Napisane przez Byrona Kaye i Rishava Chatterjee
Australijskie linie lotnicze Qantas oświadczyły, że obniżyły premie wyjściowe dla swojego byłego dyrektora generalnego o 9,3 mln dolarów australijskich (6 mln dolarów) po tym, jak zewnętrzna analiza wykazała, że był on odpowiedzialny za działania, które zraziły podróżnych, pracowników i akcjonariuszy w epoce Covid-19 i później.
Decyzja ta rzuca ponurą nutę 15-letniemu panowaniu Alana Joyce’a w dominującej australijskiej linii lotniczej, który przesunął datę przejścia na emeryturę na wrzesień ubiegłego roku pod wpływem procesów sądowych zarzucających nieuzasadnione zwolnienia z powodu pandemii i sprzedaż biletów na odwołane loty.
Qantas od lat jest jedną z najlepszych australijskich marek, pomimo skłonności Joyce’a do wzbudzania kontrowersji. W 2011 r. uziemił całą swoją flotę w wyniku sporu związkowego, ale zwolnienie 1700 pracowników naziemnych w 2020 r. podczas pobierania płatności stymulacyjnych w związku z Covid, po którym nastąpił wzrost liczby odwołanych lotów i utraconego bagażu po zniesieniu ograniczeń granicznych w związku z Covid, skłoniło analityków do ostrzeżenia że koszt naprawy reputacji firmy Latanie może zaszkodzić zyskom.
Ostateczne wynagrodzenie Joyce’a wyniosło 21,4 mln dolarów australijskich łącznie z premiami, ale firma podała wówczas, że zastrzega sobie prawo do wstrzymania pewnej kwoty do czasu zewnętrznej oceny sposobu zarządzania linią lotniczą, która sprzedaje prawie dwie trzecie cen lotów krajowych w Australii.
Qantas opublikował w czwartek recenzję, w której za kryzys reputacji firmy obwiniono styl przywództwa oparty na zasadzie „dowództwa i kontroli” i stwierdził, że obniżył ostateczny pakiet Joyce’a do nieco ponad połowy pierwotnej kwoty.
„Długoterminowy dyrektor generalny, który przetrwał kilka poprzednich kryzysów operacyjnych i finansowych, cieszył się ogromnym szacunkiem”, stwierdza raport Toma Saara, starszego konsultanta w McKinsey & Co.
W raporcie dodano: „(Qantas) kierował się stylem przywództwa polegającym na dowodzeniu i kontroli ze scentralizowanym podejmowaniem decyzji oraz miał doświadczonego i dominującego dyrektora generalnego”.
„To przyczyniło się do powstania kultury odgórnej, która wpłynęła na wzmocnienie pozycji pracowników i ich gotowość do kwestionowania kłopotliwych decyzji. Ta cecha kulturowa stała się podstawą niektórych wydarzeń, które wpłynęły na reputację grupy”.
Zarząd Qantas „ograniczył widoczność i uznanie dla przejawów tej cechy kulturowej” – zauważono w raporcie, dodając, że firma wymieniła już niektórych dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla.
Jak wynika z raportu, firma pracuje również nad zresetowaniem swoich relacji z interesariuszami zewnętrznymi w świetle „kontradyktoryjnego podejścia do zaangażowania” pod przewodnictwem Joyce’a.
W raporcie wskazano, że linia lotnicza wprowadziła bardziej rygorystyczny wewnętrzny proces zatwierdzania sprzedaży akcji dyrektora generalnego, zauważając, że sprzedaż przez Joyce’a akcji Qantas o wartości 17 mln dolarów australijskich w czerwcu 2023 r., na kilka miesięcy przed planowanym przejściem na emeryturę, przyczyniła się do utraty zaufania wśród interesariusze. .
W maju Qantas zgodził się zapłacić 120 milionów dolarów australijskich w ramach rozstrzygnięcia pozwu wniesionego przez organ regulacyjny w związku ze sprzedażą tysięcy biletów na odwołane loty.
Linia lotnicza, która 29 sierpnia opublikuje swoje roczne wyniki, nadal czeka, aby dowiedzieć się, ile musi zapłacić po przegranej odrębnej sprawie sądowej, w której stwierdzono, że w 2020 r. bezprawnie zwolniła 1700 pracowników naziemnych, aby uniemożliwić im podejmowanie działań protestacyjnych, takich jak strajki. .
(1 dolar = 1,5349 dolara australijskiego)
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów