Nowy Jork
CNN
—
Zdaniem zarządów dwóch największych kanadyjskich przedsiębiorstw zajmujących się koleją towarową wstrzymało działalność, zamykając drzwi 9 000 członków związków zawodowych kierowców ciężarówek obsługujących pociągi i zadając potencjalny cios gospodarce Kanady i Ameryki.
Prawie jedna trzecia ładunków obsługiwanych przez dwie linie kolejowe – Canadian National (CN) i Canadian Pacific Kansas City Southern (CPKC) – przekracza granicę amerykańsko-kanadyjską, a zamknięcie mogłoby zakłócić działalność wielu amerykańskich gałęzi przemysłu, w tym rolnictwa, samochodów i budownictwa mieszkaniowego oraz energii, w zależności od czasu trwania przestoju.
„CPKC działa na rzecz ochrony kanadyjskich łańcuchów dostaw i wszystkich zainteresowanych stron przed dalszą niepewnością i bardziej powszechnymi zakłóceniami, które mogą wystąpić, jeśli spór będzie kontynuowany i spowoduje potencjalną przerwę w działalności w okresie jesiennego szczytu dostaw”. „Opóźnienie rozwiązania sporu pracowniczego tylko pogorszy sytuację” – stwierdziła firma w czwartkowym oświadczeniu wkrótce po rozpoczęciu przestoju o godzinie 00:01 czasu wschodniego.
Zamknięcie podkreśliłoby bliskie powiązanie między gospodarkami obu krajów, ponieważ efektywne funkcjonowanie wielu branż zależy od swobodnego przepływu towarów przez granice.
Na przykład niektóre fabryki samochodów w USA mogą zostać tymczasowo zamknięte, jeśli nie będą mogły naprawiać silników, skrzyń biegów ani wykonywać operacji uszczelniania w swoich kanadyjskich fabrykach. Rolnicy w Stanach Zjednoczonych mogą borykać się z niedoborami nawozów, a stacjom uzdatniania wody w Stanach Zjednoczonych w pobliżu granicy z Kanadą może zabraknąć chloru do oczyszczania wody.
Jest to pierwszy raz, kiedy dwie duże kanadyjskie spółki kolejowe przestały działać w tym samym czasie z powodu sporu pracowniczego. Ostatnią przestoją w branży był 60-godzinny strajk w Canadian Pacific w 2022 r. Wcześniej w 2019 r. miał miejsce dziewięciodniowy strajk w Canadian National.
Czwartkowe protesty różnią się od strajku tym, że związkowcy nie chcą iść do pracy. W tym przypadku to kierownictwo informuje prawie 9 000 członków związku zawodowego kierowców ciężarówek, że nie mogą pracować.
Patrick Waldron, rzecznik Związku Górników hrabstwa Kent, powiedział, że lepiej wstrzymać działalność teraz i wyciągnąć wnioski, niż pozwolić związkowi na strajk później tej jesieni.
„Jesienią jesteśmy u progu szczytowego sezonu żeglugowego. Zbliżają się nowe zbiory zbóż w Kanadzie, pierwsze od dwóch lat, które nie zostały dotknięte suszą” – Waldron powiedział CNN przed zamknięciem. „Macie prezenty świąteczne w kontenerach przybywających do portów. Jeśli sytuacja będzie się powtarzać po jesiennym sezonie żeglugowym, konsekwencje będą gorsze”.
Związek Kierowców Ciężarówek twierdzi, że starał się osiągnąć kontrakt satysfakcjonujący obie strony, ale żądania przedsiębiorstw kolejowych zmniejszyłyby komfort i zwiększyły ryzyko bezpieczeństwa.
„Przy okazji CN i CPKC pokazały, że są skłonne narazić na szwank bezpieczeństwo kolei i rozdzierać rodziny, aby zarobić dodatkowego dolara” – stwierdził Paul Bouchet, prezes Kanadyjskiej Konferencji Kolejowej, w oświadczeniu wydanym wczesnym wieczorem „Przedsiębiorstwa kolejowe nie przejmują się rolnikami, małymi przedsiębiorstwami ani łańcuchami dostaw, a ich pracownicy skupiają się wyłącznie na zwiększeniu zysków, nawet jeśli oznacza to narażenie całej gospodarki na ryzyko”.
Przewoźnicy kolejowi zaprzeczają jednak, jakoby oczekiwane przez nich zmiany zwiększyły ryzyko dla bezpieczeństwa, twierdząc, że wszystkie propozycje zapewniają większą ochronę bezpieczeństwa, niż wymagają tego niedawno zaostrzone przepisy Kanady.
Spółki stwierdziły, że za nie osiągnięcie porozumienia w wyznaczonym terminie odpowiada związek zawodowy. Obie firmy wezwały rząd do interwencji i przekazania sporu do wiążącego arbitrażu, na co rząd dotychczas odmawiał.
Izby Handlowe Stanów Zjednoczonych i Kanady wydały we wtorek wspólne oświadczenie, w którym wezwały rząd Kanady do podjęcia działań w celu utrzymania kolei w ruchu.
„Zaprzestanie świadczenia usług kolejowych byłoby druzgocące dla kanadyjskich przedsiębiorstw i rodzin oraz miałoby znaczący wpływ na gospodarkę USA” – stwierdzili. „Znaczący handel dwustronny i głęboko zintegrowane łańcuchy dostaw między Kanadą a Stanami Zjednoczonymi oznaczają, że wszelkie poważne zakłócenia na kolei zagroziłyby źródłom utrzymania pracowników wielu branż po obu stronach granicy”.
Ekonomiści twierdzą, że nie ma wystarczającej pojemności samochodów ciężarowych, aby obsłużyć towary normalnie przewożone kanadyjskimi kolejami.
Trzydniowy strajk spowodowałby straty w wysokości 300 milionów dolarów, wynika z raportu opublikowanego we wtorek przez Anderson Economic Group, firmę badawczą ze stanu Michigan, posiadającą wiedzę specjalistyczną w szacowaniu skutków ekonomicznych przestojów w pracy. (407 mln CAD) szkód gospodarczych, podczas gdy siedmidniowy strajk przyniósłby straty przekraczające 1 miliard CAD (1,4 miliarda CAD).
Przestój na zaledwie kilka dni ograniczyłby wpływ gospodarczy, ale nadal mógłby powodować problemy, powiedziała Christine Dziczek, doradca ds. polityki w Departamencie Badań, Polityki i Zaangażowania Społecznego w Banku Rezerw Federalnych w Chicago.
„Rozwiązanie problemów wynikających z zamknięcia zajmie tygodnie, nawet jeśli zajmie to kilka dni, ponieważ sprawy nie znajdą się tam, gdzie powinny” – powiedziała.
Ze względu na ryzyko zakłóceń w pracy obie spółki kolejowe wstrzymały w zeszłym tygodniu dostawy różnych materiałów niebezpiecznych, aby materiały te nie były składowane. Wiele osób utknęło w pociągach, których nie można było już połączyć. Zdaniem Johna Drake’a, wiceprezesa Izby Handlowej Stanów Zjednoczonych ds. transportu, infrastruktury i polityki łańcucha dostaw, już to powoduje pewne zakłócenia.
„Słyszeliśmy już od firm, że ich dostawy się nie przesunęły” – powiedział.
Rzecznicy kolei powiedzieli, że kierownictwo musi kontynuować prace nad planami przestojów, ponieważ nie może czekać, aż związek ogłosi strajk z 72-godzinnym wyprzedzeniem, czego wymaga kanadyjskie prawo.
„Nie możemy zamknąć sieci kolejowej po prostu przestawiając przełącznik” – powiedział CNN rzecznik Kanadyjskich Kolei Państwowych Jonathan Abecassis w środę przed zamknięciem. „Musieliśmy rozpocząć bezpieczną izolację” – dodał.
W Kanadzie nie obowiązuje takie samo prawo pracy na kolei jak Stany Zjednoczone, które pozwoliłoby premierowi Justinowi Trudeau zapobiec strajkowi lub lokautowi do czasu, aż komisja rozważy żądania obu stron i wyda zalecenia. Tak właśnie stało się w 2022 r., kiedy działania podjął zarówno prezydent Joe Biden, jak i Kongres Aby zapobiec strajkowi 13 związków kolejowych rozmieszczonych w czterech głównych spółkach kolejowych w Stanach Zjednoczonych.
Minister pracy Kanady Steve MacKinnon W ostatnich dniach Trudeau spotkał się z negocjatorami związkowymi i zarządem w ramach nieudanej próby osiągnięcia porozumienia. Ma władzę skierowania sprawy do wiążącego arbitrażu, do czego dążą przedsiębiorstwa kolejowe, a któremu sprzeciwiają się związki zawodowe. Jednak jak dotąd administracja Trudeau odrzuca tę opcję.
„Mamy nadzieję, że ponownie rozważy swoje stanowisko” – powiedział Abekasis z CNN.
Ta historia została zaktualizowana o dodatkowy kontekst i raporty.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów