- Napisane przez Mariko Aoi
- Reporter biznesowy
Zaledwie kilka dni po tym, jak chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny (EV), kupujących powiedziano, że na dostawę samochodu będą musieli poczekać nawet sześć miesięcy.
Zrzuty ekranu w chińskich mediach społecznościowych pokazują, że firma doradza kupującym, że dostawa SU7 Max może zająć 27 tygodni.
Firma podała wcześniej, że zamówienia w przedsprzedaży osiągnęły poziom 88 898 w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia przyjmowania zamówień w czwartek.
Xiaomi nie odpowiedziało od razu na prośbę BBC o komentarz.
Technologiczny gigant, będący trzecim co do wielkości sprzedawcą smartfonów na świecie z udziałem w rynku wynoszącym około 12%, konkuruje na największym na świecie rynku motoryzacyjnym z rywalami w dziedzinie pojazdów elektrycznych, w tym Teslą i BYD.
Standardowy model SU7 kosztuje 215 900 juanów (29 872 dolarów; 23 663 funtów), a wersja Max kosztuje 299 900 juanów.
Cena wywoławcza Tesli Model 3 w Chinach wynosi 245 900 juanów.
SU7, który porównano z Porsche Taycanem i Panamerą, ma minimalny zasięg 700 kilometrów (435 mil), przewyższając Teslę Model 3 wynoszącą 567 kilometrów.
W ramach kampanii promującej SU7 Xiaomi wypuściło także specjalne edycje samochodu o nazwie Founder's Edition, do których dołączone są bezpłatne prezenty, takie jak lodówki.
W niedzielę powiedział dyrektor generalny technologicznego giganta Lei Jun – powiedział w poście na Weibo Otworzy to drugą rundę sprzedaży edycji Founder’s Edition.
Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się obecnym klientom.
Samochody elektryczne Xiaomi są produkowane przez oddział państwowego producenta samochodów BAIC Group w fabryce w Pekinie, która może produkować do 200 000 pojazdów rocznie.
Jednak posunięcie to następuje po spowolnieniu wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych na całym świecie, co wywołuje wojnę cenową.
Tesla, na której czele stoi miliarder Elon Musk, obniżyła w ostatnich miesiącach cenę swoich samochodów w Chinach o tysiące dolarów, podczas gdy lokalni rywale, tacy jak najlepiej sprzedający się na świecie producent samochodów elektrycznych BYD, obniżyli ceny.
W zeszłym tygodniu BYD odnotowało rekordowe roczne zyski, ale pod koniec ubiegłego roku wzrost spowolnił.
Szanghajski producent samochodów elektrycznych Nio również obniżył prognozę dostaw w pierwszym kwartale, ponieważ konsumenci ograniczają wydatki w związku z osłabieniem wzrostu gospodarczego w Chinach.
Amerykański gigant pojazdów elektrycznych Tesla ma ogłosić w tym tygodniu liczbę dostaw na pierwsze trzy miesiące 2024 roku. Akcje Tesli spadły w pierwszym kwartale o prawie 30%.
Xiaomi oświadczyło, że w ciągu najbliższych 10 lat zainwestuje 10 miliardów dolarów (7,9 miliarda funtów) w swój biznes motoryzacyjny.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów