badań sugerujących, że smutku nie można doświadczyć podczas słuchania muzyki, lecz raczej jest on pośredniczony przez złożone uczucie o pozytywnych aspektach zwane „afektem”.

„Wcześniejsze badania wskazują na «hipotezę skutku pośredniego», co oznacza, że ​​ludzie mogą odczuwać smutek, ale cieszyć się czymś innym – afektem” – mówi profesor Schubert. „Ponieważ wrażliwość to mieszane uczucie, które ma aspekty pozytywne i negatywne”.

READ  Olbrzymia egzoplaneta sfotografowana na żywo dzięki danym mapowania gwiazd (zdjęcia)

Kolejnych 53 uczestników w grupie kontrolnej poproszono o określenie, jaką muzykę lubią i którą uważają za „wpływową”. Uczestnicy grupy kontrolnej zgłaszali uczucie smutku i emocji.

„Wcześniej sądzono, że kiedy ludzie odczuwają smutek w reakcji na muzykę, która im się podoba, tak naprawdę odczuwają na to wpływ” – mówi profesor Schubert. „Ale wyniki tego badania wskazują, że afekt i smutek mają nakładające się znaczenia.

„Innymi słowy, emocje wywołują smutek, a smutek wywołuje emocje”.

granice wyszukiwania

Pewne ograniczenia badania dotyczą umożliwienia uczestnikom samodzielnego wyboru utworów muzycznych.

„Zawsze jest ryzykowne proszenie uczestników o wybranie muzyki, która im się podoba i która wywołuje u nich smutek, ponieważ może to dać im sygnał o celu badania” – mówi profesor Schubert.

„Ale podjęliśmy kroki, aby zminimalizować to w naszej metodzie, w tym nie wspominając o problemach związanych z badaniami podczas rekrutacji, przeglądając wybrane przez siebie poletka i mając warunek kontrolny”.

Metody, za pomocą których eksperymentatorzy wybierają muzykę (na których głównie opierały się poprzednie badania), również mają ograniczenia, którym mogą zaradzić przyszłe badania.

„Głównym ograniczeniem poprzednich badań było to, że eksperymentatorzy wybierali „smutną” muzykę, a nie uczestników, co oznacza, że ​​uczestnicy niekoniecznie „lubili” utwory muzyczne” – mówi profesor Schubert.

„Dlatego przyszłe badania powinny obejmować większą liczbę uczestników, aby zapewnić wystarczające polubienie utworów”.

O muzyce, emocjach i aktualnościach z badań psychologicznych

autor: Bena Knighta
źródło: Uniwersytet Nowej Południowej Walii
Komunikacja: Ben Knight – Uniwersytet Nowej Południowej Walii
zdjęcie: Zdjęcie przypisane Neuroscience News

Oryginalne wyszukiwanie: Otwarty dostęp.
Kochać muzykę ze smutkiem i bez: testowanie hipotezy o bezpośrednim działaniu przyjemnych negatywnych emocji„Przez Imre Schuberta i in. Jeden plus


podsumowanie

Kochać muzykę ze smutkiem i bez: testowanie hipotezy o bezpośrednim działaniu przyjemnych negatywnych emocji

READ  NASA robi zdjęcie „uśmiechniętego” słońca. To nie jest takie urocze, jak się wydaje.

Negatywne emocje wzbudzane u słuchaczy muzyki mogą powodować intensywną przyjemność, ale nie do końca rozumiemy dlaczego.

W bieżącym badaniu odniesiono się do tego pytania, prosząc uczestników (n = 50) o samodzielne wybranie utworu muzycznego, który wywołuje smutek i który się podoba. W głównej części badania poproszono uczestników o wyobrażenie sobie możliwości usunięcia odczuwanego smutku.

Uczestnicy na ogół zgłaszali pomyślne wykonanie zadania. Wskazali również, że usunięcie smutku zmniejszyło ich upodobanie do muzyki, a 82% uczestników stwierdziło, że wywołany smutek zwiększył także przyjemność ze słuchania muzyki.

Badanie dostarczyło dowodów na poparcie „hipotezy efektu bezpośredniego”, która opiera się na wieloskładnikowym modelu emocji, w którym jeden ze składników negatywnych emocji jest doświadczany jako pozytywny podczas doświadczeń muzycznych (i innych estetycznych).

Wcześniejsze dowody wskazujące na to, że medium takie jak „ruch” jest źródłem przyjemności, zinterpretowano na nowo w świetle nowych odkryć.

Zamiast tego w bieżącym badaniu zastosowano interpretację interferencji semantycznej, argumentując, że smutek stymuluje emocje, które mają takie samo znaczenie jak smutek, takie jak afekt. Wprowadzenie ma miejsce, jeśli zbieżność znaczeń jest wystarczająca. Stopień nakładania się semantycznego określono eksperymentalnie.

Obecne badanie sugeruje zatem, że interpretacje oparte na mediatorach należy traktować z ostrożnością zarówno ze względu na wynik badania, jak i ze względu na ograniczenia analityczne poprzednich badań omówionych w tym artykule.