Nowy Czad będzie pierwszym serbskim miastem, w którym pojawią się autobusy elektryczne Solaris. Firma transportowa JGSP Nowy Sad zamówiła u polskiego producenta dziesięć Solarisów Urbino 12 Electric wraz z infrastrukturą ładowania. Solaris otrzymał też kolejne zamówienie z Polski.
Zamówione dla Serbii pojazdy Urbino 12 electric będą wyposażone w silniki centralne o mocy 160 kW i akumulatory dużej mocy polskiego producenta. Całkowita pojemność akumulatorów wynosi 90 kWh i można je ładować za pomocą wtyczki i pantografu. Dystrybucja pojazdów ma zostać zakończona do początku 2023 roku.
W zakresie infrastruktury ładowania Solaris zaoferuje pięć ładowarek typu plug-in oraz trzy pantografowe stacje ładowania. Solaris podaje, że łączna wartość zamówienia to 2 6,2 mln. W ramach projektu „Green Cities Framework 2W2 – Novi Chad Electric Bus” Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju sfinansował zakup pojazdów elektrycznych.
O ile w przyszłości wdrożenie Solarisów elektrycznych będzie pierwszym tego typu w kraju, JGSP Novi Chat i Solaris współpracują ze sobą już od jakiegoś czasu: JGSP Novi Sad zakupił już sześć Urbino 12 CNG od producenta autobusów.
Producent twierdzi, że pierwsze autobusy przybyły do Serbii w 2011 roku i jak dotąd dostarczono do tego kraju ponad 200 autobusów. Solaris twierdzi, że w Europie jeździ już ponad 1200 Urbino electric.
Tymczasem Solaris otrzymał również zamówienie z Polski. Producent dostarczy trzy Urbino 12 Electric do miasta Jacob w ciągu roku. Umowa obejmuje dwie ładowarki zajezdniowe, dwie stacje ładowania pantografowego oraz ładowarkę mobilną. Kontrakt jest wart 2,6 mln euro (12 mln zł).
„Jacobane to jedna z najpiękniejszych i najczęściej odwiedzanych miejscowości turystycznych w Polsce, a my jesteśmy bardzo zadowoleni mogąc zaoferować swoim klientom elektryczne pojazdy marki Solaris zarówno mieszkańcom miast, jak i turystom” – powiedział Petroz Spinaris, członek Zarządu Solaris ds. marketingu. i odpowiedzialność sprzedaży. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze rozwiązania precyzyjnie pomagają usprawnić ruch.”
Autobusy dla Zakopanego wyposażone są w baterie Solaris dużej mocy o pojemności ponad 350 kWh. Systemy MobileEye i MirrorEye zapewniają optymalny widok na pagórkowaty teren regionu przy ekstremalnie zmiennej pogodzie.
Solaris od dawna kojarzy się z miastem w Tatrach. W 2013 roku elektryczny Arbino został przetestowany na Jacobine. W 2016 roku Solaris dostarczył Jakobinowi cztery Urbino 8,9 LE w ramach kontraktu z komunalną korporacją Tesco. Najkrótsze ze wszystkich bezemisyjnych autobusów marki Solaris, modele te jeździły na pierwszych w historii miasta regularnych trasach autobusowych.
solarisbus.com (Serbia), solarisbus.com (Polska)
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com