17 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Rola rozwoju KDP w liberalizacji pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce: nowy raport CPK |  Sponsorowane

Rola rozwoju KDP w liberalizacji pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce: nowy raport CPK | Sponsorowane

Mając na celu przygotowanie solidnych podstaw do prognoz ruchu, eksperci CPK przeanalizowali ofertę transportową operatorów „open access” w wybranych krajach Europy oraz ocenili ich potencjał w Polsce. Raport”Analiza ofert operatorów otwartego dostępu w wybranych krajach Europy, wraz z oceną ich potencjalnej oferty w Polsce”, podsumowuje wypracowane na tej podstawie dotychczasowe doświadczenia krajów Unii Europejskiej w zakresie liberalizacji kolejowych przewozów pasażerskich oraz prognozuje, co stanie się z polską koleją w najbliższych latach po wejściu innych przewoźników kolejowych i udanej eksploatacji nowego szybki pociąg. Linie.

Zmiany w dostępie do polskiej infrastruktury kolejowej zostały zapoczątkowane przyjęciem „IV Pakietu Kolejowego”, czyli rozwiązań mających na celu ujednolicenie usług kolejowych w całej UE.

Budowa kolei dużych prędkości jest szansą na zmianę wizerunku kolei w Polsce. CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej do Gdańska, czy budowa linii „Y”, czyli nowej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem, umożliwią podanie czasów przejazdu. Konkurencja z transportem drogowym i transportem lotniczym,On mówi Bartłomiej Morga, ekspert kolejowy w CPK i główny autor raportu. „Niniejszy raport jest próbą odpowiedzi na pytania dotyczące wyzwań stojących przed sektorem kolejowym w najbliższych latach, a jednocześnie stanowi podstawę analityczną do opracowania docelowego modelu systemu transportowego w Polsce.”.

Liberalizacja polskiego rynku kolejowego, otwarcie linii KDP oraz możliwość podziału części ruchu doprowadzi do wyraźnego wzrostu wykorzystania transportu kolejowego. Dzięki konkurencji między przewoźnikami kolejowymi nastąpi obniżka cen biletów, co bardzo pozytywnie wpłynie na liczbę pasażerów, choć skala tego wpływu w Polsce będzie zależała od szeregu czynników opisanych w raporcie. Biorąc pod uwagę zobowiązania Unii Europejskiej, pełna liberalizacja rynku kolejowego w Polsce powinna nastąpić do 2030 roku.

1

Niniejszy raport CPK jest pierwszym kompleksowym omówieniem liberalizacji sektora kolejowego w Polsce. Pierwsza część liczącego około 250 stron dokumentu zawiera analizę doświadczeń siedmiu rynków zagranicznych: Niemiec, Szwecji, Czech, Słowacji, Austrii, Włoch i Hiszpanii. Autorzy przeanalizowali poszczególne kraje europejskie pod kątem połączeń kolejowych, polityki transportowej czy barier dla operatorów.