Zaktualizowano o 12:30 EDT: Firefly ogłosił odwołanie misji Summer Noise i ocenia kolejną okazję do wystrzelenia.
Problem z systemami naziemnymi, który wystąpił w ostatniej chwili, uziemił Firefly Aerospace podczas przygotowań do wystrzelenia piątej rakiety Alpha podczas swojej pierwszej misji z NASA jako klientem. Po wystrzeleniu dwustopniowa rakieta o długości 29,48 m (96,7 stóp) wyśle w poniedziałek wieczorem osiem sześcianów z wielu uniwersytetów i ośrodków NASA na orbitę synchroniczną ze Słońcem.
Wystrzelenie z Space Launch Complex 2 (SLC-2) na stacji kosmicznej Vandenberg zaplanowano teraz nie później niż we wtorek, 2 lipca o godzinie 21:03 czasu PST (12:03 EDT, 04:03 UTC).
Odliczanie misji osiągnęło T-8 sekund, kiedy nadeszło pierwsze wezwanie o przerwaniu. Sprawę opisano jako „problem z obsługą naziemną”.
Zespoły startowe zdecydowały się na powrót do minut T-19 i za cel obrały 30-minutowe okno startowe o godzinie 21:33 czasu PST (12:33 EDT, 04:33 UTC).
Jednakże, gdy odliczanie osiągnęło około T-10 minut i 12 sekund, wykonano drugie wezwanie o przerwaniu i ostatecznie Firefly zdecydował się anulować próbę startu.
„Zespół znalazł rozwiązanie i szybko pracuje, aby dotrzymać kolejnej daty premiery zaplanowanej na 2 lipca” – napisał Firefly w mediach społecznościowych.
Misja Alpha FLTA005, nazywana również „Summer Noise”, jest częścią kontraktu Venture-Class Launch Services Demo 2 (VCLS Demo 2) o wartości 9,8 mln dolarów przyznanego przez NASA w grudniu 2020 r. Została ona przyznana wspólnie z firmą Astra Space Inc. (3,9 mln dolarów) i Relativity Space Inc. (3 miliony dolarów) na umowy o stałej cenie na podłączenie małych satelitów do nowszych rakiet.
Według NASA pomysł jest taki, że „te małe satelity mogą tolerować wyższy poziom ryzyka niż większe misje i wykażą – i pomogą złagodzić – ryzyko związane z wykorzystaniem nowych pojazdów nośnych, które zapewnią dostęp do przestrzeni kosmicznej przyszłym małym statkom kosmicznym i misje”. Zamówienie jest częściowo finansowane przez Wydział Nauk o Ziemi Dyrekcji Misji Naukowych NASA we współpracy z programem usług startowych NASA (LSP).
Astra wystrzeliła misję VCLS Demo 2 w lutym 2022 r., która zakończyła się niepowodzeniem wkrótce po rozdzieleniu etapów. Tymczasem Relativity zakończył swój program rakietowy Terran 1 przed wystartowaniem misji VCLS Demo 2. Prawdopodobnie będzie naciskać, aby misja ta została wystrzelona przy użyciu nadchodzącej rakiety Terran R, której wystrzelenie zaplanowano na 2026 rok.
W maju NASA sklasyfikowała rakietę Firefly Alpha jako „Kategoria 1„w trzypunktowej skali tolerancji ryzyka. Definiuje tę kategorię jako „wysokie ryzyko – powszechna nowa konfiguracja rakietowa z niewielką lub żadną udokumentowaną historią lotów”.
NASA nazywa ten lot misją ELaNa 43 (Educational Launch of Nanosatellite 43). Osiem małych satelitów na pokładzie stanowi część inicjatywy Small Satellite Launch Initiative (CSLI), którą agencja opisuje jako „ciągłe partnerstwo między agencją, instytucjami edukacyjnymi i organizacjami non-profit, zapewniające drogę w przestrzeń kosmiczną dla edukacyjnych misji małych satelitów. „
Alpha FLTA005 przenosi następujące ładunki, które zostaną rozmieszczone na orbicie geosynchronicznej ze Słońcem:
- CatSat – Uniwersytet Arizony, Tucson
- KUbeSat-1 – Uniwersytet Kansas, Lawrence
- MESAT-1 – Uniwersytet Maine, Orono
- R5-S4, R5-S2-2.0 – Centrum Kosmiczne NASA Johnson
- Serenity – Nauczyciele w kosmosie
- SOC-i – Uniwersytet Waszyngtoński, Seattle
- TechEdSat-11 (TES-11) – Centrum badawcze NASA Ames, Dolina Krzemowa, Kalifornia
Funkcje tych satelitów obejmują wyświetlanie przez CatSat rozkładanej anteny do szybkiej komunikacji, badanie temperatur MESAT-1 „w celu określenia stężenia fitoplanktonu w zbiornikach wodnych w celu przewidywania zakwitów glonów” aż po R5-S4 oraz satelity R5-S2-2.0, które przyglądają się sposobom budowania bardziej zwrotnych CubeSatów.
„W najbliższej przyszłości R5 ma nadzieję zademonstrować nowe procesy, które pozwolą na szybszy i tańszy rozwój wysokowydajnych kostek” – powiedział w oświadczeniu Sam Pedrotti, kierownik projektu R5 w Johnson Space Center w Houston w NASA. „Ulepszenia kosztów i harmonogramu umożliwi R5 zapewnienie „bardziej ryzykownych opcji lotu dla ładunków o niższym poziomie gotowości technologicznej, tak aby więcej z nich można było zademonstrować na orbicie”.
Alfa wraca do lotu
Rakieta Alpha została ostatni raz wystrzelona 22 grudnia 2023 r., kiedy wystrzeliła misję „Fly the Lightning” w imieniu klienta, firmy Lockheed Martin. Misja ta zakończyła się częściowym niepowodzeniem, gdy problem z górnym stopniem spowodował, że rakieta nie umieściła satelity na zamierzonej orbicie.
W lutym firma przedłożyła FAA raport z dochodzenia w sprawie wypadku, w skład którego wchodził zespół dochodzeniowy i niezależny zespół przeglądowy, których zadaniem było określenie pierwotnej przyczyny problemu. Firefly ustalił, że przyczyną była usterka oprogramowania naprowadzania, nawigacji i sterowania (GNC), która nie skomunikowała się prawidłowo z silnikami systemu kontroli reakcji (RCS) na górnym stopniu.
„Jesteśmy dumni ze zdolności połączonego zespołu do współpracy, aby osiągnąć ten pozytywny wynik” – powiedział w oświadczeniu Bill Weber, dyrektor generalny Firefly Aerospace. „Patrząc w przyszłość, ważnym długoterminowym rezultatem jest szybkie i całkowite dojrzewanie Alpha jako niezawodnej rakiety klasy jednotonowej, której potrzebuje rynek, a której Firefly jest oddany i którą dostarcza”.
Częściowy wypadek nie zniechęcił firmy Lockheed Martin, o czym świadczy niedawna inwestycja w rakiety Alpha firmy Firefly jako bilet w kosmos. Na początku czerwca firma podpisała z Firefly umowę na wielokrotne starty, która obejmuje 15 potwierdzonych startów i do 10 dodatkowych misji do 2029 r. Pierwszy wystrzelenie rakiety Alpha FLTA006 z Vandenberg zaplanowano na koniec tego roku.
„Nasi klienci powiedzieli nam, że potrzebują szybkiego postępu w zakresie nowych możliwości misji” – powiedział w oświadczeniu Bob Behnken, dyrektor Ignite Technology Acceleration w Lockheed Martin Space. „Ta umowa z Firefly jeszcze bardziej dywersyfikuje nasz dostęp do przestrzeni kosmicznej, umożliwiając nam kontynuację lecąc z dużą prędkością, aby zademonstrować „najnowocześniejszą technologię, którą dla nich opracowujemy, a także umożliwiającą nam dalsze badanie rozwiązań taktycznych i kosmicznych reagowania”.
Podczas ceremonii przecięcia wstęgi upamiętniającej większą rozbudowę zakładów produkcyjnych w Cedar Park w Teksasie pod koniec lutego Weber powiedział zebranym, że Alpha FLTA005 to pierwsza z kilku misji w tym roku.
„W tym roku wystrzelimy rakietę Alpha cztery razy, wykonując prawdziwe misje, które mają znaczenie dla świata, w którym działamy” – powiedział Weber. „Nie będziemy testować ładunków ani ich wypróbowywać, żeby zobaczyć, co się stanie, prawdziwe kontrakty z prawdziwymi klientami, komercyjnymi i rządowymi, a potem wrócimy w przyszłym roku i zrobimy to sześć do ośmiu razy”. Jeszcze jeden i będziemy kontynuować.
Podczas tej prezentacji Weber powiedział, że Alpha FLTA007 będzie pierwszym wystrzeleniem orbitera Elytra „we wrześniu i na początku października”. Nie ogłoszono, jakie ładunki zostaną dołączone do tego statku kosmicznego.
Przedstawiamy Elytrę: naszą linię wysoce mobilnych orbiterów z możliwością rozbudowy. Elytra, wcześniej znana jako pojazd usług kosmicznych, zapewnia solidniejsze rozwiązania na orbicie, w tym mobilność, hosting, dostawy i usługi w przestrzeni międzyksiężycowej i poza nią. pic.twitter.com/bjJw969yBB
— Firefly Aerospace (@Firefly_Space) 8 sierpnia 2023 r
Firma Firefly ogłosiła również, że… Wystrzelenie kosmiczne W Wirginii i Szwecji w ciągu ostatniego miesiąca. Stwierdzono, że Pad-0A w środkowoatlantyckim regionalnym porcie kosmicznym (MARS) na wyspie Wallops w Wirginii będzie gotowy do wsparcia rakiety Alpha, a także średniego pojazdu startowego (MLV) (we współpracy z Northrop Grumman) na początku 2025 roku. Przestrzeń wykorzystywana wcześniej przez rakietę Antares 220+ firmy Northrop Grumman.
A Współpraca Współpraca ze Szwedzką Korporacją Kosmiczną (SSC) umożliwi rozpoczęcie startów z nowego portu kosmicznego w Centrum Kosmicznym Estrange w Szwecji począwszy od 2026 roku.
„Z przyjemnością ogłaszamy tę historyczną współpracę, która będzie miała znaczący wpływ na globalny rynek premier, szczególnie w Europie i Stanach Zjednoczonych” – powiedziała w oświadczeniu dyrektor generalna SSC, Charlotta Sund. Dodała: „Redukując obecną lukę w orbitalnych miejscach startów w Europie, współpraca ta wzmacnia połączenie transatlantyckie między Szwecją a Stanami Zjednoczonymi, jednocześnie zapewniając członkostwu Szwecji w NATO wyjątkowe możliwości kosmiczne. Nie możemy się doczekać rozpoczęcia tego konkurencyjnego i dobrze sprawdzonego startu w Esrange.” W Europie Północnej.
Firma Firefly podpisała w 2019 roku umowę na użytkowanie SLC-20 na stacji kosmicznej Cape Canaveral i ogłosiła plany utworzenia zakładu produkcyjnego Alpha w Exploration Park, w pobliżu bram Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego.
Podczas zwiedzania fabryki w lutym 2024 r. Adam Oakes, wiceprezes Firefly ds. pojazdów nośnych, powiedział, że możliwość wystrzelenia z systemu Wallops będzie dużym atutem, zwłaszcza jeśli chodzi o wystrzelenie MLV, który wyniesie statek kosmiczny Cygnus na orbitę. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.
„Myślę, że rząd szuka elastycznego dostępu do przestrzeni kosmicznej, a Floryda jest o jeden huragan od opóźnienia” – powiedział Oakes. „Więc powiedziałbym, że latanie z Wallops to wyjątkowa zaleta dla tego pojazdu. Jest bardzo konkurencyjny pod względem kosztów w porównaniu z obecnym systemem Falcon 9 i Dragon, a w rzeczywistości przewozi większy ładunek niż system ładunkowy Falcon 9. Zatem, jesteśmy tym bardzo podekscytowani.”
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin