[1/2] Premier Kanady Justin Trudeau przemawia do mediów podczas zwiedzania fabryki Stellantis Windsor Assembly w Windsor, Ontario, Kanada. 17 stycznia 2023 r. (Reuters) / Rebecca Cook
OTTAWA (Reuters) – Producent samochodów Stellantis (STLAM.MI) wstrzymał budowę fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych o wartości ponad 5 miliardów CAD (3,7 miliarda USD) w Kanadzie w ramach rozmów z rządem federalnym na temat wsparcia dla fabryki.
„Ze skutkiem natychmiastowym wszystkie prace budowlane związane z produkcją jednostek akumulatorowych w zakładzie w Windsorze zostały wstrzymane” – powiedział rzecznik firmy, dodając, że niektóre prace budowlane związane z produkcją ogniw akumulatorowych są kontynuowane.
Stellantis mówi, że rząd nie wywiązał się z tego, co zostało uzgodnione w zeszłym roku.
Posunięcie to nastąpiło miesiąc po tym, jak Kanada zgodziła się udzielić wsparcia w wysokości do 13 miliardów CAD i dotacji w wysokości 700 milionów CAD, aby przyciągnąć niemieckiego producenta samochodów Volkswagen (VOWG_p.DE) do budowy północnoamerykańskiej fabryki akumulatorów w tym kraju.
Stellantis i LG Energy Solution (373220.KS) (LGES) z Korei Południowej ogłosiły w zeszłym roku inwestycję w fabrykę akumulatorów w Kanadzie, której celem jest roczna zdolność produkcyjna na poziomie ponad 45 gigawatogodzin (GWh). 2500 nowych miejsc pracy w Kanadzie. Okolice Windsoru.
Inwestycja, do której miały przyczynić się również rządy federalne i prowincjonalne, była wówczas największą w historii kanadyjskiego sektora samochodowego.
Rząd federalny twierdzi, że prowadzi rozmowy z administracją Stellantis i że problemy mogą zostać rozwiązane.
„Jestem przekonany, że uda nam się zawrzeć umowę. Ale chcę również zaznaczyć, że zasoby rządu federalnego nie są nieograniczone” – powiedziała dziennikarzom minister finansów Chrystia Freeland, dodając, że musi to zrobić rząd prowincji Ontario. „Jego sprawiedliwy udział”.
Rząd prowincji Ontario twierdzi, że podpisał już umowę z producentem samochodów i nie prowadzi negocjacji.
„To mnie naprawdę martwi” – powiedział dziennikarzom premier Ontario Doug Ford, zapytany o wstrzymanie budowy. „Potrzebujemy, aby rząd federalny zintensyfikował działania, tak jak zrobił to z Volkswagenem”.
Ogromna fabryka akumulatorów Volkswagena jest największą pojedynczą inwestycją w kanadyjskim łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych.
(1 USD = 1,3372 dolarów kanadyjskich)
(Reportaż Ismaila Shakila w Ottawie)
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Kwota 15 dolarów to prawdopodobnie opłata na rzecz nowojorskiego programu opłat za zatory komunikacyjne
Giełdy w USA wzrosły w odpowiedzi na odnowione nadzieje na obniżki stóp procentowych ze strony Rezerwy Federalnej
Obligacje cieszą, że Fed mówi o cięciach; Kiwi leci