Astrobotic pozostaje optymistą co do lądownika księżycowego Peregrine, pomimo niepowodzenia pierwszej misji lądownika.
Sonda Peregine wystartowała 8 stycznia w dziewiczym locie nowej rakiety Vulcan Centaur należącej do United Launch Alliance (ULA). Chociaż start przebiegł bezproblemowo, już na kilka godzin przed misją Peregrine doznał awarii napędu, co spowodowało poważny wyciek paliwa. Szybko stało się jasne, że Peregrine nie dotrze na Księżyc i powróci na Ziemię, a statek kosmiczny ostatecznie wszedł w atmosferę i rozbił się nad Oceanem Spokojnym w czwartek (18 stycznia). Astrobotic na bieżąco informował opinię publiczną przez cały czas trwania misji, kilka razy dziennie publikując aktualizacje na temat działania problematycznego lądownika Peregrine.
Mimo że misja zakończyła się wcześniej, dyrektor generalny firmy Astrobotic, John Thornton, jest dumny z osiągnięć Peregrine’a. „Wiem, że bardzo łatwo jest skupić się na awarii i jedynej rzeczy, która uległa awarii w statku kosmicznym, i wszyscy będziemy o tym marzyć przez długi czas” – powiedział Thornton podczas telekonferencji w piątek (styczeń). 19).
„Ale jest wiele rzeczy, które działają” – kontynuował Thornton. „I to jest coś, z czego jestem bardzo dumny. Firma Astrobotic zaprojektowała i zbudowała sprzęt, taki jak awionika, oprogramowanie, inżynieria systemów i inne części statku kosmicznego – wszystko zadziałało”.
Powiązany: Astrobotic traci kontakt z chorym lądownikiem księżycowym Peregrine
Thornton szczegółowo opisał anomalię, która skazała Peregrine'a na zagładę, opisując, jak zawór oddzielający hel i utleniacz w układzie napędowym lądownika nie zamknął się prawidłowo. Problem ten umożliwił przedostanie się helu do zbiornika utleniacza, podnosząc ciśnienie do punktu, w którym zbiornik eksplodował.
Thornton powiedział, że kiedy zespół Astrobotic zorientował się, co się stało, w centrum kontroli misji natychmiast ogarnęły emocje. Jednak ta anomalia doprowadziła inżynierów pokładowych Astrobotic do chwil zadziwiającej pomysłowości, gdy wykonywali improwizowane manewry, aby skierować panele słoneczne statku kosmicznego w stronę Słońca, a nawet udało im się zrobić zdjęcie Ziemi.
Thornton opisał, jak aby wykonać zdjęcie, kontrolerzy misji Astrobotic musieli obrócić statek kosmiczny tak, aby rozpórka zasłoniła słońce w obiektywie aparatu, i porównał to do używania jednego palca do zasłonięcia słońca z pola widzenia.
„To był moment pełen emocji” – powiedział Thornton. „Ponieważ uważam, że to jest to, co najlepsze w Astrobotic.”
Thornton dodał, że kontrolerzy misji mogli również wykorzystać wyciek paliwa z uszkodzonego lądownika, aby pomóc im w dostosowaniu statku do bezpiecznego powrotu nad Oceanem Spokojnym. „Ostatni manewr był bardzo sprytny, ponieważ w tym momencie zidentyfikowano wyciek i zorientowano się, że gdybyśmy mogli zawrócić statek kosmiczny, moglibyśmy wykorzystać wyciek na naszą korzyść jako mały, ciągły manewr napędowy, który mógłby nas wypchnąć dalej”. do oceanu.”
Decyzja o skierowaniu Peregrine'a na kurs ponownego wejścia przez ocean nie została podjęta lekko. Thornton powiedział, że firma zbadała korzyści wynikające z utrzymywania lądownika na właściwej drodze, ale ostatecznie okazało się to zbyt ryzykowne i mogło spowodować powstanie niebezpiecznych śmieci kosmicznych.
„Teoretycznie moglibyśmy prawdopodobnie okrążyć Ziemię i prawdopodobnie powrócić na Księżyc” – powiedział Thornton podczas telekonferencji. „W tym momencie nikt nie mógł się domyślić, co może się wydarzyć dalej”. „Może moglibyśmy mieć wpływ. Może nie dotarlibyśmy na Księżyc. Może mielibyśmy dość paliwa, aby dostać się na orbitę księżycową. ”
„To naprawdę wirtualny świat. W tym momencie tak naprawdę nie wiemy, co będzie dalej”.
Kilka ostatnich zdjęć lądownika Peregrine @astrobotic uruchamiającego swoje silniki w drodze powrotnej. Nagrano dzisiaj z naszej stacji w Australii między 17:32 a 18:32 UTC pic.twitter.com/INsHCzKpee18 stycznia 2024 r
Niektóre ładunki Peregrine'a również działały dobrze, mimo że nie dotarły do miejsca docelowego. Detektor promieniowania zbudowany przez Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) był w stanie zebrać dane z 92 godzin na temat środowiska radiacyjnego w przestrzeni księżycowej, a dwa instrumenty zbudowane przez NASA, System Spektrometrów Neutronowych (NSS) i Spektrometr Liniowego Transferu Energii (LETS) ), gdzie również udało nam się wykonać pomiary tego promieniowania podczas lotu Peregrine'a.
Jednak wiele ładunków nigdy nie było w stanie spełnić swoich zamierzonych zastosowań, jak na przykład wiele łazików księżycowych na pokładzie lub kontrowersyjne ładunki pamiątkowe zawierające szczątki ludzkie. Dan Hendrickson, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Astrobotic, podziękował zespołom zajmującym się ładunkiem za wsparcie podczas misji, podkreślając, że klienci „znają wszystkie wyzwania i ryzyko związane z misją księżycową oraz to, jak trudno jest umieścić statek kosmiczny na Księżycu. ” .
„Kiedy usiedli do stołu, zrozumieli to pośrednio, ale nie ryzykowaliśmy” – powiedział Hendrickson. „Zidentyfikowaliśmy i wyjaśniliśmy wszystkie istniejące wyzwania i ryzyko”. „I trzeba przyznać, że nadal strzelają gole”.
Peregrine to pierwsza misja zakontraktowana w ramach programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS), którego celem jest przyspieszenie badań nad Księżycem poprzez współpracę z prywatnymi firmami, takimi jak Astrobotic, w celu przeprowadzania eksperymentów naukowych na Księżycu.
Joel Kearns, zastępca administratora ds. badań w Dyrekcji Misji Naukowych NASA, dodał, że „porażka jest często częścią drogi do sukcesu” i że agencja pozostaje zaangażowana w CLPS pomimo losu Peregrine'a. „Przyjmujemy postawę ryzykowną [in which] „Nowe firmy będą wprowadzać innowacje i przekraczać granice, a my wszyscy będziemy się uczyć i rozwijać podczas każdej podróży” – powiedziała Kearns podczas dzisiejszej konferencji prasowej.
Wkrótce wystartuje kolejna misja zakontraktowana w ramach CLPS: lądownik Nova-C zbudowany przez Intuitive Machines z siedzibą w Houston ma wystartować w kierunku Księżyca na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9 w połowie lutego.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin