Związek zawodowy United Auto Workers osiągnął w piątek o 23:00 porozumienie z Daimler Trucks z Północnej Karoliny, przyznając pracownikom 25-procentowe podwyżki i zapobiegając kryzysowi finansowemu. Strajk miał rozpocząć się w sobotę.
Związek oświadczył, że jest gotowy się wycofać, jeśli nie będzie mógł uzgodnić nowego kontraktu obejmującego 7300 pracowników Daimlera. Poprzedni kontrakt wygasł w piątek. Niemiecka firma posiada cztery fabryki w Karolinie Północnej, gdzie produkuje ciężarówki Freightliner i Western Star oraz autobusy Thomasbuilt. Związek reprezentuje także pracowników centrów dystrybucji części w Atlancie i Memphis.
Porozumienie, które obejmuje podział zysków, automatyczne podwyżki kosztów utrzymania i równą płacę wśród pracowników fabryk w Północnej Karolinie, stanowi zwycięstwo związku United Workers, który próbuje rozszerzyć swoją władzę w południowych stanach, gdzie związki zawodowe od dawna są słabe .
„Kiedy zbliżał się termin, firma nagle była gotowa do rozmów” – powiedział Sean Fine z UAW pod koniec piątku, ogłaszając porozumienie, które zapewni pracownikom podwyżki o co najmniej 16 procent w pierwszym roku po ratyfikacji umowy.
Wycofanie się mogło mieć krajowe reperkusje polityczne. Karolina Północna to stan, na którym toczy się bitwa polityczna, ma gubernatora z Partii Demokratycznej, ale prezydent Biden o włos przegrał ten stan w 2020 r. Biden zasygnalizował, że mógłby zdecydowanie interweniować, aby wesprzeć pracowników Daimlera, co mogłoby postawić go w sprzeczności z bardziej probiznesowymi Demokratami w tym stanie na kilka miesięcy przed dniem wyborów.
UAW odniósł sukcesy na południu. Odniosła wielkie zwycięstwo w tym miesiącu, kiedy pracownicy fabryki Volkswagena w Chattanooga w stanie Tennessee głosowali za reprezentacją przez związek. W połowie maja pracownicy fabryki Mercedes-Benz w Alabamie będą głosować nad możliwością utworzenia związku zawodowego.
Pracownicy Daimler Truck, który w 2021 r. wydzielił się z Mercedes-Benz, są reprezentowani przez UAW od kilkudziesięciu lat. Związek przyjął bardziej zdecydowane stanowisko po uzyskaniu największych od dziesięcioleci podwyżek płac dla pracowników Ford Motor Company, General Motors i Stellantis, właściciela Jeepa, Chryslera i Ram, po strajkach w tych trzech firmach w zeszłym roku.
Zyski dla pracowników W Daimlerze Mogłoby to nadać impet dążeniom UAW do zorganizowania amerykańskich fabryk samochodów, w tym w takich firmach jak Toyota i Tesla.
Pracownicy w Północnej Karolinie twierdzili, że z trudem wiążą koniec z końcem, podczas gdy Daimler osiągał ogromne zyski. Firma ze Stuttgartu odnotowała w ubiegłym roku zysk netto w wysokości 4 miliardów euro, czyli 4,25 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 44 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponad połowę zysków wygenerowała sprzedaż do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku.
Związek zwraca uwagę, że firma Thomas Building, której żółte autobusy szkolne są dobrze znane, skorzystała z wielomilionowych dotacji federalnych na autobusy elektryczne. Pracownicy Thomas Building zarabiają mniej niż ich odpowiednicy w innych fabrykach, ale umowa zapewni im podwyżki, aby zrekompensować deficyt.
„Pracownicy produkujący ciężarówki i pracownicy produkujący autobusy otrzymają taką samą płacę za taką samą pracę” – powiedział Fine.
Umowa zawiera także postanowienia mające na celu zachowanie miejsc pracy w Karolinie Północnej. Pracownicy poszukiwali większego bezpieczeństwa zatrudnienia po tym, jak firma przeniosła część produkcji do Meksyku.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów