27 czerwca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Chiński sektor pojazdów elektrycznych wykorzystuje rynki zagraniczne pomimo rosnącego zachodniego protekcjonizmu

Chiński sektor pojazdów elektrycznych wykorzystuje rynki zagraniczne pomimo rosnącego zachodniego protekcjonizmu

Bądź na bieżąco dzięki bezpłatnym aktualizacjom

Chiński sektor pojazdów elektrycznych zaczął pozyskiwać większe finansowanie z rynków zagranicznych, a akcje producenta pojazdów elektrycznych Zeekr wzrosły w piątek o 34 procent w ramach największej amerykańskiej oferty publicznej chińskiej firmy od 2021 roku.

Na znak poprawy nastrojów inwestorów w stosunku do akcji powiązanych z Chinami firma z siedzibą w Hangzhou, wydzielona z prywatnej chińskiej grupy Geely Group, zebrała w Nowym Jorku 441 mln dolarów ze sprzedaży 21 mln amerykańskich akcji depozytowych. Został wyceniony na szczycie zakresu od 18 do 21 dolarów i zamknął się na poziomie 28,26 dolarów.

Zeekr zadebiutował w obliczu nowych barier handlowych, które Stany Zjednoczone i Europa mają nałożyć na czystą technologię produkowaną w Chinach. Oczekuje się, że administracja Bidena podniesie we wtorek cła na import chińskich pojazdów elektrycznych z 25 do 100 procent. Komisja Europejska bada import samochodów elektrycznych z Chin i powszechnie oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach podniesie cła.

Apetyt inwestorów na chińskie spółki z branży czystych technologii wkrótce zostanie ponownie wystawiony na próbę. Horizon Robotics, grupa zajmująca się projektowaniem chipów do pojazdów autonomicznych z siedzibą w Pekinie, która w 2022 r. nawiązała współpracę z Volkswagenem, oraz jej rywalem Black Sesame Technologies, na początku tego roku złożyły oferty publiczne na giełdzie w Hongkongu. CATL, największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych, powoli realizuje sprzedaż swoich udziałów w Hongkongu, mając na celu przyciągnięcie swoich klientów jako interesariuszy.

Perspektywy chińskich producentów samochodów w Europie i Stanach Zjednoczonych są wysoce niepewne. Urzędnicy w Waszyngtonie i Brukseli wahają się między potrzebą większej ilości chińskiej technologii, aby osiągnąć swoje cele związane ze zmianami klimatycznymi, a chęcią zapobiegania temu ze względu na bezpieczeństwo narodowe i gospodarcze.

READ  Pomimo powszechnego oburzenia, dyrektor generalny Reddit mówi, że firma „nie negocjuje” opłat za aplikacje innych firm

W Chinach branża pojazdów elektrycznych jest bardzo konkurencyjna i nadal wykazuje silny wzrost, a sprzedaż wzrosła o ponad 30 procent w pierwszych czterech miesiącach roku. W pierwszej połowie kwietnia sprzedaż pojazdów wyłącznie elektrycznych i hybrydowych po raz pierwszy stanowiła ponad połowę sprzedaży nowych pojazdów w Chinach, co podkreśla upadek branży produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi.

Notowanie Zeekra na giełdzie i fala IPO chińskich pojazdów elektrycznych stanowią również zmianę po okresie napiętych stosunków między USA a Chinami i rygorystycznych zasad dotyczących notowań transgranicznych, które skutecznie zamroziły chiński plan IPO.

Analitycy twierdzą, że w tym roku warunki rynkowe dla zagranicznych chińskich akcji uległy poprawie. Indeks referencyjny Hang Seng w Hongkongu wzrósł o 24 procent od najniższego poziomu w styczniu, podczas gdy indeks Nasdaq Golden Dragon China Index, który śledzi 69 chińskich spółek notowanych na amerykańskiej giełdzie, w tym start-upy zajmujące się samochodami elektrycznymi: Xpeng, Li Auto i Nio, wzrósł. Ponad 20 procent od styczniowych minimów.

Losy trzech start-upów zajmujących się pojazdami elektrycznymi są mieszane od czasu ich notowania na giełdzie – akcje Li Auto odnotowały wzrost o 66 procent, podczas gdy akcje Xpeng i Nio są notowane poniżej cen IPO.

„Biorąc pod uwagę poprawiające się nastroje, apetyt i popyt na chińskie IPO w rozwijających się branżach powinny być lepsze niż wcześniej” – powiedział Jerry Wu, główny zarządzający funduszem w Polar Capital China Stars Fund. Jednocześnie inwestorzy będą szukać niższych wycen ze względu na nasilającą się konkurencję na chińskim rynku motoryzacyjnym oraz spowolnienie rozprzestrzeniania się pojazdów elektrycznych w Europie i Stanach Zjednoczonych – dodał.

Mogło tak być w przypadku Zeekr, który opóźnił wejście na giełdę po tym, jak od czasu publikacji prospektu emisyjnego w listopadzie zeszłego roku starał się wzbudzić zainteresowanie. Jej oferta „tym razem nie została dobrze przyjęta, tyle możemy powiedzieć”. [the company’s] „Wycena spadła” – stwierdziła Wendy Chen, główny analityk inwestycyjny w GAM Investments z siedzibą w Hongkongu. „Teraz [Zeekr has] Dobry moment i dobra historia.

W pierwszej ofercie publicznej wyceniono spółkę na około 5,1 miliarda dolarów, czyli o około 60 procent mniej niż wartość 13 miliardów dolarów, którą producent samochodów oszacował, gdy w zeszłym roku zebrał 750 milionów dolarów. Główni inwestorzy, w tym notowana na giełdzie w Hongkongu jednostka samochodowa Geely, posiadali dwie trzecie oferowanych akcji. To pozostawiło mniej akcji dostępnych dla inwestorów na otwartym rynku, co doprowadziło do „nierównowagi podaży i popytu”, a tym samym „pozytywnej reakcji” kupujących, powiedział jeden z bankierów, który pracował nad transakcją.

Notowanie Zeekra na giełdzie to najnowsza oferta publiczna, która stanowi miarę sukcesu Geely w korzystaniu z rynków publicznych w miarę wchodzenia na kosztowną działalność polegającą na opracowywaniu pojazdów elektrycznych.

Ceny akcji jednostek Geely Volvo, marki pojazdów elektrycznych Polestar, Lotus Technology i ECARX spadły średnio o 60 procent od czasu ich notowania na giełdzie.

Analitycy kwestionują plany firmy dotyczące finansowania działalności za pośrednictwem rynków publicznych przy tak niskich wycenach, gdy w nadchodzących latach stanie ona w obliczu znacznych potrzeb inwestycyjnych w zakresie pojazdów elektrycznych, systemów autonomicznej jazdy i oprogramowania.

Geely odmówił komentarza.

Dodatkowe raporty Andy’ego Lin z Hongkongu