W 1984 r., za rządów Reagana, ustawa ustanawiająca NASA w celu wspierania prywatnej pozaziemskiej przedsiębiorczości została zmieniona: „Dobro publiczne Stanów Zjednoczonych wymaga, aby Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej starała się i wspierała, w największym możliwym stopniu, komercyjne wykorzystanie przestrzeni”.
W przypadku lotów kosmicznych z udziałem ludzi wczesne wysiłki marketingowe słabły. Plany prywatyzacji operacji wahadłowców kosmicznych NASA zostały wstrzymane po utracie Challengera w 1986 roku.
Zamiast tego to sowiecki program kosmiczny w latach gasnącego komunizmu wyprzedził NASA w sprzedaży dostępu do kosmosu. W 1990 roku japoński reporter telewizyjny Toyohiro Akiyama poleciał rakietą Sojuz na sowiecką stację kosmiczną Mir. Wyjazd został opłacony przez jego pracodawcę, Tokyo Broadcasting System.
W tym samym czasie grupa brytyjskich firm sponsorowała konkurs na wysłanie w kosmos pierwszego obywatela Wielkiej Brytanii. Zwycięzcą została chemika Helen Sharman. Odwiedziła Mir w 1991 roku. Pod koniec dekady, po rozpadzie Związku Radzieckiego, Rosja wydzierżawiła Mir firmie Mercorp, rosyjsko-amerykańskiej firmie.
Amerykanin Jeffrey Manber kierował MirCorp i wyobrażał sobie przekształcenie stacji kosmicznej w centrum turystyki i rozrywki. NBC zamówiła reality show, którego producentem byłby Mark Burnett, twórca filmów „Survivor” i „The Apprentice”.
„Jeśli chciałeś pracować z kapitalistami w kosmosie w latach 90., pracowałeś z Rosjanami. Jeśli chciałeś pracować z socjalistami, pracowałeś z NASA” – żartował Manber w wywiadzie z 2018 roku.
Marzenia Mercorpu się nie spełniły, ponieważ NASA nalegała, aby Rosja latała wahadłowcem Mir i zamiast tego skupiła się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Ku konsternacji urzędników NASA Rosja sprzedała loty na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Dennis Tito, amerykański biznesmen, był pierwszym rosyjskim turystą, który gościł go na stacji w 2001 roku. Ale Rosja przestała zabierać prywatnych podróżnych w 2009 roku, kiedy NASA, w związku ze zbliżającą się datą wycofania promu kosmicznego, musiała kupić wolne miejsca na rosyjskich rakietach. Przybycie astronautów i ze stacji kosmicznej.
Ponieważ SpaceX jest teraz w stanie zapewnić transport amerykańskim astronautom, a NASA nie jest już płatnym klientem, Rosja wznowiła sprzedaż lotów na stację kosmiczną. Ostatnie loty odbyły się pod koniec 2021 r. Rosyjska reżyserka i aktorka kręcąca film I Japoński miliarder Yusaku Maezawai jego asystenta.
W ciągu ostatnich kilku lat NASA otworzyła się na ideę turystyki kosmicznej. Ma nadzieję, że prywatne firmy będą w stanie wynieść na orbitę bazy komercyjne, które ostatecznie zastąpią Międzynarodową Stację Kosmiczną. Jim Bridenstine, administrator NASA podczas administracji TrumpaCzęsto mówił, że NASA jest jednym z wielu klientów i jak to znacznie obniżyłoby koszty NASA.
Ale aby NASA była jednym klientem dla wielu, muszą istnieć inni klienci. W końcu inne zastosowania, takie jak badania farmaceutyczne lub produkcja w stanie zerowej grawitacji, mogą w końcu się opłacić.
Ale w tej chwili najbardziej obiecującym rynkiem są bogaci, którzy płacą za samodzielne odwiedzenie przestrzeni.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin