- Napisane przez Zoe Kleinman i Liv McMahon
- Redaktor technologiczny i reporter
Były pracownik Tesli powiedział BBC, że jego zdaniem technologia napędzająca samochody autonomiczne tej firmy nie jest wystarczająco bezpieczna, aby można ją było stosować na drogach publicznych.
W maju Łukasz Krupski ujawnił niemieckiemu dziennikowi Handelsblatt dane, w tym skargi klientów dotyczące oprogramowania do hamowania i jazdy autonomicznej Tesli.
Powiedział, że próby wewnętrznego podkreślenia jego obaw zostały zignorowane.
Tesla nie odpowiedziała na prośby o komentarz.
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, bronił swojej technologii autonomicznej jazdy.
„Tesla ma najlepszą w historii sztuczną inteligencję w świecie rzeczywistym” – powiedział Musk. W poście na XTwitter wcześniej, w sobotę.
Jednak w swoim pierwszym wywiadzie w Wielkiej Brytanii Krupski powiedział Zoe Kleinman, redaktorce technologicznej BBC, że ma wątpliwości, w jaki sposób można wykorzystać sztuczną inteligencję do zasilania usługi autopilota Tesli.
Na przykład funkcja autopilota obejmuje wspomaganie kierowania i parkowania, ale pomimo swojej nazwy nadal wymaga, aby ktoś siedział za kierownicą i trzymał ręce na kierownicy.
„Nie sądzę, że sprzęt i oprogramowanie są gotowe” – powiedział.
„Dotyczy to nas wszystkich, ponieważ w zasadzie jeździmy po drogach publicznych. Zatem nawet jeśli nie masz Tesli, Twoje dzieci nadal spacerują po chodniku”.
Krupsky powiedział, że znalazł w danych firmy dowody na to, że nie były przestrzegane wymagania dotyczące bezpiecznego użytkowania pojazdów wyposażonych w określony poziom technologii autonomicznych lub wspomagających prowadzenie pojazdu.
Dodał, że nawet pracownicy Tesli rozmawiali z nim o losowym hamowaniu pojazdów w odpowiedzi na nieistniejące przeszkody – co nazywa się „hamowaniem fantomowym”. Widać to także w uzyskanych przez niego danych dotyczących reklamacji klientów.
Według własnych danych Tesli pod koniec 2022 roku klientom w USA korzystającym z Autopilota przydarzył się średnio jeden wypadek, w wyniku którego poduszka powietrzna uruchamiała się mniej więcej co 5 milionów mil.
Twierdzi, że kierowcy Tesli, którzy nie korzystają z niej średnio raz na 1,5 miliona mil.
Ogólna średnia dla kierowcy w USA wynosiła raz na 600 000 mil. BBC nie może niezależnie zweryfikować liczb Tesli.
Krupski powiedział, że czuje się w obowiązku podzielić się tym, co odkrył, z organami ochrony danych.
Od stycznia Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych prowadzi dochodzenie w sprawie Tesli w związku z jej roszczeniami dotyczącymi funkcji wspomaganej jazdy.
Tesla stanęła także w obliczu podobnych dochodzeń i pytań ze strony agencji, w tym Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczących jej systemu autopilota.
Niemiecka gazeta Handelsblatt opublikowała „Tesla Files” po tym, jak Krupski udostępnił 100 gigabajtów wewnętrznych danych, które odkrył.
Organ ochrony danych w Holandii, gdzie Tesla ma swoją siedzibę w Europie, potwierdził BBC, że został powiadomiony o naruszeniu danych i bada zarzut.
Krupski powiedział, że ostatnie sześć miesięcy i jego doświadczenia ze sygnalizowaniem nieprawidłowości były „przerażające”.
„Czasami ledwo mogę spać w nocy” – powiedział BBC.
Ale jego działania zostały docenione przez innych – został uhonorowany nagrodą Blueprint for Free Speech Whistleblowing Award.
Jack Stilgoe, profesor nadzwyczajny na University College London, który bada pojazdy autonomiczne, powiedział, że twierdzenia Krupskiego budzą szersze obawy dotyczące tej technologii.
„To rodzaj testowania sztucznej inteligencji na wolności, na otwartej drodze, w otoczeniu nas wszystkich” – powiedział.
W przemówieniu królewskim na początku listopada rząd Wielkiej Brytanii ogłosił plany dotyczące ustawy o pojazdach silnikowych, która określi ramy prawne dla samochodów autonomicznych.
Profesor Stilgoe dodał: „W miarę rozwoju projektu będziemy musieli sprawdzić, czy uwzględnia on wszystkie nowe kwestie związane z technologią”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów