[1/2] Premier Kanady Justin Trudeau przemawia do mediów podczas zwiedzania fabryki Stellantis Windsor Assembly w Windsor, Ontario, Kanada. 17 stycznia 2023 r. (Reuters) / Rebecca Cook
OTTAWA (Reuters) – Producent samochodów Stellantis (STLAM.MI) wstrzymał budowę fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych o wartości ponad 5 miliardów CAD (3,7 miliarda USD) w Kanadzie w ramach rozmów z rządem federalnym na temat wsparcia dla fabryki.
„Ze skutkiem natychmiastowym wszystkie prace budowlane związane z produkcją jednostek akumulatorowych w zakładzie w Windsorze zostały wstrzymane” – powiedział rzecznik firmy, dodając, że niektóre prace budowlane związane z produkcją ogniw akumulatorowych są kontynuowane.
Stellantis mówi, że rząd nie wywiązał się z tego, co zostało uzgodnione w zeszłym roku.
Posunięcie to nastąpiło miesiąc po tym, jak Kanada zgodziła się udzielić wsparcia w wysokości do 13 miliardów CAD i dotacji w wysokości 700 milionów CAD, aby przyciągnąć niemieckiego producenta samochodów Volkswagen (VOWG_p.DE) do budowy północnoamerykańskiej fabryki akumulatorów w tym kraju.
Stellantis i LG Energy Solution (373220.KS) (LGES) z Korei Południowej ogłosiły w zeszłym roku inwestycję w fabrykę akumulatorów w Kanadzie, której celem jest roczna zdolność produkcyjna na poziomie ponad 45 gigawatogodzin (GWh). 2500 nowych miejsc pracy w Kanadzie. Okolice Windsoru.
Inwestycja, do której miały przyczynić się również rządy federalne i prowincjonalne, była wówczas największą w historii kanadyjskiego sektora samochodowego.
Rząd federalny twierdzi, że prowadzi rozmowy z administracją Stellantis i że problemy mogą zostać rozwiązane.
„Jestem przekonany, że uda nam się zawrzeć umowę. Ale chcę również zaznaczyć, że zasoby rządu federalnego nie są nieograniczone” – powiedziała dziennikarzom minister finansów Chrystia Freeland, dodając, że musi to zrobić rząd prowincji Ontario. „Jego sprawiedliwy udział”.
Rząd prowincji Ontario twierdzi, że podpisał już umowę z producentem samochodów i nie prowadzi negocjacji.
„To mnie naprawdę martwi” – powiedział dziennikarzom premier Ontario Doug Ford, zapytany o wstrzymanie budowy. „Potrzebujemy, aby rząd federalny zintensyfikował działania, tak jak zrobił to z Volkswagenem”.
Ogromna fabryka akumulatorów Volkswagena jest największą pojedynczą inwestycją w kanadyjskim łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych.
(1 USD = 1,3372 dolarów kanadyjskich)
(Reportaż Ismaila Shakila w Ottawie)
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Akcje Tesli rosną, ponieważ wszystkie sedany Model 3 kwalifikują się teraz do pełnej ulgi podatkowej EV
Chiński eksport spadł w maju o 7,5%, znacznie bardziej niż oczekiwano
W porcie na Zachodnim Wybrzeżu nadal trwają problemy biznesowe, a niektóre przewozy kolejowe zmierzające do Los Angeles zostały tymczasowo wstrzymane