CST-100 Starliner ma wystartować na Florydzie 19 maja na pokładzie rakiety Atlas 5 na Międzynarodową Stację Kosmiczną, a Boeing ma na celu zademonstrowanie NASA, że statek kosmiczny jest bezpieczny do transportu astronautów do iz lokalizacji orbitalnej. Awarie oprogramowania przerwały podobny lot testowy w 2019 roku bez załogi.
Misja jest kluczowym krokiem w kierunku przywrócenia Boeingowi pozycji realnego konkurenta miliardera Elona Muska, silnika, który skomplikował spór Boeinga z dostawcą napędu Aerojet, według trzech osób, które wypowiedziały się pod warunkiem zachowania anonimowości.
Spór, który nie był wcześniej zgłaszany, ma miejsce w czasie, gdy Boeing już walczy o wyjście z kolejnych kryzysów, które sparaliżowały jego biznes lotniczy i wyczerpały fundusze.
Spór Aerojet jest najnowszym przykładem konfliktu Boeinga ze Starlinerem, programem, który od 2019 r. kosztował firmę 595 milionów dolarów. test Starlinera.
Trzynaście zaworów paliwa, które są częścią układu napędowego, który pomaga sterować Starlinerem w kosmosie, zostało zablokowanych i nie reaguje w pozycji zamkniętej, co spowodowało opóźnienie w zeszłym roku.
Różne problemy techniczne zepchnęły pierwszy lot Starlinera z ludźmi na pokładzie w nieznaną przyszłość, stawiając go daleko od SpaceX Muska, którego kapsuła Crew Dragon, opracowana w ramach tego samego programu NASA co Starliner, ma pięć załóg dla amerykańskiej agencji kosmicznej.
NASA ma nadzieję, że Boeing może zapewnić dodatkowe opcje transportu astronautów na stację kosmiczną. W marcu NASA dała SpaceX trzy kolejne misje, aby nadrobić opóźnienia Boeinga.
Zespół inżynierów Boeinga i NASA ogólnie zgadza się, że przyczyną zacinania się zaworów jest reakcja chemiczna między paliwem a materiałami aluminiowymi oraz wnikanie wilgoci z mokrego miejsca startu Starlinera na Florydzie.
Dwa źródła powiedziały, że inżynierowie i prawnicy Aerojet widzą sprawę inaczej, obwiniając substancję chemiczną Boeinga używaną w testach naziemnych.
Przedstawiciel Aerojet odmówił komentarza.
„pierwotna przyczyna”
„Zakończono testy mające na celu ustalenie pierwotnej przyczyny problemu z zaworem” – powiedział Boeing w swoim oświadczeniu. Prace nie ujawniły problemów opisanych przez Aerojet.
Steve Stitch, który nadzoruje programy załogi Boeinga i SpaceX agencji kosmicznej, powiedział agencji Reuters, że NASA podziela ten pogląd.
Boeing powiedział również, że Aerojet nie spełnił swoich kontraktowych wymagań, aby system napędowy był wystarczająco elastyczny, aby wytrzymać problemy spowodowane reakcjami chemicznymi.
W zeszłym tygodniu Boeing zawrócił Starlinera na wyrzutnię po raz trzeci przed następnym startem, po wymianie układu napędowego na nowy z tymczasowym rozwiązaniem, które zapobiega przedostawaniu się wilgoci do sekcji zaworów.
Boeing i NASA powiedzieli, że nie odtworzyli całkowicie żadnych zablokowanych zaworów podczas dziewięciu miesięcy testów, a zamiast tego mierzą, jak trudno jest otworzyć zawory.
Dwa źródła podały, że to podejście zostało wykorzystane do szybkiego powrotu Starlinera na platformę startową.
NASA, Boeing, Aerojet i niezależni doradcy ds. bezpieczeństwa mają spotkać się w tym tygodniu, aby podjąć ostateczną decyzję w sprawie przyczyny problemów z zaworami i ustalić, czy tymczasowe rozwiązanie zadziała.
Dwa źródła powiedziały, że urzędnicy Boeinga prywatnie postrzegają interpretację wadliwych zaworów Aerojet jako próbę przeniesienia odpowiedzialności za kosztowne opóźnienia Starlinera i uniknięcia płacenia za przeprojektowany system zaworów.
„To śmieszne” – powiedziała jedna z osób zaangażowanych we wspólne dochodzenie Boeinga i NASA w sprawie roszczenia Aerojet, która rozmawiała anonimowo, aby omówić poufne relacje z dostawcami. „Nakłonienie producenta zaworów lub dostawcy układu napędowego do napisania „Tak, schrzaniłem to”… to nigdy by się nie zdarzyło”.
Po testach i problemach z oprogramowaniem, które spowodowały, że Starliner 2019 nie zadokował na stacji kosmicznej, urzędnicy NASA przyznali, że bardzo ufają Boeingowi, kiedy postanowili poświęcić więcej nadzoru inżynieryjnego nowszemu SpaceX kosmicznego giganta.
Spór o Aerojet nie jest pierwszym konfliktem z podwykonawcą Starlinera Boeinga. W 2017 roku Starliner miał wypadek podczas testu naziemnego, który zmusił szefa innego podwykonawcy do medycznej amputacji nogi. Podwykonawca pozwał, a Boeing następnie rozstrzygnął sprawę.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin