Aktualności
Tankowiec znajdujący się w centrum kryzysu między Iranem a Stanami Zjednoczonymi zatrzymał w Zatoce Omańskiej „nieupoważnione” osoby w mundurach wojskowych – ostrzegła grupa konsultingowa prowadzona przez armię brytyjską i prywatną firmę ochroniarską. .
Szczegóły dotyczące prawdopodobnie ostatniego zajęcia statku na napiętych szlakach wodnych Bliskiego Wschodu są nadal niejasne.
Jednak podejrzenia natychmiast padły na Iran, ponieważ statek był wcześniej znany jako „Suez Rajan” i był objęty całorocznym sporem, który ostatecznie doprowadził do przejęcia przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych na pokładzie 1 miliona baryłek irańskiej ropy naftowej.
Do widocznego zajęcia doszło również po tygodniach ataków wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na statki na Morzu Czerwonym, w tym po największej gradacji dronów i rakiet wystrzelonych późnym wtorkiem.
Zwiększyło to ryzyko ewentualnych ataków odwetowych ze strony sił dowodzonych przez USA patrolujących obecnie kluczową drogę wodną, zwłaszcza po tym, jak Rada Bezpieczeństwa ONZ głosowała w środę za potępieniem Houthi, a urzędnicy amerykańscy i brytyjscy ostrzegli przed potencjalnymi konsekwencjami ataków.
Dział ds. handlu morskiego armii brytyjskiej, który przekazuje ostrzeżenia marynarzom na Bliskim Wschodzie, podał, że czwartkowe zatrzymanie rozpoczęło się wcześnie rano na wodach między Omanem a Iranem, w obszarze, przez który przepływają statki wpływające do Cieśniny Omańskiej i wypływające z niej. Ormuz, wąskie ujście Zatoki Perskiej, przez które przepływa jedna piąta handlu ropą.
Grupa kierowana przez armię brytyjską opisała otrzymanie raportu od dyrektora ochrony statku o słyszeniu „niezidentyfikowanych głosów w telefonie” wraz z kapitanem statku.
Powiedziała, że dalsze próby skontaktowania się ze statkiem nie powiodły się i że mężczyźni, którzy weszli na statek, mieli na sobie „czarne mundury wojskowe i czarne maski”.
Prywatna firma ochroniarska Ambrey podała, że na pokład statku, który według niej był tankowcem St. Nicholas, weszło „sześciu członków personelu wojskowego”. Powiedziała, że wchodząc na górę, mężczyźni zasłonili kamery monitoringu.
Tankowiec wyruszył z miasta Basra w Iraku, aby załadować ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji dla tureckiej firmy rafineryjnej Tupras.
Dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane ostatnio przez Associated Press wykazały, że tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla zawrócił i skierował się w stronę portu Bandar Jask w Iranie.
Statek Św. Mikołaj nosił dawniej nazwę „Szwajcarski Rajan”, kojarzony z greckim towarzystwem żeglugowym Empire Nawigacja.
W oświadczeniu dla Associated Press Empire nawigacji z siedzibą w Atenach przyznała, że utraciła kontakt ze statkiem, którego załoga składa się z 18 Filipińczyków i jednego obywatela Grecji.
Firma nie podała szczegółów.
Uwaga zaczęła skupiać się na Kanale Sueskim-Radźan w lutym 2022 r., kiedy grupa United Against Nuclear Iran stwierdziła, że podejrzewa, że tankowiec przewoził ropę z irańskiej wyspy Kharg, głównego terminalu dystrybucji ropy w Zatoce Perskiej.
Zdjęcia satelitarne i dane dotyczące wysyłek przeanalizowane wówczas przez AP potwierdziły to twierdzenie.
Statek pozostawał przez kilka miesięcy na Morzu Południowochińskim u północno-wschodniego wybrzeża Singapuru, po czym nagle bez wyjaśnienia popłynął do wybrzeża Teksasu.
W sierpniu statek wyładował ładunek na inny tankowiec, który na polecenie Departamentu Sprawiedliwości uwolnił ropę do Houston.
We wrześniu Empire Nawigacja przyznała się do przemytu irańskiej ropy naftowej objętej sankcjami i zgodziła się zapłacić grzywnę w wysokości 2,4 mln dolarów w sprawie dotyczącej tankowca.
Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, która patroluje Bliski Wschód, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz w sprawie incydentu. Państwowa Agencja Informacyjna Republiki Islamskiej (IRNA), powołując się na zagraniczne doniesienia, poinformowała o wejściu na pokład, ale nie powiedziała nic więcej.
Misja Iranu przy ONZ nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.
Po tym, jak statek „Suez Ragan” udał się do Ameryki, Iran przejął dwa tankowce w pobliżu Cieśniny Ormuz, w tym jeden przewożący ładunek dla głównego amerykańskiego koncernu naftowego Chevron.
W lipcu naczelny dowódca marynarki wojennej IRGC zagroził podjęciem dalszych działań przeciwko każdemu, kto rozładował szwajcarskiego Rajana, a media państwowe powiązały niedawne konfiskaty z losem ładunku.
Od czasu upadku porozumienia nuklearnego z Iranem na wodach otaczających cieśninę Iran dokonał serii przejęć statków, a także ataków na statki, za które marynarka wojenna obwinia Teheran.
Iran i marynarka wojenna również zaangażowały się w serię napiętych starć na drogach wodnych, chociaż ostatnio uwaga skupiła się na atakach Houthi na statki na Morzu Czerwonym.
Od 2019 roku Stany Zjednoczone i ich sojusznicy przechwytują również dostawy irańskiej ropy.
Doprowadziło to do serii ataków na Bliskim Wschodzie przypisywanych Republice Islamskiej, a także do zajęcia statków przez irańskie siły wojskowe i paramilitarne, co zagraża globalnej żegludze.
Huti twierdzą, że ich ataki mają na celu położenie kresu cierpieniom Palestyńczyków w izraelskiej wojnie z Hamasem w Strefie Gazy.
Jednakże rebelianci coraz częściej obierają za cel statki mające słabe powiązania z Izraelem lub żadne z nich.
Tymczasem dane śledzenia satelitarnego przeanalizowane w czwartek przez Associated Press wykazały, że irański statek towarowy podejrzany o bycie platformą szpiegowską na Morzu Czerwonym opuścił drogę wodną.
Dane wykazały, że Behshad przekroczył cieśninę Bab al-Mandab do Zatoki Adeńskiej.
Behshad jest obecny na Morzu Czerwonym od 2021 r., w pobliżu erytrejskiego archipelagu Dahlak.
Dotarł tam po tym, jak Iran usunął Saviz, kolejną podejrzaną bazę szpiegowską na Morzu Czerwonym, która została zniszczona w wyniku ataku, który analitycy przypisywali Izraelowi w ramach szerszej wojny cieni obejmującej ataki statków w regionie.
Załaduj więcej…
{{#isDisplay}}
{{/isDisplay}}{{#isAniviewVideo}}
{{/isAniviewVideo}}{{#isSRVideo}}
{{/isSRVideo}}
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy