Napisane przez Byrona Kaye i Rishava Chatterjee
Australijskie linie lotnicze Qantas oświadczyły, że obniżyły premie wyjściowe dla swojego byłego dyrektora generalnego o 9,3 mln dolarów australijskich (6 mln dolarów) po tym, jak zewnętrzna analiza wykazała, że był on odpowiedzialny za działania, które zraziły podróżnych, pracowników i akcjonariuszy w epoce Covid-19 i później.
Decyzja ta rzuca ponurą nutę 15-letniemu panowaniu Alana Joyce’a w dominującej australijskiej linii lotniczej, który przesunął datę przejścia na emeryturę na wrzesień ubiegłego roku pod wpływem procesów sądowych zarzucających nieuzasadnione zwolnienia z powodu pandemii i sprzedaż biletów na odwołane loty.
Qantas od lat jest jedną z najlepszych australijskich marek, pomimo skłonności Joyce’a do wzbudzania kontrowersji. W 2011 r. uziemił całą swoją flotę w wyniku sporu związkowego, ale zwolnienie 1700 pracowników naziemnych w 2020 r. podczas pobierania płatności stymulacyjnych w związku z Covid, po którym nastąpił wzrost liczby odwołanych lotów i utraconego bagażu po zniesieniu ograniczeń granicznych w związku z Covid, skłoniło analityków do ostrzeżenia że koszt naprawy reputacji firmy Latanie może zaszkodzić zyskom.
Ostateczne wynagrodzenie Joyce’a wyniosło 21,4 mln dolarów australijskich łącznie z premiami, ale firma podała wówczas, że zastrzega sobie prawo do wstrzymania pewnej kwoty do czasu zewnętrznej oceny sposobu zarządzania linią lotniczą, która sprzedaje prawie dwie trzecie cen lotów krajowych w Australii.
Qantas opublikował w czwartek recenzję, w której za kryzys reputacji firmy obwiniono styl przywództwa oparty na zasadzie „dowództwa i kontroli” i stwierdził, że obniżył ostateczny pakiet Joyce’a do nieco ponad połowy pierwotnej kwoty.
„Długoterminowy dyrektor generalny, który przetrwał kilka poprzednich kryzysów operacyjnych i finansowych, cieszył się ogromnym szacunkiem”, stwierdza raport Toma Saara, starszego konsultanta w McKinsey & Co.
W raporcie dodano: „(Qantas) kierował się stylem przywództwa polegającym na dowodzeniu i kontroli ze scentralizowanym podejmowaniem decyzji oraz miał doświadczonego i dominującego dyrektora generalnego”.
„To przyczyniło się do powstania kultury odgórnej, która wpłynęła na wzmocnienie pozycji pracowników i ich gotowość do kwestionowania kłopotliwych decyzji. Ta cecha kulturowa stała się podstawą niektórych wydarzeń, które wpłynęły na reputację grupy”.
Zarząd Qantas „ograniczył widoczność i uznanie dla przejawów tej cechy kulturowej” – zauważono w raporcie, dodając, że firma wymieniła już niektórych dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla.
Jak wynika z raportu, firma pracuje również nad zresetowaniem swoich relacji z interesariuszami zewnętrznymi w świetle „kontradyktoryjnego podejścia do zaangażowania” pod przewodnictwem Joyce’a.
W raporcie wskazano, że linia lotnicza wprowadziła bardziej rygorystyczny wewnętrzny proces zatwierdzania sprzedaży akcji dyrektora generalnego, zauważając, że sprzedaż przez Joyce’a akcji Qantas o wartości 17 mln dolarów australijskich w czerwcu 2023 r., na kilka miesięcy przed planowanym przejściem na emeryturę, przyczyniła się do utraty zaufania wśród interesariusze. .
W maju Qantas zgodził się zapłacić 120 milionów dolarów australijskich w ramach rozstrzygnięcia pozwu wniesionego przez organ regulacyjny w związku ze sprzedażą tysięcy biletów na odwołane loty.
Linia lotnicza, która 29 sierpnia opublikuje swoje roczne wyniki, nadal czeka, aby dowiedzieć się, ile musi zapłacić po przegranej odrębnej sprawie sądowej, w której stwierdzono, że w 2020 r. bezprawnie zwolniła 1700 pracowników naziemnych, aby uniemożliwić im podejmowanie działań protestacyjnych, takich jak strajki. .
(1 dolar = 1,5349 dolara australijskiego)
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Jak zdobyć dofinansowanie na rozwój biznesu online? Przewodnik dla tych, którzy nie chcą tylko marzyć!
Bezpieczeństwo finansowe firm – jak chronić się przed cyberzagrożeniami i oszustwami?
Jak sztuczna inteligencja zmienia polską gospodarkę? Szanse i wyzwania dla MŚP