16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Czego Stany Zjednoczone mogą się nauczyć od Norwegii, jeśli chodzi o przyjęcie pojazdów elektrycznych

Czego Stany Zjednoczone mogą się nauczyć od Norwegii, jeśli chodzi o przyjęcie pojazdów elektrycznych

Norwegia może poszczycić się najwyższym na świecie wskaźnikiem wykorzystania pojazdów elektrycznych. Według Norweskiej Federacji Drogowej (OFV) w 2023 r. około 82% sprzedaży nowych samochodów w Norwegii będą stanowić pojazdy elektryczne. Dla porównania, według szacunków Kelley Blue Book w ubiegłym roku 7,6% sprzedaży nowych samochodów w Stanach Zjednoczonych stanowiły samochody elektryczne. Według Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych w Chinach, największym na świecie rynku samochodowym, w 2023 r. 24% sprzedaży nowych samochodów stanowiły pojazdy elektryczne.

„Naszym celem jest, aby do 2025 r. wszystkie nowe samochody były pojazdami o zerowej emisji” – powiedziała Ragnhild Seyrstad, Sekretarz Stanu w Norweskim Ministerstwie Klimatu i Środowiska. „Wierzymy, że uda nam się osiągnąć ten cel”.

Norweski rząd zaczął zachęcać do zakupu pojazdów elektrycznych w latach 90. XX wieku, oferując bezpłatne parkowanie, korzystanie z pasów dla autobusów, nie pobieranie opłat i, co najważniejsze, nieopodatkowanie pojazdów o zerowej emisji. Sprzedaż zaczęła rosnąć dopiero, gdy Tesla i inne modele samochodów elektrycznych stały się dostępne około 10 lat temu, powiedział Seierstad.

Stolica Norwegii, Oslo, napędza także promy, autobusy, półciężarówki, a nawet sprzęt budowlany. Pompy gazu i parkometry zastępowane są ładowarkami. To elektryczna utopia przyszłości. Norweska sieć elektroenergetyczna była dotychczas w stanie poradzić sobie z napływem pojazdów elektrycznych dzięki obfitości energii wodnej.

„Samochody elektryczne kosztują może jedną trzecią ceny benzyny, ponieważ prawie w 100% wykorzystujemy energię wodną. Jest tania. Jest dostępna i odnawialna. To duża zaleta” – powiedział Peter Hoogneland, zastępca sekretarza generalnego Norweskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych.

CNBC podróżowało po całym świecie, aby spotkać się z ekspertami, urzędnikami rządowymi i mieszkańcami, aby dowiedzieć się, w jaki sposób kraj skandynawski osiągnął tak wysoki wskaźnik wykorzystania pojazdów elektrycznych.