19 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Tesla obniża ceny w Chinach i na innych rynkach azjatyckich w miarę spadku sprzedaży

Tesla obniża ceny w Chinach i na innych rynkach azjatyckich w miarę spadku sprzedaży

  • Pierwszy duży ruch Tesli od czasu zatrudnienia Zhu do nadzorowania produkcji
  • Ceny spadają od września o 13% do 24% w Chinach – informuje Reuters
  • Producent samochodów elektrycznych obniża również ceny w Japonii, Korei Południowej i Australii

SZANGHAJ, 6 stycznia (Reuters) – Tesla (TSLA.O) Chiny obniżyły ceny po raz drugi w ciągu mniej niż trzech miesięcy w piątek, podnosząc oczekiwania na szerszą wojnę cenową przy słabym popycie na największym na świecie rynku motoryzacyjnym.

Amerykański producent samochodów obniżył również ceny swoich najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych Model Y i Model 3 w Japonii, Korei Południowej i Australii, co zdaniem osoby bezpośrednio znającej ten plan było częścią wysiłków mających na celu zwiększenie popytu produkcyjnego w Szanghaju. Fabryka, największe w niej centrum produkcyjne.

Zmiana jest pierwszym dużym posunięciem Tesli od czasu zatrudnienia jej dyrektora naczelnego na Chiny i Azję, Toma Zhu, do nadzorowania globalnej produkcji i dostaw, które były w centrum ostatnich wyzwań firmy po tym, jak nie udało jej się osiągnąć celu dostaw na 2022 rok.

Akcje Tesli zamknęły się w piątek o 2,5% po cenie 113,06 USD. Jednak akcje straciły 70% swojej wartości w ciągu ostatniego roku.

Producenci samochodów od dawna uciekają się do zachęt do kontrolowania zapasów, ale do końca ubiegłego roku Tesla była w stanie utrzymać ceny na stabilnym poziomie, a nawet je podnieść dzięki dużym zamówieniom.

Ale dyrektor generalny Elon Musk powiedział w zeszłym miesiącu, że „dramatyczne zmiany stóp procentowych” wpłynęły na przystępność cenową wszystkich samochodów, nowych i używanych, i że Tesla może obniżyć ceny, aby utrzymać wzrost wolumenu.

Obliczenia Reutersa pokazały, że ostatnia obniżka w Chinach, w połączeniu z kolejną obniżką w październiku i ostatnimi zachętami dla chińskich nabywców, oznacza spadek cen Tesli od września o 13-24% na drugim co do wielkości rynku po Stanach Zjednoczonych.

READ  Dyrektor generalny Substack mówi, że „bardzo przeprasza” za zwolnienie 13 osób

Tesla obniżyła ceny wszystkich swoich samochodów Model 3 i Model Y w Chinach o od 6% do 13,5%, zgodnie z obliczeniami Reutera opartymi na cenach witryny. Cena wywoławcza Modelu 3 została obniżona do 229 900 juanów (33 427 USD) z 265 900 juanów. Obliczenia Reutera wykazały, że ceny tych modeli są od 24% do 32% niższe niż w Stanach Zjednoczonych, największym rynku Tesli, co odzwierciedla kilka czynników, w tym koszty materiałów i robocizny.

Grace Tao, wiceprezes Tesli odpowiedzialna za komunikację zagraniczną w Chinach, powiedziała na Weibo, że obniżki cen w Chinach odzwierciedlają innowacje inżynieryjne i odpowiedziały na wezwanie Pekinu do wspierania rozwoju gospodarczego i konsumpcji.

Dostawy samochodów Tesla wyprodukowane w Chinach osiągnęły w grudniu najniższy poziom od pięciu miesięcy. Fabryka Tesli w Szanghaju, która została rozbudowana w zeszłym roku, również eksportuje pojazdy do Europy.

Jak dotąd nie było żadnych oznak obniżki cen Tesli w Europie, gdzie sprzedaż wzrosła o 93% w listopadzie rok do roku, zgodnie z danymi sprzedaży grupy badawczej JATO Dynamics, a Model Y był najlepiej sprzedającym się pojazdem dla po raz drugi w 2022 r.

Tesla odnotowała również wzrost udziału w rynku pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) w Europie do 18,9% w listopadzie, z 12,3% w tym samym miesiącu rok wcześniej.

Grafika Reuters Reuters

koniec dotacji

Cięcia nastąpiły kilka dni po tym, jak Pekin zakończył program dotacji, ponieważ spadający popyt zmusił Teslę i jej rywali do poniesienia ciężaru tego ruchu.

China Merchants Bank International (CMBI) powiedział, że Tesla może być zmuszona do zrobienia więcej, zwłaszcza że nasila się konkurencja z chińskimi rywalami.

„Tesla musi jeszcze bardziej obniżyć ceny i rozszerzyć swoją sieć sprzedaży w chińskich miastach niższego poziomu wśród starszych modeli”, powiedział Shi Jie, analityk CMBI.

„Spodziewamy się, że nowe zdolności produkcyjne chińskich pojazdów elektrycznych przekroczą nowy popyt w 2023 r.”.

READ  Wiele skutków klimatycznych jest pomijanych w świecie technologii, a ich wpływ rośnie

Ale Sun Shaojun, popularny bloger motoryzacyjny w Chinach, powiedział na Weibo, że obniżki cen Tesli były tak duże, że inni producenci samochodów, w tym większy rywal BYD (002594.SZ) Będzie musiał odpowiedzieć.

BYD ostatnio podniósł ceny swoich najlepiej sprzedających się modeli po zakończeniu rządowych dotacji.

Po obniżonej cenie model 3 Tesli był wart około 1000 dolarów więcej niż Seal BYD, model wprowadzony na rynek w lipcu. Model 3 jest teraz w tej samej cenie, co najlepiej sprzedający się Han EV firmy BYD.

BYD odmówił komentarza na temat cen konkurentów, ale powiedział, że dostosuje swoje ceny do zmian w popycie rynkowym.

BYD, która sprzedaje zarówno pojazdy elektryczne, jak i pojazdy typu plug-in, odnotowała w grudniu podwojenie sprzedaży detalicznej w Chinach, podczas gdy sprzedaż Tesli spadła o 42%, wynika z danych CMBI.

Planowane protesty

Nagrania z rozmów w mediach społecznościowych widziane przez Reuters pokazały, że niektórzy właściciele samochodów Tesli w Chinach, którzy przyjęli dostawy w ostatnich miesiącach i nie kwalifikowali się do obniżonych cen, powiedzieli w piątek, że planowali protesty w salonach sprzedaży w Shenzhen i Henan.

Tesla nie ma dalszych komentarzy. Rzecznik Tesli skierował Reutera do strony Tao Weibo.

Tesla obniżyła również ceny Modelu 3 i Modelu Y o około 10% w Japonii, po raz pierwszy od 2021 roku.

W Stanach Zjednoczonych Model Y i Model 3 kwalifikują się do ulg podatkowych w wysokości do 7500 USD na czyste samochody od tego miesiąca na mocy ustawy o redukcji inflacji administracji Bidena, która weszła w życie w sierpniu.

W 2021 roku Chiny odpowiadały za nieco ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży Tesli.

(1 USD = 6,8775 CNY)

(1 USD = 133,9200 jenów)

(Raportowanie Zhang Yana i Brendy Goh) Dodatkowe raporty autorstwa Nicka Careya. rysunki Vincenta Flassiera; Montaż autorstwa Kim Coghill, Muralikumar Anantharaman, Alexander Smith i Diane Craft

READ  NBCUniversal konkuruje z Google, aby pomóc Netflixowi w opracowaniu kategorii z reklamami

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.