21 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej

Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej

Boeingowi szybko może zabraknąć czasu.

Zegar tyka

W weekend NASA oficjalnie zdecydowała, że ​​powrót osieroconych astronautów Sunity Williams i Patcha Wilmore’a na pokładzie zainfekowanego statku kosmicznego Starliner Boeinga był zbyt ryzykowny.

Decyzja ta była ogromnym ciosem dla Boeinga. Po wielu latach rozwoju firmie nie udało się jeszcze przeprowadzić udanego załogowego lotu testowego.

Otwartym pytaniem pozostaje, czy kapsuła, która spotkała się z dużą krytyką, będzie w stanie bezpiecznie przetransportować załogę na Międzynarodową Stację Kosmiczną i z powrotem.

Dzieje się tak dlatego, że NASA planuje już zamknięcie stacji orbitalnej w 2030 r. z pomocą SpaceX, co daje Boeingowi około pięciu lat na zebranie sił, a minęło już około pięciu lat od nieudanego bezzałogowego lotu testowego firmy.

„Boeing będzie musiał uporać się z konsekwencjami tego, że misja nie osiągnie swoich celów eksperymentalnych” – mówi Todd Harrison, weteran przemysłu kosmicznego. Powiedział NPR.

Bitwa pod górę

Zamiast tracić czas, Boeing może wyrzucić swój uszkodzony statek kosmiczny na długo przed deorbitacją Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

powiedział Harrison NPR Dodał, że jego zdaniem jest „dość prawdopodobne”, że Boeing „wycofa się” z projektu Starliner „w ciągu kilku tygodni lub miesięcy”.

Dodał: „Wydaje się, że ten program nie pasuje do reszty ich działalności”.

Boeing już to zrobił Stracił oszałamiające 1,6 miliarda dolarów O rozwoju Starlinera. To dodatkowo Zdobycie ponad 4 miliardów dolarów Finansowanie w ramach programu Commercial Crew NASA w 2014 r.

Tymczasem SpaceX udało się osiągnąć o wiele więcej przy znacznie mniejszych środkach finansowych niż agencja kosmiczna, wykonując prawie tuzin misji załogowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Można spojrzeć na tę sytuację tak, że NASA nie miałaby szczęścia, gdyby nie podpisała kontraktu ze SpaceX i Boeingiem na opracowanie statku kosmicznego.

READ  Jak widzisz „zieloną kometę”, o której wszyscy mówią

„Gdyby wybrali tylko jednego dostawcę, byłby to Boeing, ponieważ SpaceX stanowiło wówczas ryzykowną perspektywę” – powiedziała Laura Forczyk, konsultantka ds. przemysłu kosmicznego. Powiedział Nowy świat„Dlatego jest to zwycięstwo programu Commercial Crew”.

Statek kosmiczny Boeing Starliner jest zadokowany na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej od początku czerwca, a NASA nie ogłosiła jeszcze daty jego bezzałogowego powrotu – podróży, która wiąże się z własnym ryzykiem.

Nie jest również jasne, kiedy i czy w ogóle wznowi loty kosmiczne. Jak dotąd wydaje się, że firma pozostawia otwarte wszystkie opcje.

„Boeing w dalszym ciągu koncentruje się przede wszystkim na bezpieczeństwie załogi i statku kosmicznego” – powiedział rzecznik Boeinga. Futuryzm Zapytany, czy projekt Starliner mógłby zostać odwołany, odpowiedział: „Realizujemy misję zgodnie z zaleceniami NASA, przygotowując statek kosmiczny do bezpiecznego i pomyślnego powrotu bez załogi”.

Więcej o Starlinerze: Starliner to prawdziwa katastrofa, która może zmusić Boeinga do anulowania całego projektu