„Nie rozpoczniemy startu w tym okresie” – powiedział Jim Frey, zastępca administratora w NASA Exploration Systems Development Mission Directorate. „Nie jesteśmy tam, gdzie chcieliśmy być”.
Frey powiedział, że stos, w tym rakieta Space Launch System i statek kosmiczny Orion, powinien wycofać się do budynku montażu pojazdów, chyba że otrzymają zrzeczenie się zasięgu, który jest obsługiwany przez siły kosmiczne USA.
Administrator NASA Bill Nelson stwierdził, że wahadłowiec został przywieziony z powrotem do budynku montażu pojazdów 20 razy przed startem – i zauważył, że koszt dwóch szorowań był znacznie niższy niż awaria.
„Nie strzelamy, dopóki nie uznamy, że ma rację” – powiedział Nelson. „Te zespoły pracowały nad tym i doszły do tego wnioski. Patrzę na to jako na część naszego programu kosmicznego, w którym bezpieczeństwo jest na szczycie listy”.
Skruber został wywołany o 11:17 czasu wschodniego, trzy godziny przed rozpoczęciem okna startowego.
Artemis miał wystartować w sobotę po południu, ale plany te zostały odrzucone po tym, jak członkowie zespołu odkryli wyciek ciekłego wodoru i spędzili większość poranka próbując go rozwiązać. Ciekły wodór jest jednym z paliw wykorzystywanych w dużym stopniu rdzenia rakiety. Wyciek uniemożliwił zespołowi startowemu napełnienie zbiornika ciekłego wodoru pomimo próbowania różnych procedur rozwiązywania problemów.
Wcześniej w tym obszarze zaobserwowano niewielki wyciek, ale w sobotę stał się on znacznie większym wyciekiem. Zespół uważa, że nadciśnienie mogło uszkodzić miękkie uszczelnienie kontaktu ciecz-wodór, ale będą musieli przyjrzeć się bliżej.
„To nie był możliwy do opanowania przeciek” – powiedział Mike Sarafin, kierownik misji Artemis.
Po raz drugi w ciągu tygodnia agencja kosmiczna musiała wstrzymać odliczanie do startu w obliczu problemów technicznych. Pierwsza próba startu została odwołana w poniedziałek, gdy pojawiły się różne problemy, m.in. z układem chłodzenia silników rakiety przed startem i różnymi wyciekami, które pojawiły się podczas tankowania rakiety.
Wyciek ciekłego wodoru został wykryty w sobotę o godzinie 7:15 czasu wschodniego w komorze szybkiej separacji zasilającej rakietę wodorem w sekcji silnika pierwszego stopnia. To był inny przeciek niż ten przed premierą, który został wyjaśniony w poniedziałek.
Kontrolery startowe rozgrzały linię, starając się uzyskać hermetyczne uszczelnienie i wznowić przepływ ciekłego wodoru, zanim ponownie nastąpi wyciek. Według NASA zatrzymali przepływ ciekłego wodoru i przystąpili do „zamykania zaworu używanego do napełniania i opróżniania go, a następnie zwiększania ciśnienia na naziemnej linii przesyłowej za pomocą helu, aby spróbować ponownie ją uszczelnić”.
Plan rozwiązywania problemów nie zadziałał. Zespół próbował ponownie wprowadzić w życie pierwszy plan ogrzewania linii, ale wyciek powtórzył się po ręcznym ponownym uruchomieniu przepływu ciekłego wodoru.
Według meteorologa Melody Lovin istniała 60% szansa na sprzyjające warunki pogodowe do startu.
Stos Artemis I, który zawiera rakietę Space Launch System i statek kosmiczny Orion, pozostaje na Launchpad 39B w Kennedy Space Center w Cape Canaveral na Florydzie.
Misja Artemis I to dopiero początek programu mającego na celu powrót ludzi na Księżyc i ostatecznie lądowanie misji załogowych na powierzchni Marsa. Nelson powiedział, że problemy podczas pierwszych dwóch zarośli nie spowodowały żadnych opóźnień w przyszłych misjach Artemis.
W ciągu ostatnich kilku dni zespół startowy poświęcił czas na rozwiązanie problemów, takich jak wyciek wodoru, który pojawił się przed planowanym na poniedziałek startem, zanim został usunięty. Zespół zakończył również ocenę ryzyka problemu z kondycjonowaniem silnika i pęknięcia pianki, które również się pojawiło, według urzędników NASA.
Według Mike’a Sarafina, kierownika misji Artemis, oba zostały uznane za dopuszczalne ryzyko przed rozpoczęciem odliczania do startu.
W poniedziałek czujnik w jednym z czterech silników RS-25 rakiety, zidentyfikowany jako Silnik 3, wykazał, że silnik nie może osiągnąć odpowiedniego zakresu temperatur wymaganego do uruchomienia silnika podczas startu.
Silniki muszą być kondycjonowane termicznie, zanim superzimne paliwo przepłynie przez nie przed startem. Aby zapobiec jakimkolwiek szokom temperaturowym w silnikach, kontrolery startu stopniowo zwiększają ciśnienie w zbiorniku ciekłego wodoru na pierwszym etapie w godzinach poprzedzających start, aby wysłać do silników niewielką ilość ciekłego wodoru. Nazywa się to „krwawieniem”.
Od tego czasu zespół ustalił, że był to zły czujnik zapewniający odczyt – według Johna Blevinsa, głównego inżyniera Space Launch Systems, planują odrzucić wadliwy czujnik.
Przegląd misji
Kiedy Artemis I zostanie wystrzelony, podróż Oriona zajmie 37 dni na Księżyc, okrąży go i powróci na Ziemię – pokonując łącznie 1,3 miliona mil (2,1 miliona km).
Chociaż lista pasażerów nie zawiera żadnych ludzi, zawiera pasażerów: trzy manekiny i pluszową przejażdżkę Snoopy w Orionie.
Spodziewaj się widoków wschodu Ziemi podobnych do tych, które po raz pierwszy udostępniono podczas misji Apollo 8 w 1968 r., Ale ze znacznie lepszymi kamerami i technologią.
Kristen Fisher z CNN przyczyniła się do powstania tej historii.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin