Max Verstappen wykonał lekką pracę ze swojego rzutu karnego, aby wygrać Grand Prix Belgii 2022 z P14 na starcie Red Bull 1-2 wspierany przez Sergio Pereza, podczas gdy gracz pierwszego miejsca Carlos Sainz ukończył P3 dla Ferrari.
Lewis Hamilton i Fernando Alonso zaplątali się w Les Combes na pierwszym okrążeniu, pozostawiając kierowcę Mercedesa z wyścigu, zanim Valtteri Bottas zjechał na pobocze, aby uniknąć Nicholasa Latifiego i wyciągnął samochód bezpieczeństwa na drugim okrążeniu.
Po ponownym uruchomieniu Verstappen zajął ósme miejsce, podczas gdy Sainz-Perez-Leclerc jechał po tym, jak musiał szukać pośredników z rozdarciem w przewodzie hamulcowym. Verstappen wykonał szybką pracę nad samochodami przed nim i przesunął się na P3 przez okrążenie 8, mając tylko Pereza i Sainza do zwycięstwa.
CZYTAJ WIĘCEJ: Spa stanowi część kalendarza 2023 F1 po uzgodnieniu przedłużenia partnerstwa
Sainz zjechał z miękkiego na średni na 12 okrążeniu, kiedy Perez pozwolił minąć Verstappen i objąć prowadzenie. Holender powiększył swoją przewagę na 15 okrążeniu, a różnica wróciła do Sainza, prowadząc na 19. okrążeniu – kolejny przystanek na 31. okrążeniu – zanim pokonał Pereza o ponad 18 sekund w dominującym pokazie, w najszybszej ofercie. biust do rozruchu.
Sainz ukończył podium przed George’em Russellem z Mercedesa, który wcześniej wyprzedził Charlesa Leclerca, ale przegrał na podium o nieco ponad dwie sekundy.
Leclerc zatrzymał się późno na miękkich oponach, próbując zdobyć najszybsze okrążenie, ale przegapił punkt bonusowy i utknął tylko na P5 przed Fernando Alonso. Jednak po tym, jak został złapany za przekroczenie prędkości w alei serwisowej, pięciosekundowa kara spadła go na P6.
Dwukrotny mistrz został ponownie pokonany przez Ferrari na ostatnim okrążeniu, ale ukończył wyścig przed kolegą z zespołu Estebanem Oconem, który naprawił Sebastiana Vettela (P8) i Pierre’a Gasly (P9) późno w wyścigu. Alex Albon uzupełnił pierwszą dziesiątkę dla Williamsa, wyprzedzając Lance Stroll o ostatni punkt.
Lando Norris zdołał stawić czoła zwaśnionym Albonowi i Strollowi pod koniec wyścigu, ale kierowca McLarena przegapił wyścig i ukończył 12th, wyprzedzając Yuki Tsunoda, który wygrał późny wyścig z Zhou Guanyu z Alfa Romeo.
To sprawiło, że Daniel Ricciardo na 15. miejscu wyprzedził duet Haas – Kevin Magnussen 16 i Mick Schumacher 17 – podczas gdy Nicholas Latifi zajął 18. miejsce po trzech postojach.
Grand Prix Belgii 2022: Hamilton opuszcza powypadkowy wyścig na Spa
1 powyższe Verstappen VER Red Bull Wyścigi |
1:25: 52,894 | 26 |
2 sergio Perez dla każdego Red Bull Wyścigi |
+ 17 841 sekund | 18 |
3 Carlos Oznaki Najwyższy Urząd ds. Kontroli Finansowej i Odpowiedzialności Ferrari |
+26.886 sekund | 15. |
4 Jerzy kontakt Rosjanie mercedes |
+29.140 sekund | 12 |
5 Fernando Alonso ALO Alpy |
+73 256 sekund | 10 |
tak jak to się stało
Niemal ogłoszony wiadomością, że Spa-Francorchamps pozostanie w kalendarzu na 2023 r., historyczny tor w Ardenach wygrzewał się na słońcu w niedzielne popołudnie. Oznacza to oczywiście, że warunki będą się znacznie różnić od chłodnej pogody w piątek i sobotę.
W kwalifikacjach Carlos Sainz zajął pole position przed Sergio Perezem, mimo że Max Verstappen ustanowił najszybszy czas, a ośmiu kierowców podlegało karom za silnik i skrzynię biegów podczas Grand Prix Belgii. Tymi kierowcami są Max Verstappen, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Lando Norris, Chu Guanyu, Mick Schumacher i Yuki Tsunoda – którzy po dodatkowych zmianach jednostki napędowej ruszyliby na aleję serwisową.
CZYTAJ WIĘCEJ: Spa stanowi część kalendarza 2023 F1 po uzgodnieniu przedłużenia partnerstwa
Tak więc Verstappen dążył nie tylko do poszerzenia swojej przewagi w mistrzostwach o 80 punktów, ale został pierwszym kierowcą, który wygrał Grand Prix Belgii P14 lub mniej od czasu Michaela Schumachera w 1995 roku. Tylko Sainz, Bottas, Verstappen i Leclerc wystartowali w miękkich , Tsunoda jest inicjatorem.Jedyny z solidnymi oponami – reszta na mediach.
Światła zgasły, Sainz zareagował szybciej, gdy Fernando Alonso wskoczył na drugie miejsce przed duetem Mercedesa, a Perez spadł na piąte miejsce za Srebrnymi Strzałami. Hamilton awansował, zanim Alonso poszedł do Les Combes, ale alpejskiemu kierowcy zabrakło miejsca i na krótko wyrzucił przeciwnika w powietrze. Kierowca Mercedesa wypadł z wyścigu.
„Ten facet po prostu wie, jak prowadzić i zaczyna pierwszy”, krzyknął Alonso ze złością.
Verstappen walczył na pierwszym okrążeniu, aby lecieć, skacząc aż do P8 na swoich miękkich rydwanach, podczas gdy Leclerc był na 10. miejscu pod koniec okrążenia 1. Start okrążenia 2 sygnalizował kolejną kolizję – i samochód bezpieczeństwa – jako urodzinowy chłopiec Valtteri Bottas wyszedł, aby uniknąć Nicholasa Latifiego poza kontrolą, który wydawał się unikać Ocona.
Za samochodem bezpieczeństwa Sainz ustawi się przed Perezem, a następnie Russellem i Alonso, z Vettelem w pierwszej piątce. Leclerc zamierzał ustawić się na 9 miejscu za Verstappen, ale zgłosił dym z prawej przedniej opony i wkrótce musiał wiercić z ostrożnością, na 4 okrążeniu wziął średnie opony i ustawił się na 17. przed nowym nosem. Ściana pitu Ferrari szybko potwierdziła, że pęknięcie spowodowało przegrzanie prawego przedniego hamulca Leclerca i że stamtąd dążył do stworzenia strategii jednego zatrzymania.
Wyścig wznowiono na 5 okrążeniu, po tym, jak Sainz zablokował się w ostatniej rundzie, przygotowując się do wznowienia, co spowodowało, że Perez cofnął się i zamknął go w La Source, a Russell zwolnił, aby uniknąć. To dało Alonso prowadzenie w Russell na Kimmel Street, ale bez zmiany pozycji, przynajmniej w pierwszej piątce; Verstappen wskoczył na siódme miejsce na koncie Alexa Albona i wziął kolejny do P6 od Daniela Ricciardo w rundzie finałowej. Ricciardo następnie zrezygnował z P7 Albonowi wzdłuż Kemmel Straight.
Oprócz Verstappen, najlepszymi zdobywcami pod koniec piątego cyklu byli Ocon, Norris i Zhou, którzy na starcie zajęli po pięć miejsc, podczas gdy Tsunoda awansowała o sześć.
Lider mistrzostw był najszybszy na torze daleko od toru, pokonując Vettela na 6. okrążeniu w ostatniej rundzie, a następnie Alonso z DRS na 7. okrążeniu. Sainz, który był dwie sekundy przed Perezem, otrzymał polecenie zmiany do „planu” B ”.
Na okrążeniu 8 Verstappen dotarł na podium z podaniem DRS na Russella przed Les Combes, z zaledwie 2,5 sekundami między nim a kapitanem. Tymczasem Leclerc był na 14. miejscu na początku 9. okrążenia, wyprzedzając Alfę Torres w pokazie prędkości Ferrari, a wkrótce potem naprawił Alfę Romeo od Zoe i Haasa od Kevina Magnussena.
Albon i Gasly zdecydowali się ćwiczyć trudności na okrążeniu 11, a Williams i AlphaTauri trzymają się jednego przystanku, zanim Sainz zatrzymał się dla mediów pod koniec tej rundy – wyszedł na szóste miejsce, ale wkrótce pokonał Ricciardo na piątym miejscu.
Na początku 12. okrążenia Verstappen rozświetlił fale radiowe, mówiąc swojemu zespołowi, że traci „niedorzeczną ilość czasu” za Perezem i należycie zmiótł Holendra na prostą, aby objąć prowadzenie w Les Combes.
Postoje dla twardych opon dla Ricciardo i Akona Alpine – ale nie Red Bulla – szybko się zatrzymały, gdy Russell zajął środek, a Norris miał trudności krótko potem na 14. okrążeniu; Verstappen był nieugięty w kwestii przedłużenia swojej kadencji.
Perez musiał wchodzić w interakcje z Russellem i szukać pośredników na 15 okrążeniu, pojawiając się niebezpiecznie blisko Leclerca (para miała niewiele kontaktów z Kimmelem) i tuż za Sainzem.
Z przewagą 13,8 sekundy nad Sainzem, Verstappen wszedł do dołka pod koniec 15 okrążenia i wyszedł na drugim miejscu, zaledwie 4,6 sekundy od pole position.
Leclerc wspinający się po bliskiej rozmowie z Perezem, wyprzedzając Russella Ferrari z DRS, rzucił Leclerca na P5. Jeśli chodzi o inne Ferrari, Verstappen rzucił to, a Holender objął prowadzenie prosto, wcześniej i rozsądnie przerwał ruch na zewnątrz La Source na okrążeniu 19. Pod koniec tego okrążenia osiągnął przewagę w nieco ponad 2,5 sekundy .
Podczas gdy Verstappen przetrwał Sainza, Ferrari rozpoczął długie negocjacje z Leclercem – pytając go, czy chciałby się zatrzymać, aby zapewnić sobie zakończenie P5…
Perez miał jedną i dwie szanse na wsparcie Ferrari na długo przed tym, jak Les Combes ścigał się na 21 okrążeniu i przejechał zgodnie z Sainzem, pozostawiając Hiszpana na ostatnim miejscu na podium.
Gdy Red Bull zbliżał się do zachodu słońca, aby ukończyć grę o dwa miejsca, Ferrari dwukrotnie zaokrągliło swoich kierowców – walczący Sainz i Leclerc w wadze średniej – na 26 okrążeniu z czwartym debiutantem goniącym centrum Russella na podium i ostatnim siódmym. Leclerc wkrótce wyprzedzi Ocona na P6, omijając P5 Vettela na 31 okrążeniu.
Perez zareagował na Ferrari na 28 okrążeniu, robiąc swój drugi przystanek na twardych oponach i trzeci – który stał się drugi, gdy Russell przeszedł ze środka do trudnego na 30 okrążeniu. To sprawiło, że Sainz wrócił na ostatnie miejsce na podium, a Brytyjczyk go gonił. Przedłużył swoją drugą kadencję.
Po tym, jak Verstappen przedłużył swój pierwszy przejazd na miękkich oponach, dostał się do kolejnej partii modów na 31 okrążeniu i wyszedł dobrze na prowadzenie. Ferrari może zacząć odczuwać, że jego problemy stają się coraz gorsze, gdy Russell wpada na pięciosekundową przewagę Sainza na podium. Stało się to oczywiste, gdy Sainz zapytał, czy istnieje strategia trzech kroków, zanim powiedziano mu, że to pozostawi go w tyle za Russellem.
Z przewagą 17.841 sekundy Verstappen prowadził głośnego Red Bulla jeden i dwa, podczas gdy Sainz trzymał się P3, a Russell nieco ponad dwie sekundy później popełnił błąd na P4.
Co do Leclerca, zatrzymał się na przedostatnim okrążeniu w pogoni za najszybszym okrążeniem, ale wyszedł przed Alonso, który go wyprzedził. Kierowca z Monegasque był w stanie walczyć i uratować P5, ale okazało się, że przyspieszył aleję serwisową, zrzucając Leclerca na P6 z flagi, za Alonso.
Alonso zignorował plątaninę na pierwszym okrążeniu z Hamiltonem – który nie podjął żadnych działań ze strony gospodarzy, ponieważ uważali to za wypadek wyścigowy – i zajął piąte miejsce, przed kolegą z zespołu Oconem na 7. miejscu. Francuz wykonał dwa śmiałe ruchy, najpierw podwójne podanie Ricciardo i Latifiego przez Blanchimonta na 17. okrążeniu, po czym wykonał szeroką potrójną koronę z Gaslym i Ricciardo na Kemmel Straight na 36 okrążeniu, awansując na 7. pozycję.
Vettel znokautował P8 Gasly’ego w tej walce wręcz, ale nie mógł naprawić Ocona, ponieważ para wykonała podobne strategie średnio-twardo-średnie. Chociaż Gasly i Albon zastosowali te same strategie, zajęli odpowiednio dziewiąte i dziesiąte miejsce dzięki dłuższym biegom na trzecim miejscu – kończąc długie suche okresy bez punktów zarówno dla AlphaTauri, jak i Williamsa.
Spacer przegapił ostatni punkt, wybierając mody na swoje pierwsze dwa przejazdy przed ukończeniem wyścigu na trudnościach. Pomimo mocnego startu Norris finiszował nieco ponad sekundę za kierowcą Astona Martina w P12,
Zhou i Tsunoda ukończyli wyścig na miękkich oponach i starli się pod koniec wyścigu, a Tsunoda pokonał kierowcę Alfa Romeo i pokonał P13 dla AlphaTauri.
Ricciardo jechał w pierwszej dziesiątce z Norrisem aż do drugiego zadania, a Australijczyk spadł na 15. z flagą w szachownicę. Kevin Magnussen osiadł na P16 po powolnym 11-okrążeniowym pit stopie, a Micka Schumachera zajął 17. miejsce w pierwszym bezkonkurencyjnym wyścigu z najnowszym ulepszeniem Haasa – podczas gdy Nicholas Latifi awansował na 17. miejsce po trzech zjazdach do boksów.
Cytat klucz
„Pierwsze okrążenie było bardzo gorączkowe, próbując wydostać się z kłopotów” – powiedział Verstappen. „Wiele rzeczy się przede mną działo. Ale kiedy usadowiliśmy się za samochodem bezpieczeństwa, samochód naprawdę był na torach, wybraliśmy odpowiednie miejsca, aby wyprzedzić ludzi i mogliśmy zająć się naszymi oponami i tak ruszyliśmy przed siebie.
„Potem, gdy byliśmy z przodu, chodziło o zarządzanie wszystkim – ale cały weekend był świetny. To był weekend, którego wcześniej nie wyobrażałem sobie, ale myślę, że chcemy go więcej, więc pracuj dalej ciężko” – Max Verstappen, Red Bull
Co dalej?
Drugi domowy wyścig sezonu Verstappen kończy się w przyszły weekend w dniach 2-4 września o godz ZandvoortHolender ma 93 punkty przewagi nad kolegą z drużyny Perezem, który pokonał Charlesa Leclerca w Układ sterowników.
„Zagorzały fanatyk podróży. Amatorski praktyk zombie. Badacz żywności. Wielokrotnie nagradzany ekspert popkultury. Internetowy ninja”.
More Stories
Mecze, które trzeba zobaczyć w pierwszym tygodniu rozgrywek College Football Playoff
Caitlin Clark ustanawia nową historię WNBA, pokonując Connecticut Sun w Indiana Fever
Saga kontraktowa Brandona Aiyuka z 49ers osiąga punkt zwrotny w obliczu wstrzymania kontraktu – NBC Sports Bay Area i Kalifornia