Związek zawodowy United Auto Workers osiągnął w piątek o 23:00 porozumienie z Daimler Trucks z Północnej Karoliny, przyznając pracownikom 25-procentowe podwyżki i zapobiegając kryzysowi finansowemu. Strajk miał rozpocząć się w sobotę.
Związek oświadczył, że jest gotowy się wycofać, jeśli nie będzie mógł uzgodnić nowego kontraktu obejmującego 7300 pracowników Daimlera. Poprzedni kontrakt wygasł w piątek. Niemiecka firma posiada cztery fabryki w Karolinie Północnej, gdzie produkuje ciężarówki Freightliner i Western Star oraz autobusy Thomasbuilt. Związek reprezentuje także pracowników centrów dystrybucji części w Atlancie i Memphis.
Porozumienie, które obejmuje podział zysków, automatyczne podwyżki kosztów utrzymania i równą płacę wśród pracowników fabryk w Północnej Karolinie, stanowi zwycięstwo związku United Workers, który próbuje rozszerzyć swoją władzę w południowych stanach, gdzie związki zawodowe od dawna są słabe .
„Kiedy zbliżał się termin, firma nagle była gotowa do rozmów” – powiedział Sean Fine z UAW pod koniec piątku, ogłaszając porozumienie, które zapewni pracownikom podwyżki o co najmniej 16 procent w pierwszym roku po ratyfikacji umowy.
Wycofanie się mogło mieć krajowe reperkusje polityczne. Karolina Północna to stan, na którym toczy się bitwa polityczna, ma gubernatora z Partii Demokratycznej, ale prezydent Biden o włos przegrał ten stan w 2020 r. Biden zasygnalizował, że mógłby zdecydowanie interweniować, aby wesprzeć pracowników Daimlera, co mogłoby postawić go w sprzeczności z bardziej probiznesowymi Demokratami w tym stanie na kilka miesięcy przed dniem wyborów.
UAW odniósł sukcesy na południu. Odniosła wielkie zwycięstwo w tym miesiącu, kiedy pracownicy fabryki Volkswagena w Chattanooga w stanie Tennessee głosowali za reprezentacją przez związek. W połowie maja pracownicy fabryki Mercedes-Benz w Alabamie będą głosować nad możliwością utworzenia związku zawodowego.
Pracownicy Daimler Truck, który w 2021 r. wydzielił się z Mercedes-Benz, są reprezentowani przez UAW od kilkudziesięciu lat. Związek przyjął bardziej zdecydowane stanowisko po uzyskaniu największych od dziesięcioleci podwyżek płac dla pracowników Ford Motor Company, General Motors i Stellantis, właściciela Jeepa, Chryslera i Ram, po strajkach w tych trzech firmach w zeszłym roku.
Zyski dla pracowników W Daimlerze Mogłoby to nadać impet dążeniom UAW do zorganizowania amerykańskich fabryk samochodów, w tym w takich firmach jak Toyota i Tesla.
Pracownicy w Północnej Karolinie twierdzili, że z trudem wiążą koniec z końcem, podczas gdy Daimler osiągał ogromne zyski. Firma ze Stuttgartu odnotowała w ubiegłym roku zysk netto w wysokości 4 miliardów euro, czyli 4,25 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 44 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponad połowę zysków wygenerowała sprzedaż do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Meksyku.
Związek zwraca uwagę, że firma Thomas Building, której żółte autobusy szkolne są dobrze znane, skorzystała z wielomilionowych dotacji federalnych na autobusy elektryczne. Pracownicy Thomas Building zarabiają mniej niż ich odpowiednicy w innych fabrykach, ale umowa zapewni im podwyżki, aby zrekompensować deficyt.
„Pracownicy produkujący ciężarówki i pracownicy produkujący autobusy otrzymają taką samą płacę za taką samą pracę” – powiedział Fine.
Umowa zawiera także postanowienia mające na celu zachowanie miejsc pracy w Karolinie Północnej. Pracownicy poszukiwali większego bezpieczeństwa zatrudnienia po tym, jak firma przeniosła część produkcji do Meksyku.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów