Terminal A na międzynarodowym lotnisku LaGuardia dla JetBlue i Spirit Airlines w Nowym Jorku.
Leslie Josephs | CNBC
Sędzia federalny zablokował zakup przez JetBlue Airways budżetowego rywala Spirit Airlines po tym, jak Departament Sprawiedliwości złożył pozew o wstrzymanie fuzji, twierdząc, że doprowadziłoby to do wyższych cen dla niektórych najbardziej wrażliwych na cenę konsumentów.
Proponowany przez JetBlue zakup Spirit po obniżonej cenie 3,8 miliarda dolarów stworzyłby piątą co do wielkości linię lotniczą w kraju, a transakcja, zdaniem linii lotniczych, pomogłaby jej lepiej się rozwijać i konkurować z większymi rywalami, takimi jak Delta i United.
„JetBlue planuje konwersję samolotów Spirit na konstrukcję JetBlue i pobieranie od swoich klientów wyższych średnich stawek za JetBlue” – napisał w swojej decyzji sędzia okręgowy USA William Young. „Pozbycie się Spirit zaszkodziłoby podróżnym zwracającym uwagę na koszty, którzy polegają na niskich cenach Spirit”.
Wydana we wtorek decyzja stanowi zwycięstwo Departamentu Sprawiedliwości, który agresywnie stara się blokować umowy, które uważa za antykonkurencyjne.
Departament Sprawiedliwości w swoim marcowym pozwie stwierdził, że przejęcie przez JetBlue tanich linii lotniczych zmusi „dziesiątki milionów” pasażerów do płacenia wyższych cen poprzez wyeliminowanie Spirita i „około połowy wszystkich miejsc w ultra tanich liniach lotniczych” w Stanach Zjednoczonych. „. przemysł.”
Akcje Spirit spadły po wyroku, spadając o ponad 50%, natomiast akcje JetBlue wzrosły o około 5%.
Zobacz listę…
Akcje Spirit Airlines i JetBlue Airways rosną po tym, jak sędzia federalny zablokował proponowaną fuzję przewoźnika.
JetBlue i Spirit oświadczyły we wspólnym oświadczeniu, że nie zgadzają się z orzeczeniem i oceniają dalsze kroki.
„Nadal wierzymy, że nasza fuzja to najlepsza okazja do zwiększenia tak potrzebnej konkurencji i wyboru poprzez zapewnienie niskich cen i doskonałej obsługi większej liczbie klientów na większej liczbie rynków, jednocześnie zwiększając naszą zdolność do konkurowania z dominującymi amerykańskimi przewoźnikami” – stwierdziły linie lotnicze.
W zeszłym roku inny sędzia Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych w Massachusetts stanął po stronie Departamentu Sprawiedliwości, blokując regionalne partnerstwo JetBlue z American Airlines na północnym wschodzie kraju, które umożliwiło liniom lotniczym koordynację tras i rozkładów lotów.
JetBlue i Spirit oświadczyły we wtorek, że zbycie i inne działania „usunęły wszelkie uzasadnione obawy antykonkurencyjne zgłoszone przez Departament Sprawiedliwości”.
Najnowsza decyzja stawia nowojorską spółkę JetBlue przed kolejnymi krokami, ponieważ nakłada na nową dyrektor generalną Joannę Geraghty zadanie skierowania linii lotniczej na nową ścieżkę. Geraghty został ogłoszony następcą dyrektora generalnego Robina Hayesa po tym, jak na początku tego miesiąca oznajmił, że odchodzi na emeryturę.
JetBlue stwierdziło, że dostęp do podobnej floty samolotów Airbus firmy Spirit umożliwi jej szybki rozwój w sytuacji niedoboru samolotów i pilotów, co zdaniem spółki oznacza konieczność konkurowania z większymi liniami lotniczymi. Linia lotnicza działa w niezwykle zatłoczonej przestrzeni powietrznej Nowego Jorku i innych miast i planowała wykorzystać Spirit jako sposób na dotarcie do większej liczby tras i pasażerów.
W poprzednich latach konsolidacji United, Delta, American i Southwest kontrolowały około trzech czwartych rynku krajowego.
JetBlue planował przeprojektować swoje żółte samoloty Spirit, usuwając oznakowanie i siedzenia z przepełnionych samolotów, aby zapewnić bardziej model z pełnym zakresem usług.
„Chociaż samoloty Spirit nie zostaną od razu przemalowane na żółto jak samoloty JetBlue, z chwilą fuzji Spirit i JetBlue nie będą już konkurentami” – napisał Young w swojej decyzji.
W ostatnich latach Spirit szybko się rozwinął, oferując tanie bilety i opłaty za wszystko inne, od przydziału miejsc po bagaż podręczny.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów