SZANGHAJ/SAN FRANCISCO (1 września) (Reuters) – Akcje Tesla Inc (TSLA.O) spadły w piątek o prawie 6% po tym, jak producent samochodów elektrycznych zaprezentował przeprojektowany, wyprodukowany w Chinach Model 3 po wyższej cenie, jednocześnie obniżając ceny i ceny luksusowych samochodów. Program pełnego samodzielnego prowadzenia pojazdu (FSD).
Wprowadzenie na rynek nowego sedana Model 3 to pierwszy raz, kiedy producent samochodów wprowadza pojazd na rynek chiński przed Stanami Zjednoczonymi, co podkreśla jego rosnącą zależność od kraju konkurującego o udział w rynku z BYD (002594.SZ).
Samochód jest produkowany w fabryce Tesli w Szanghaju i jego cena wywoławcza jest o 12 procent wyższa niż w przypadku poprzedniego modelu podstawowego produkowanego w Chinach. Będzie także eksportowany na inne rynki Azji, Europy i Bliskiego Wschodu.
Podniesienie ceny podstawowej Modelu 3, najlepiej sprzedającego się modelu Tesli po Y, mogłoby pomóc w ochronie marż. Jednak obniżki cen luksusowych samochodów podkreślają ostrą konkurencję, z jaką borykają się producenci samochodów elektrycznych, zwłaszcza w Chinach.
Producent samochodów pod przewodnictwem Elona Muska rozpoczął w tym roku wojnę cenową, która zwiększyła dostawy, ale spowodowała, że jego wiodące w branży marże osiągnęły najniższy poziom od czterech lat.
Sam Abu Samad, analityk Guidehouse Insights, powiedział, że wygląd zewnętrzny zaktualizowanego Modelu 3 nie różni się znacząco od poprzedniego.
Dodał, że „rynek uważa, że to może nie wystarczyć”, aby ożywić sprzedaż w obliczu spadającego popytu i rosnącej konkurencji.
Późnym popołudniem akcje Tesli spadły o 5,8% do 243,06 dolarów w porównaniu z szerszym, półstabilnym rynkiem (.SPX).
Obniż stawki FSD
Tesla obniżyła ceny swoich samochodów premium Model S i Model X o od 14% do 21% w Chinach i Stanach Zjednoczonych, czyli na dwóch największych rynkach.
Obniżając cenę wywoławczą Modelu X w USA do 79 990 dolarów, Tesla umożliwiła SUV-owi skorzystanie z federalnych ulg podatkowych w wysokości do 7500 dolarów.
Bardzo reklamowany FSD Tesli, technologia, która znalazła się na celowniku organów regulacyjnych ze względów bezpieczeństwa, kosztuje obecnie 12 000 dolarów, czyli o 20% mniej i znacznie mniej niż 15 000 dolarów, które Musk stwierdził w lipcu, jako niską cenę.
Aboul Samid, który spodziewa się dalszych obniżek, stwierdził, że obniżka cen FSD wskazuje, że konsumenci „nie są przekonani”, pomimo argumentu Muska, że wartość samochodu autonomicznego dramatycznie wzrasta.
„To nie jest bliskie punktu, w którym kierowca może to ustawić” – powiedział Abu Samad.
Pierwsze pojawienie się w Chinach
Nowy Model 3 to pierwsza zmiana Tesli w ofercie przeznaczonej na rynek masowy od czasu wprowadzenia na rynek w 2020 roku najlepiej sprzedającego się na świecie Modelu Y.
Tesla nie ogłosiła, kiedy nowy Model 3 zostanie wprowadzony na rynek w USA, ponieważ obecnie oferuje rabaty w wysokości ponad 5000 dolarów na niektóre z dostępnych pojazdów. Model 3 jest również montowany w Fremont w Kalifornii.
Tesla planuje w sobotę zadebiutować swoim najnowszym Modelem 3 na targach w Pekinie, a niektóre z jego nowych funkcji, w tym wyświetlacz dla pasażerów na tylnym siedzeniu, wydają się być skierowane do chińskich nabywców samochodów. Powiedział, że pokaże także nowy model na Salonie Motoryzacyjnym w Monachium.
Zdjęcia wyglądu zewnętrznego pokazały niewielkie zmiany, które nadały sedanowi bardziej elegancką deskę rozdzielczą i nowe reflektory.
Nowy Model 3 zapewnia także większy zasięg jazdy, wynoszący 606 km (377 mil) w wersji standardowej opartej na chińskich standardach testowych, czyli o około 9% większy niż w przypadku modelu podstawowego, który zastępuje w Chinach.
Tesla poinformowała, że rozpoczęła przyjmować zamówienia w Chinach, gdzie rozpocznie dostawy w czwartym kwartale, a także na innych rynkach, do których eksportuje z Szanghaju, w tym w Niemczech, Japonii, Malezji, Australii i Nowej Zelandii.
Yil Zhang, dyrektor zarządzający firmy doradczej Automotive Foresight z siedzibą w Szanghaju, powiedział, że nowy Model 3 powinien dobrze sprzedawać się poza Chinami, gdzie na rynku pojazdów elektrycznych jest mniejsza konkurencja.
„Ale w Chinach od kwietniowego Salonu Samochodowego w Szanghaju zaprezentowaliśmy już wiele nowych modeli o podobnych, lepszych funkcjach i niższych cenach” – dodał.
Projekt „Góral”
Reuters po raz pierwszy poinformował w listopadzie ubiegłego roku, że Tesla opracowuje ulepszony Model 3 w ramach projektu o kryptonimie „Highland”. Osoby zaangażowane w projekt stwierdziły, że jego celem jest obniżenie kosztów produkcji i zwiększenie atrakcyjności modelu.
Tesla nie podała żadnych szczegółów na temat akumulatora nowego Modelu 3, ale osoba zaznajomiona z jego funkcjami stwierdziła, że jest to ten sam akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy CATL (300750.SZ), co model podstawowy.
Osoba dodała, że większy zasięg to efekt zmniejszenia masy i poprawy wyglądu auta, tak aby stawiał czoła mniejszym oporom wiatru. Tesla nie odpowiedziała na prośbę o komentarz na temat baterii.
W Chinach Model 3 konkuruje z BYD Seal, Geely Zeekr 001 (0175.HK), Nio (9866.HK) ET5 i Xpeng (9868.HK) P7i. Firma Xpeng właśnie ogłosiła nieoprocentowane pożyczki i bezpłatne ulepszenia tego pojazdu.
(1 dolar = 7,2582 juana chińskiego, 1 dolar = 0,9211 euro)
(Reportaż: Zhang Yan w Pekinie, Hyunju Jin w San Francisco, Daniel Lusink w Tokio i Brenda Goh w Szanghaju; Redakcja: Meral Fahmy, Edwina Gibbs, Kirsten Donovan
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów