05.07.2024
1485 Wyświetlenia
14 Lubi
Sonda Earth Return Europejskiej Agencji Kosmicznej, pierwsza sonda, która spotkała się z obiektem wokół innej planety i przechwyciła ją, osiągnęła kamień milowy w postaci sprowadzenia pierwszych próbek z Marsa na Ziemię.
Dziś zakończono krytyczny przegląd projektu platformy statku kosmicznego przy udziale przemysłu europejskiego i NASA.
Krytyczny przegląd projektu to jeden z najważniejszych etapów każdego projektu lotu kosmicznego, który ma na celu urzeczywistnienie statku kosmicznego. Krytyczny przegląd projektu rdzenia (P-CDR) potwierdził wydajność, jakość i niezawodność systemów używanych podczas tej bezprecedensowej misji na Marsa.
Earth Return Orbiter (ERO) to główny wkład ESA w kampanię Mars Sample Return – złożony zestaw misji mających na celu powrót na Ziemię próbek marsjańskich skał, gleby i atmosfery.
Europa jest gotowa na Marsa
Walidacja projektu i szczegółów technicznych stanowi formalny krok w kierunku fazy integracji.
„Przemysł europejski jest gotowy na kolejny rozdział. Solidna konstrukcja stanowi podstawę budowy, testowania i montażu sprzętu w kompletny statek kosmiczny” – mówi Tiago Loureiro, lider zespołu projektowego ERO.
Można teraz rozpocząć produkcję i testowanie komponentów statku kosmicznego, aby zapewnić postęp misji w stronę startu.
Dostawcy z 11 krajów europejskich są na pokładzie, aby zbudować części do statku kosmicznego, który ma odbyć pełną podróż w obie strony z Ziemi na Marsa.
Wyzwania
NASA ogłosiła swoje plany Aktualizacja programu zwrotu próbek firmy Mars W kwietniu ubiegłego roku przeprowadzono eksperymenty z lotami kosmicznymi o niskim stopniu złożoności, niskiego ryzyka i niskich kosztach, obejmujące innowacyjne projekty i sprawdzoną technologię umożliwiającą powrót cennych próbek z Marsa na Ziemię.
Zespoły techniczne ESA ściśle współpracowały ze swoimi odpowiednikami z NASA, aby przygotować się do przeglądu programu.
„Konfiguracja statku kosmicznego jest wystarczająco solidna, aby zapewnić elastyczność w zależności od ładunku i pomóc w znalezieniu rozwiązań dla nowych architektur. ESA i nasi partnerzy przemysłowi dostosowali się do nowego scenariusza, pozostając innowacyjni i zaradni, a jednocześnie pozostając niezawodnym partnerem NASA” – wyjaśnia Tiago.
„Potwierdziliśmy, że pojazd powrotny na Ziemię działa zgodnie z planem, a nawet więcej, niezależnie od alternatywnych rozwiązań” – dodał.
magia
Sonda Earth Return Probe odgrywa zasadniczą rolę w dostarczaniu próbek z Marsa na Ziemię, ale zanim to zrobi, musi je znaleźć w przestrzeni kosmicznej.
Projekt ERO w zadziwiający sposób okazał się zdolny do uchwycenia kapsuły wielkości koszykówki wypełnionej próbkami pobranymi przez sondę NASA. Pojazd wytrwałości.
„Ta misja jest ucieleśnieniem europejskich możliwości technologicznych w najlepszym wydaniu” – mówi Orson Sutherland, dyrektor programu marsjańskiego w ESA. „Z oszałamiającej odległości kilkuset milionów kilometrów ziemskie zespoły ułożą choreografię do złożonego tańca orbitalnego wokół Marsa”.
Ich wyzwanie polega na zlokalizowaniu małej kapsuły, skierowaniu jej na określoną orbitę, aby dotrzeć do punktu spotkania i pomyślnym jej przechwyceniu – a wszystko to podczas zdalnej operacji na rozległym obszarze przestrzeni kosmicznej.
Podczas pięcioletniej misji URE na Marsa i z powrotem statek kosmiczny będzie także pełnił rolę wektora komunikacji z łazikami i lądownikami na powierzchni.
Europejska doskonałość
Zespoły w Europie korzystają z już dojrzałych autonomicznych technologii nawigacji, spotkań i dokowania, a także z doświadczeń zdobytych przez dziesięciolecia podczas takich misji, jak Robotic Transfer Vehicle i pierwsza europejska misja na Jowisza z wykorzystaniem łazika JOYS. Wiedza zdobyta podczas misji ExoMars Rosalind Franklin na Czerwoną Planetę również jest wykorzystywana w tej misji.
ERO będzie największym statkiem kosmicznym, jaki kiedykolwiek zbudowano do podróży międzyplanetarnych. Wkłady pochodzą z Francji, Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii, Norwegii, Danii, Belgii, Rumunii i Holandii.
Airbus Defence and Space Pełną odpowiedzialność za misję URE polegającą na budowie statku kosmicznego i przeprowadzeniu analizy misji ponoszą Francja, Niemcy i Wielka Brytania. Thales Alenia Space Roscosmos odegra ważną rolę w montażu statku kosmicznego, opracowaniu systemu komunikacji i dostawie modułu umieszczania na orbicie ze swojej fabryki w Turynie we Włoszech.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin