21 czerwca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

W 2023 roku Egipt awansował na dziewiąte miejsce w imporcie owoców i warzyw do Polski

W 2023 roku Egipt awansował na dziewiąte miejsce w imporcie owoców i warzyw do Polski

Jak wynika z raportów Yeastfruit, w ciągu ostatniego półwiecza Egipt znacznie zwiększył eksport warzyw i owoców do Polski, podwajając go. Do końca 2023 roku Egipt awansował na dziewiąte miejsce w rankingach dostawców tych towarów na polski rynek, co stanowi znaczną poprawę z czternastego miejsca w 2019 r. i szesnastego miejsca w 2020 r.

Polska jest znaczącym importerem netto warzyw i owoców, pomimo znaczących wyników eksportu wybranych produktów, takich jak jabłka i mrożone maliny. W latach 2019-2023 import owoców i warzyw do Polski będzie się wahał w przedziale od 2,9 do 3 mln ton, a ich wartość pieniężna wzrośnie z 3,2 mld dolarów do 4,3 mld dolarów.

Generalnie, głównymi źródłami warzyw i owoców dla Polski są kraje południowej UE (Hiszpania, Włochy, Grecja), kraje Ameryki Południowej (Ekwador, Kolumbia), europejscy reeksporterzy (Holandia, Niemcy) oraz Turcja.

Wzrost eksportu Egiptu do Polski w ciągu ostatnich pięciu lat wynika przede wszystkim z dwóch kategorii produktów: mrożonych truskawek, których eksport od 2019 roku wzrósł trzykrotnie, oraz pomarańczy, których eksport wzrósł prawie dwukrotnie. Najszybciej rosła wolumenowa sprzedaż mandarynek i słodkich ziemniaków: eksport pomarańczy wzrósł ze 120 ton do prawie 3 tys. ton, natomiast eksport słodkich ziemniaków wzrósł z 500 ton do 2,8 tys. ton.

W zakresie mrożonych truskawek na polskim rynku Egipt utrzymuje pozycję wiodącego dostawcy, dostarczając prawie 80% całkowitego wolumenu importu w 2023 roku. W sektorze czosnku Egipt zajmuje drugie miejsce wśród głównych dostawców, zaś w przypadku pomarańczy, czerwonej cebuli i ziemniaków odpowiednio trzecie, czwarte i piąte miejsce.

Łącznie wydatki Polski na import warzyw i owoców z Egiptu w 2023 roku wyniosą 85 mln dolarów, co oznacza znaczny wzrost z 36 mln dolarów pięć lat temu. Dla porównania, import od głównego dostawcy do Polski – Hiszpanii – wyniósł ponad 850 milionów dolarów, choć tonaż spadał z roku na rok.

READ  Finansowanie: Port Lotniczy CPK jest pionierem nowej ery zrównoważonego lotnictwa w Polsce

Źródło: east-fruit.com