Chociaż środek ten nie został jeszcze przedyskutowany przez Izbę i uchwalony, głosowanie w parlamencie jest postrzegane jako najważniejszy krok w tym procesie. Pełne zatwierdzenie prawdopodobnie oznacza spadek sprzedaży samochodów hybrydowych i szybkie przejście na modele całkowicie elektryczne.
Poparcie dla akcji następuje po serii odrzuceń innych ważnych polityk klimatycznych w środę.
Centroprawicowa frakcja parlamentarna wyraziła sprzeciw wobec 100% zakazu do 2035 roku. Niektórzy prawodawcy wezwali zamiast tego do 90% zakazu, co oznacza, że jedna dziesiąta nowych samochodów może pozostać jako silniki spalinowe.
„Jestem zadowolony i bardzo zadowolony z wyniku” – powiedział holenderski prawnik Jan Hetema, który kierował formułowaniem polityki.
Parlament wcześniej odrzucił trzy inne kluczowe propozycje, w tym podstawową politykę reformy rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla.
Niemiecki prawodawca Peter Leese powiedział dziennikarzom w środę, że jego centroprawicowa grupa EPP nie jest za wprowadzeniem zakazu w 100%, dodając, że pojazdy spalinowe mogą być nadal przydatne, jeśli technologia paliw syntetycznych o niskiej zawartości węgla z czasem ulegnie poprawie.
„Nie uważamy, że politycy powinni decydować, czy najlepszym rozwiązaniem są samochody elektryczne czy paliwa syntetyczne. Osobiście uważam, że większość konsumentów kupiłaby samochód elektryczny, gdybyśmy dali im niezbędną infrastrukturę i to właśnie musimy zrobić” – powiedział.
Dodał, że niewykluczone, że auta spalinowe wykorzystujące paliwa syntetyczne staną się w przyszłości bardziej konkurencyjne niż auta elektryczne. Może to być również bardziej realistyczne dla wielu krajów rozwijających się w Afryce i Azji, które kupują europejskie samochody, zwłaszcza jeśli te kraje nie będą w stanie przejść w ciągu najbliższych kilku dekad na gospodarki oparte na energii odnawialnej, powiedziała Lizzie.
Komisja po raz pierwszy ogłosiła plan wycofania samochodów z silnikami spalinowymi w sierpniu zeszłego roku. Aby ułatwić przejście na pojazdy elektryczne, komisja poinformowała, że zwróci się do 27 państw członkowskich UE o zwiększenie możliwości ładowania pojazdu. Punkty ładowania będą instalowane co 60 kilometrów (37,3 mil) na głównych autostradach, a minimalna stawka podatku od benzyny i oleju napędowego zostanie podniesiona.
Przemysł motoryzacyjny odgrywa kluczową rolę w gospodarce europejskiej, wytwarzając 7% PKB i zapewniając 14,6 mln miejsc pracy w regionie. Ale transport jest jedynym sektorem o wysokiej emisji gazów cieplarnianych, a pojazdy drogowe odpowiadały za 21% emisji dwutlenku węgla w 2017 roku.
Wielka Brytania, która nie jest już w Unii Europejskiej, ogłosiła w zeszłym roku, że zabroni sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych od 2030 r., a sprzedaż niektórych nowych samochodów hybrydowych będzie kontynuowana do 2035 r.
Głosowanie za tym środkiem nastąpiło po nagłym odrzuceniu przez parlament propozycji UE dotyczących stworzenia ambitniejszego systemu handlu uprawnieniami do emisji, podatku od limitów emisji dwutlenku węgla i społecznego funduszu klimatycznego.
Liese, główny negocjator Parlamentu w sprawie reformy rynku emisji, wezwał swoich kolegów, aby ponownie spróbowali w komisji znaleźć propozycję, która ma poparcie.
„Wszyscy, którzy dziś głosowali przeciwko, mogą pomyśleć dwa razy… Proszę, nie zabijajcie ETS” – powiedział.
Ustalenie bardziej ambitnych celów dla programu, który zmusza niektórych z największych zanieczyszczających do kupowania kredytów węglowych, było podstawowym prawodawstwem bloku pod jego parasolem dla Plan Fit 55, plan działania mający na celu zmniejszenie emisji o 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Cel jest jeden najbardziej ambitnych celów klimatycznych, ambitnych dla każdej dużej gospodarki.
Unia Europejska jest trzecim co do wielkości zanieczyszczającym na świecie.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy