WASZYNGTON — SpaceX ma nadzieję na zorganizowanie kolejnego wystrzelenia statku kosmicznego Starship na początku maja, a harmonogram zależy od tego, jak szybko uzyska poprawioną licencję na start.
W przemówieniu na konferencji Satellite 2024, która odbyła się 19 marca, Gwen Shotwell, prezes i dyrektor ds. operacyjnych SpaceX, powiedziała, że firma nadal analizuje dane z trzeciego zintegrowanego startu statku, który miał miejsce 14 marca, ale spodziewa się, że wkrótce będzie on gotowy do ponownego lotu.
„Nadal przeglądamy dane” z lotu – powiedziała zapytana o analizę danych z misji. „To był niezwykle udany wyjazd. Dotarliśmy dokładnie tam, gdzie chcieliśmy. „
Podczas tego startu zarówno superciężki wzmacniacz, jak i górny stopień statku Starship działały zgodnie z oczekiwaniami po wzniesieniu, umieszczając pojazd na zaplanowanej trajektorii suborbitalnej. Drzwi ładunkowe statku kosmicznego zostały otwarte w przestrzeni kosmicznej i rozpoczęła się demonstracja przeniesienia napędu, który przenosi ciekły tlen pomiędzy dwoma zbiornikami pojazdu.
Jednak planowane ponowne uruchomienie silników Raptora statku kosmicznego nie zostało przeprowadzone, gdy znajdował się on w kosmosie, za co firma obwiniała powstałe w ten sposób przechylenie pojazdu. Wracając, pojazd rozbił się na wysokości około 65 kilometrów. Superciężki wzmacniacz eksplodował również na końcowych etapach opadania do Zatoki Meksykańskiej podczas planowanego spalenia podczas lądowania.
„Dowiemy się, co wydarzyło się w obu fazach” – powiedziała, nie wspominając o tym, co mogło pójść nie tak w którymkolwiek z nich. „Mamy nadzieję, że wrócimy do lotów za około sześć tygodni” lub na początku maja.
Dodała, że firma nie spodziewa się rozmieszczenia satelitów Starlink podczas nadchodzącego startu statku Starship, jak niektórzy się spodziewali. „Sprawy nadal są w toku, ale myślę, że naprawdę skupimy się na prawidłowym ponownym wejściu na rynek i upewnieniu się, że uda nam się wylądować te rzeczy tam, gdzie chcemy”.
Harmonogram ten będzie zależał od zakończenia dochodzenia w sprawie wypadku, które musi zostać zatwierdzone przez Federalną Administrację Lotniczą, która następnie będzie musiała zmodyfikować obecną licencję statku Starship na start przed następnym startem.
W przemówieniu podczas wydarzenia Space Capitol III by Payload 18 marca Kelvin Coleman, zastępca administratora FAA ds. komercyjnego transportu kosmicznego, powiedział, że nie spodziewa się, że to dochodzenie ujawni jakiekolwiek poważne problemy, które mogłyby znacząco opóźnić następny start.
Powiedział: „Zakończyło się to czymś, co nazywamy nieszczęśliwym wypadkiem, ale ostatecznie uważamy to za udaną próbę wystrzelenia”, ponieważ nie spowodowała żadnych obrażeń ani szkód materialnych. „SpaceX był w stanie zebrać znaczną ilość danych podczas tego startu”.
Powiedział, że oczekuje, że SpaceX przedstawi szybki raport dotyczący incydentu, zauważając, że po drugim locie statku Starship firma ukończyła ten raport w ciągu kilku tygodni. „Spodziewamy się, że tutaj będzie podobnie. Nie zaobserwowaliśmy niczego poważnego. Nie sądzimy, aby w grę wchodziły jakiekolwiek systemy krytyczne dla bezpieczeństwa”.
FAA aktualizowała licencję SpaceX na start statku Starship po każdym dotychczasowym locie, aby odzwierciedlić zmiany w misji, takie jak inna trajektoria suborbitalna zastosowana podczas ostatniego lotu. Coleman powiedział jednak, że agencja chce przejść do procesu, w którym licencja będzie ważna dla „grupy startów”, a nie pojedynczych startów. Jest to szczególnie ważne – dodał, ponieważ SpaceX planuje w tym roku kolejnych sześć do dziewięciu startów statków kosmicznych.
Stanowi to część szerszych wysiłków mających na celu usprawnienie procesu wydawania licencji na start, aby odpowiedzieć na krytykę branży i Kongresu, że FAA zbyt wolno zatwierdza licencje na start na podstawie nowego zestawu przepisów znanych jako część 450. Coleman ogłosił na konferencji FAA dotyczącej komercyjnego transportu kosmicznego 21 lutego agencja utworzy Komitet ds. stanowienia przepisów lotniczych (SPARC), aby formalnie zebrać uwagi branży na temat sposobów ulepszenia części 450.
Shotwell zasiadający w panelu Konferencji Satelitarnej 2024 nie powiedział, ile projektów statków kosmicznych firma uruchomi w tym roku, ale stwierdził, że skupia się na uruchomieniu pojazdu.
„Chcę wysłać statek kosmiczny na orbitę, rozmieścić satelity i odzyskać oba etapy, a także szybki powrót na te etapy” – powiedziała.
Powiązany
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin