16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Wyłącznie: Rosja nie będzie badać katastrofy lotniczej Prigożyna zgodnie z przepisami międzynarodowymi

Wyłącznie: Rosja nie będzie badać katastrofy lotniczej Prigożyna zgodnie z przepisami międzynarodowymi

Fotograf fotografuje wrak prywatnego samolotu powiązanego z szefem najemników Wagnera Jewgienijem Prigożynem w pobliżu miejsca katastrofy w obwodzie twerskim, Rosja, 24 sierpnia 2023 r. REUTERS/Marina Lytseva/Zdjęcie pliku Uzyskaj prawa licencyjne

SAO PAULO/MONTREAL (Reuters) – Rosja poinformowała brazylijski organ ds. badania statków powietrznych, że „na razie” nie będzie prowadzić dochodzenia w sprawie katastrofy brazylijskiego odrzutowca Embraer, w którym zginął przywódca najemników Jewgienija Prigożyna zgodnie z przepisami międzynarodowymi. Brazylijska agencja poinformowała we wtorek Reutersa.

Prigożin, dwóch jego najważniejszych współpracowników z Grupy Wagnera i czterech ochroniarzy znalazło się wśród 10 osób, które zginęły w zeszłym tygodniu w katastrofie Embraera Legacy 600 na północ od Moskwy.

Zmarł dwa miesiące po zorganizowaniu krótkiego powstania przeciwko rosyjskiemu establishmentowi obronnemu, co było największym wyzwaniem dla rządów prezydenta Władimira Putina od czasu jego dojścia do władzy w 1999 r.

Brazylijskie Centrum Badań i Zapobiegania Wypadkom Lotniczym (CENIPA), działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego, oświadczyło, że przyłączy się do śledztwa prowadzonego pod przewodnictwem Rosji, jeśli zostanie zaproszone, a dochodzenie będzie prowadzone zgodnie z przepisami międzynarodowymi.

Władze lotnicze Rosji nie miały obowiązku zgodzić się z CENIPA, ale niektórzy byli śledczy stwierdzili, że powinni, ponieważ Stany Zjednoczone i inne zachodnie rządy podejrzewają, że Kreml stoi za katastrofą Embraera Legacy 600, która miała miejsce 23 sierpnia, nagrywać. .

Kreml zaprzecza jakiemukolwiek zaangażowaniu. Prigożin publicznie skrytykował dążenie Moskwy do inwazji na Ukrainę. Najemnicy Wagnera toczyli tam bitwy po stronie Rosji.

Według Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO) z siedzibą w Montrealu lot z Moskwy do Petersburga był lotem krajowym, a zatem nie podlegał międzynarodowym przepisom znanym w całej branży pod nazwą prawną „Załącznik 13”.

Nie ma obowiązku akceptowania zasad międzynarodowych

„Nie są zobowiązani, jedynie nam to zalecają” – powiedział agencji Reuters brygadier Joy Marcelo Moreno, szef CENIPA, po tym, jak agencja wysłała w zeszłym tygodniu e-mail z pytaniem do Rosji, czy wszczęłaby takie dochodzenie.

READ  Ukraina zarządza śledztwo po rosyjskim ataku na ceremonię generała dywizji Wiadomość o wojnie rosyjsko-ukraińskiej

Dodał: „Ale jeśli powiedzą, że wszczęją dochodzenie i zaproszą Brazylię, weźmiemy w nim udział na odległość”.

John Cox, doradca ds. bezpieczeństwa lotnictwa USA i były śledczy, powiedział, że wewnętrzne śledztwo w Rosji zawsze budziłoby wątpliwości, gdyby nie zaangażowanie Brazylii, kraju, w którym zbudowano samolot.

„Myślę, że to bardzo smutne” – powiedział Cox po otrzymaniu informacji o reakcji Rosji. „Myślę, że szkodzi to przejrzystości rosyjskiego śledztwa”.

W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną CENIPA podała, że ​​otrzymała we wtorek odpowiedź od Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego – Komisji Badania Wypadków (IAC), w której władze rosyjskie oświadczyły, że na razie nie będą wszczynać dochodzenia na podstawie załącznika 13.

W dochodzeniach w sprawie katastrof lotniczych eksperci pracują nad poprawą bezpieczeństwa lotów bez przypisywania winy, ale dochodzenia często są skażone interesami politycznymi.

CENIPA i producent Embraer chcą zapobiec przyszłym incydentom, ale stoją przed trudnościami w uzyskaniu informacji z dochodzenia ze względu na sankcje nałożone na Rosję i niechęć Moskwy do umożliwienia kontroli zewnętrznej.

W służbie znajduje się około 802 regionalnych odrzutowców Embraer z 37 do 50 miejscami siedzącymi, zbudowanych na tej samej platformie co korporacyjny Legacy 600, co podkreśla zainteresowanie Brazylii dochodzeniem.

Embraer odmówił komentarza w tej sprawie.

Jeff Guzzetti, były badacz wypadków lotniczych w USA, powiedział, że Rosja powinna przyjąć pomoc od Brazylii, nawet jeśli CENIPA może w niej uczestniczyć jedynie zdalnie.

„Jeśli tego nie zrobią, to pewny znak, że śledztwo nie będzie przejrzyste”.

Nazwa Regulaminu wzięła się z załącznika do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym – lepiej znanej jako Konwencja chicagowska z 1944 r. – a Regulamin stanowi prostą, ale skuteczną formę współpracy międzynarodowej, która rzadko jest kwestionowana.

Urzędnicy ds. bezpieczeństwa stwierdzili, że promując niezwykle bliską współpracę techniczną ponad granicami politycznymi i unikając kwestii winy, załącznik 13 znacznie poprawił bezpieczeństwo lotnicze od czasu jego pierwszego wprowadzenia.

READ  Zajęcie przez USA statku z ropą spowodowało zajęcie irańskiego tankowca

(Reportaż: Alison Lambert w Montrealu, Gabriel Araujo w São Paulo i Valerie Encina w Waszyngtonie; reportaż Mohammeda dla The Arabic Bulletin; redakcja: Mohammed Al Yamani) Redakcja: Denny Thomas i Grant McCall

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskaj prawa licencyjneotwiera nową kartę

Gabriel jest reporterem mieszkającym w São Paulo w Brazylii, piszącym o finansach Ameryki Łacińskiej i najświeższych wiadomościach z największej gospodarki regionu. Absolwent Uniwersytetu w Sao Paulo, dołączył do agencji Reuters już na studiach jako stażysta ds. towarów i energii i od tego czasu pracuje w firmie. Wcześniej relacjonowała wydarzenia sportowe – w tym piłkę nożną i Formułę 1 – dla brazylijskich stacji radiowych i stron internetowych.