Od niedzielnej nocy do poniedziałkowej nocy zespoły SpaceX w Teksasie, Florydzie i Kalifornii nadzorowały trzy starty rakiety Falcon 9 i ukończyły pełne szkolenie przed kolejnym lotem gigantycznej rakiety nośnej Starship firmy.
Była to niezwykła sekwencja wydarzeń, nawet jak na SpaceX, która od początku roku wysyła misję średnio raz na trzy dni. Pisaliśmy o tym już wcześniej, ale warto podkreślić, że żaden dostawca usług wystrzeliwujących, komercyjny ani rządowy, nigdy nie pracował w takim tempie.
SpaceX poprzednio posiadało rakiety na wszystkich czterech aktywnych platformach startowych. Ale to, czego SpaceX dokonał w ciągu 24 godzin, było godne uwagi. Inżynierowie przebywali w co najmniej czterech centrach kontroli, aktywnie nadzorując jednocześnie operacje statków kosmicznych i rakiet.
Rozszerzenie SpaceX
W niedzielę wieczorem w bazie Starbase w południowym Teksasie zespoły załadowały ponad 5 milionów funtów metanu i paliwa ciekłego tlenu do wysokiej na około 400 stóp (121 metrów) rakiety Starship, która ma wystartować zaraz po tym. miesiąc na powierzchni Księżyca. Trzeci pełnowymiarowy lot testowy wyrzutni nowej generacji SpaceX.
Będzie to prawdopodobnie ostatni poważny test przed wystrzeleniem przez SpaceX trzeciego lotu testowego statku Starship. Próba odliczania w pełni ułożonej rakiety zakończyła się zgodnie z planem w T-minus 10 sekund, przed zapaleniem się silników Raptor wzmacniacza; Następnie SpaceX spuścił paliwo z pojazdu. SpaceX wcześniej oddzielnie testowało rakietę Super Heavy i górny stopień statku Starship.
Harmonogram kolejnego startu statku Starship zależy od zgody Federalnej Administracji Lotniczej, która dokonuje przeglądu procedur SpaceX w celu usunięcia usterek, które wystąpiły podczas drugiego lotu testowego statku Starship w listopadzie. W zeszłym tygodniu Federalna Administracja Lotnicza ogłosiła, że zamknęła dochodzenie w sprawie drugiego lotu testowego statku Starship, który w dużej mierze zakończył się sukcesem, wykazując znaczny postęp w programie rakietowym SpaceX finansowanym ze środków prywatnych. Jednak lot testowy zakończył się eksplozjami w superciężkim wzmacniaczu i górnym stopniu statku kosmicznego, co skłoniło FAA do wszczęcia dochodzenia.
Podczas następnego lotu Starship SpaceX chce przeprowadzić wstępne testy technologii tankowania w kosmosie, której będzie potrzebować podczas kolejnych lotów Starship, takich jak misje na Księżyc dla NASA.
W tym samym czasie, gdy zespół SpaceX w Teksasie prowadził próbę odliczania statku Starship, inna grupa inżynierów i techników na Space Coast na Florydzie prowadziła odliczanie do startu Falcona 9 w niedzielny wieczór. Trzej astronauci NASA i rosyjski kosmonauta są przywiązani pasami do siedzeń na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon firmy SpaceX Starać się Statek kosmiczny na szczycie rakiety Falcon 9 czekał następnie na start z kompleksu startowego 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy'ego o godzinie 22:53 czasu wschodniego w niedzielę (03:53 UTC w poniedziałek).
Wystrzelenie Falcona 9 w ramach misji NASA Crew-8 w niedzielny wieczór było pierwszym z trzech wystrzeleń Falcona 9 w ciągu następnych 20 godzin. Następny w kolejce był wystrzelenie o 17:05 EDT (22:05 UTC) w poniedziałek z bazy sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii z 53 małymi ładunkami w ramach 10. misji wspólnego przejazdu tankowcem SpaceX. Ładunki klientów podczas startu Falcona 9 obejmowały MamineSAT, satelitę o wartości 88 milionów dolarów, finansowanego głównie z darowizn na cele charytatywne w celu monitorowania misji związanych z metanem gazów cieplarnianych na całym świecie.
Niecałe dwie godziny później, o 18:56 czasu wschodniego (23:56 UTC), rakieta Falcon 9 wystartowała z najbardziej ruchliwej platformy startowej SpaceX na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie. Misja ta dostarczyła na orbitę dodatkowe 23 szerokopasmowe satelity Starlink dla komercyjnej sieci internetowej SpaceX. Był to najkrótszy jak dotąd czas separacji między dwoma startami SpaceX, wynoszący 1 godzinę i 51 minut.
Wszystkie trzy starty Falcona 9 zakończyły się lądowaniem dopalaczy pierwszego stopnia rakiety.
Podczas gdy kontrolerzy w Starbase, Cape Canaveral i Vandenberg nadzorowali trzy starty Falcona 9, inżynierowie SpaceX w siedzibie firmy niedaleko Los Angeles śledzili wydajność i postęp Crew Dragon. Starać się Sonda jest w drodze na Międzynarodową Stację Kosmiczną, gdzie zacumowała we wtorek wczesnym rankiem. W przyszłym tygodniu na orbitę zostanie wystrzelona kolejna kapsuła SpaceX – Crew Dragon znosić, Opuści stację, aby sprowadzić na Ziemię inną czteroosobową załogę.
SpaceX, zatrudniająca obecnie ponad 13 000 pracowników, osiągnęła podobnie szybki start w połowie lutego, wystrzeliwując trzy Falcony 9 w około 23 godziny, ale tym razem wiązało się to z dodatkową złożonością zasilania kapsuły załogi Dragon w drodze w kosmos. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna i odliczanie statków kosmicznych w Teksasie. Podczas gdy to wszystko się działo, grupa kontrolerów naziemnych monitorowała również stan statku kosmicznego Dragon, który był obecnie zadokowany na stacji kosmicznej.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin