Werdykt jury wart 1,7 miliarda dolarów przeciwko
Ford Motor firma
F -1,67%
Śmiertelny wypadek ciężarówki zakwestionował wytrzymałość dachu starszych pickupów Super Duty, które firma sprzedaje od prawie 17 lat.
W piątek ława przysięgłych w stanie Georgia wydała wyrok w sprawie dotyczącej przewrócenia się ciężarówki Ford F-250 z 2014 r., w której zginęły dwie osoby.
Jury hrabstwa Gwinnett zdecydowało, że Ford powinien otrzymać odszkodowanie karne za sprzedaż 5,2 miliona samochodów ciężarowych Super Duty, zgodnie z tym, co powiedzieli prawnicy powodów. Poważnie słabe sufity Według Jamesa Butlera, adwokata reprezentującego powodów w sprawie, pasażerowie mogli zostać zmiażdżeni w wypadku dachowania.
Sprawa została wniesiona przez rodzinę Melvina i Foncel Hill z Georgii, którzy jechali ciężarówką Ford F-250 Super Duty z 2002 roku z ich farmy, kiedy uszkodziła się prawa przednia opona i ciężarówka przewróciła się, powiedział Butler. Dodał, że pagórki rozbiły się wewnątrz ciężarówki.
„Chociaż sympatyzujemy z rodziną Hillów, nie wierzymy, że werdykt jest poparty dowodami i planujemy apelację” – powiedział Ford w niedzielę. „Tymczasem nie będziemy pozwać tej sprawy przez media”.
Uważa się, że orzeczenie o wartości 1,7 miliarda dolarów jest największe w historii Gruzji i jest niezwykle duże w przypadku pozwu sądowego dotyczącego wypadku z udziałem producenta samochodów. Odszkodowania w tego typu sprawach zwykle sięgają milionów dolarów, a wiele z nich jest rozstrzyganych poza sądem. Często wyroki o wartości wysokich dolarów są następnie pomniejszane przez sędziów lub sądy apelacyjne.
„Rodzina Hillów jest szczęśliwa, że ta część sprawy w końcu się skończyła” – powiedział Butler. „Zamierzają wytrwać i zmusić Forda do zapłaty”.
Prawnicy powodów twierdzili, że powierzchnie ciężarówek Super Duty z lat 1999-2016 były wadliwe w konstrukcji i poważnie słabe, a Ford był świadomy zagrożeń, jakie stwarzają powierzchnie.
Prawnicy powoda cytowali dowody, które według nich wykazały, że dachy tych ciężarówek nie przeszły wewnętrznych testów firmy i że inżynierowie Forda opracowali mocniejszy dach do samochodów ciężarowych Super Duty w 2004 r., ale dach ten nie był używany w ciężarówkach sprzedawanych klientom aż do modelu z 2017 r. według dokumentów sądowych.
Nakaz przedprocesowy stwierdza, że Ford zidentyfikował 162 pozwy sądowe i 83 podobne incydenty związane ze zmiażdżeniem dachu w ciężarówkach Super Duty w latach 1999-2016.
Ford odpowiedział na zarzuty, mówiąc, że opona przymocowana do ciężarówki miała nieprawidłową nośność, co spowodowało katastrofalną awarię opony, jak wynika z akt sądowych.
Ponadto Ford twierdził, że po pęknięciu opony pan Hill niewłaściwie kierował swoją ciężarówką, powodując, że zjechała z drogi pod „niebezpiecznym kątem”. Ford powiedział w pozwie, że Hills niewłaściwie używali pasów bezpieczeństwa.
Proces trwał trzy tygodnie. Pozew został początkowo rozpatrzony w 2018 roku i zakończył się nieważnym procesem. W Gruzji trzy czwarte wpływów ze spraw o odszkodowania za straty moralne zostało przekazanych państwu. Pozostałe 25% dzielone jest pomiędzy powodów i pełnomocników.
W czwartek jury stanu Georgia przyznało prokuratorom Kim i Adamowi Hale, synom pary, która zginęła w wypadku, 24 miliony dolarów odszkodowania, powiedział Butler. Butler powiedział, że ława przysięgłych przypisała 70% błędu w sprawie Fordowi.
Pozostałe 30% szkód jest skierowanych przeciwko Pep Boys-Manny Moe & Jack, dystrybutorowi opon, który według prawników powodów przypadkowo zainstalował niewłaściwy rozmiar opony w ciężarówce Hillsa.
„Nasza nieustająca sympatia kieruje się do rodziny Hill za ich stratę” – powiedział Babe Boys. „Zgodnie z naszym niezachwianym zaangażowaniem na rzecz naszych klientów, Pep Boys i radca prawny rodziny Hill pracowali razem, aby rozwiązać naszą rolę w tej sprawie od ponad pięciu lat”.
Rzeczniczka Pep Boys powiedziała, że osobna sprawa dotycząca dystrybutora opon i rodziny Hill została rozwiązana ugodą na początku 2018 roku.
Kierownictwo Forda przez lata pracowało nad rozwiązywaniem kosztownych problemów związanych z jakością i gwarancją w swoich pojazdach, w tym uczynienie tego priorytetem za obecnego dyrektora generalnego Jima Farleya. Firma wydała w tym roku 49 odwołań, najwięcej ze wszystkich producentów samochodów, według danych National Highway Traffic Safety Administration.
„Nadal napotykamy przeszkody związane ze zwrotami środków i środkami zadowolenia klientów” — powiedział Farley. Zadzwoń do zarobków w lipcu. „Wpływa to na koszty, ale co ważniejsze, nie spełnia naszych podstawowych zobowiązań wobec naszych klientów”.
Nie można ustalić, czy problemy z jakością, które firma próbuje rozwiązać, są związane z incydentem w Gruzji.
W zeszłym roku Ford przeznaczył ponad 4 miliardy dolarów na koszty gwarancji, o 76% więcej niż pięć lat wcześniej. Całkowite wydatki gwarancyjne firmy samochodowej wzrosły o około 17% od 2016 do 2021 roku.
Na początku tego roku pan Farley powołał nowego dyrektora wykonawczego ds. jakości, Josha Halliburtona. Przed przejściem do Forda Halliburton spędził 17 lat w JD Power, niezależnej firmie badawczej specjalizującej się w ocenie i badaniu jakości pojazdów.
„Poświęcamy więcej czasu i koncentrujemy się na upewnieniu się, że wszystko jest zrobione poprawnie na początku, aby zapobiec występowaniu problemów z jakością w późniejszym procesie rozwoju”, powiedział Halliburton.
Dodał, że spodziewa się poprawy problemów gwarancyjnych Forda w przyszłym roku, ale może upłynąć od dwóch do trzech lat, aby uzyskać wyniki o największym wpływie.
Napisz do Nora Eckert pod adresem [email protected]
Copyright © 2022 Dow Jones & Company, Inc. wszystkie prawa są zachowane. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów