21 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Raport rynkowy: Polska |  Międzynarodowy raport biletowy

Raport rynkowy: Polska | Międzynarodowy raport biletowy

„Dynamiczny” tak wielu określało wzrost rynku rozrywki na żywo w Polsce przed pandemią (20% rocznie według większości ekspertów). Po koniunkturze gospodarczej młodzi Polacy mają więcej dochodów do dyspozycji i są spragnieni rozrywki.

Doprowadziło to do rozkwitu koncertów, z udziałem największych artystów w całym kraju podczas tras koncertowych oraz rozwijającej się sceny na żywo napędzanej przez renomowane festiwale i wydarzenia, takie jak OFF Festival i Unsound.

Na szczęście, po Covid, sytuacja dobrze się rozwija, a popyt na koncerty i inne rozrywki na żywo jest wysoki. „Od czasu zniesienia ograniczeń Covid-19 obserwujemy silne ożywienie międzynarodowych występów artystów” – mówi dyrektor zarządzająca Eventim Polska, Joanna Kambarska. Ale bliskość kraju do wojny na Ukrainie – Polska ma 535-kilometrową granicę z rozdartym wojną narodem – ma oczywiście negatywny wpływ na wiele aspektów życia.

– Choć życie toczy się normalnie, a wydarzenia toczą się dalej, wiemy, że na Ukrainie za naszą wschodnią granicą toczy się wojna – mówi Katarzyna Suska, dyrektor zarządzająca Ticketmaster Poland. „Stwarza to niepewność, ponieważ nastąpił znaczny wzrost organizacji wydarzeń wspierających ludzi walczących na Ukrainie lub pomagających tym, którzy musieli zmienić swoje życie z dnia na dzień i uciec przed wojną”.

Bilet podstawowy

eBilet to jedna z wiodących firm w regionie. Wynika to ze strategicznego partnerstwa z Allegro, największą polską firmą e-commerce, z ponad 22 milionami klientów – czyli połową polskiego społeczeństwa – i ponad 200 milionami wizyt na stronie miesięcznie. „Oferujemy ekskluzywną przedsprzedaż biletów na Allegro Smart! użytkowników, co umożliwia reklamodawcom dotarcie do szerszego grona odbiorców – mówi Bartek Troński, wiceprezes i szef marketingu eBilet. „Pierwsze dwie przedsprzedaży w 2022 roku osiągnęły 700 000 uczestników.”

Pierwsze dwie przedsprzedaży w 2022 roku osiągnęły 700 000 uczestników.

Inne duże firmy na rynku to Cupilesic, Eventim, Going i Ticketmaster.

READ  Legendarny polski aktor Jan Nowicki zmarł w wieku 83 lat

Dystrybucja sprzedaży

Podobnie jak w wielu krajach Europy Wschodniej, wiele transakcji szybko przenosi się do sfery cyfrowej, a bilety nie są wyjątkiem.

Podczas gdy sprzedaż biletów z kolekcji pamiątek Ticketmaster była płaska, „dane pokazują, że fani preferują bilety cyfrowe ze względu na łatwość dostępu do wydarzenia za pomocą wejścia mobilnego” – mówi Suska.

„Bilety cyfrowe to przyszłość. Rozwój aplikacji na smartfony daje naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej.

Jest to część modernizacji — w branży rozrywki na żywo i poza nią. „Bilety cyfrowe to przyszłość. Rozwój aplikacji na smartfony zapewnia naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej, co prowadzi do lepszej segmentacji konsumentów i szerszego dotarcia do potencjalnych nabywców biletów.

Bilet drugorzędny

„W Polsce nadal jest to nielegalne, ale istnieją dwa główne serwisy odsprzedaży/scalpingu biletów – Alebilet pl i Viagogo.pl – a praktyka jest ważna w przypadku „gorących” imprez” – mówi Troński. „Ale dzięki korzyściom oferowanym przez usługi sprzedaży biletów, takim jak ubezpieczenie, klienci stają się bardziej świadomi różnych i bezpieczniejszych opcji, jeśli nie mogą uczestniczyć w wydarzeniu”.

Praktyczne znaczenie dla „gorących” wydarzeń”

Eventim próbuje zbudować rozwiązanie na własnej platformie. „Ponieważ rynek wtórny nie jest tu ściśle kontrolowany, platforma odsprzedaży FanSALE firmy Eventim oferuje bardzo duże możliwości” – mówi Suska.

Wartość rynkowa

Szacuje się, że rynek muzyki na żywo wzrośnie do 1,1 mld zł – 233 mln euro – do 2022 roku.

Podziały i kategorie międzynarodowe / krajowe

Do 2022 roku międzynarodowi artyści będą stanowić 44% wszystkich wydarzeń muzycznych, przy czym wiodące gatunki to pop (37%), festiwale (36%) i rock (14%). Jednak najszybciej rozwijającymi się gatunkami są hip-hop i electro, które zyskały na popularności w ostatnich latach dzięki pojawieniu się wielu młodych, ambitnych młodych polskich artystów.

READ  Polska ma znaczną nadwyżkę na rachunku obrotów bieżących, ale popyt krajowy pozostaje słaby pstryknąć

„Polska scena muzyczna ma mocną bazę fanów, a ten segment dominuje na polskim rynku muzyki na żywo, co jest dość nietypowe w Europie” – mówi Droński.