20 września, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Polska jest rynkiem o dużym potencjale wzrostu dla włoskich firm

Polska jest rynkiem o dużym potencjale wzrostu dla włoskich firm

„Polski rynek znany jest z siły kanałów dystrybucji. Sześćdziesiąt procent owoców i warzyw kupowanych jest w supermarketach, dyskontach i hipermarketach. Jednak rynek tradycyjny odgrywa również ważną rolę w dystrybucji owoców i warzyw, 25 17- 18 września w Warszawie, celem wydarzenia prowadzonego przez Lidera Świeżości Żywności, Procent sprzedaży pochodzącej z małych sklepów lub warzywniaków to bezpośrednie spotkania największych sieci handlowych z producentami i/lub marketerami owoców i warzyw – wyjaśnia menadżer Anna Wiernickiej.

„Będzie to świetna okazja do spotkania się z importerami i krajowymi dystrybutorami zaopatrującymi rynek tradycyjny, a także do nawiązania kontaktów z menadżerami niektórych lokalnych łańcuchów dostaw”.

Spotkania te zgromadzą kupców owoców i warzyw z największych sieci handlowych, m.in. Auchan, Bytronka Carrefour, Chata Polska, Dino, E. Leclerc, Grupa Eurocash (frisco.pl, Delikatesy Centrum, abc, Lewiatan, Groszek, Eko, Mila). Intermarche, Nasz Sklep, Netto, Polo Market, Selgros, Spar, Stokrotka, Żabka, a także krajowi importerzy i dystrybutorzy oferujący mniejsze sieci.

„Polska jest strategicznym partnerem Włoch, o czym świadczy postępujący rozwój włoskich stosunków handlowych, który w 2021 r. wyniósł 28 mld euro, a do końca 2022 r. kolejne 32,6 mld euro, wobec wzrostu o 16,4% w roku poprzednim w skali globalnej, plasując Włochy na 2. miejscu wśród dostawców Polski i 5. wśród swoich klientów – napisano w oświadczeniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Ambasador Włoch w Polsce Luca Franchetti Pardo.

W ciągu ostatnich 30 lat Polska zajmowała pierwsze miejsce w Europie i drugie na świecie – za Chinami – pod względem tempa wzrostu spożycia na mieszkańca. Liczby te odzwierciedlają szybkość, z jaką konsumenci reagują na zmiany i dynamikę innowacji rynkowych. Wzrost siły nabywczej ludności w dalszym ciągu zwiększa popyt krajowy. Efektem jest korzystna sytuacja dla włoskich firm zainteresowanych eksportem swoich produktów.

„Mimo że włoskie firmy mają już ugruntowaną pozycję na polskim rynku, nadal jest dużo miejsca na rozwój. Z tej perspektywy nie należy lekceważyć położenia geograficznego kraju. Polska leży na skrzyżowaniu głównych europejskich szlaków handlowych. A logistyka centrum jest potencjalnym centrum ekspansji na inne rynki Europy Wschodniej, które przyciąga do Polski turystów zagranicznych, wspierane jest przez zaplecze podatkowe i logistyczne poprzez Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE).

READ  Rolls-Royce SMR / Ministerstwo wspiera brytyjską technologię reaktorową do zastosowania w Polsce

Dane sprzedażowe w polskim sektorze handlu masowego w ciągu ostatnich pięciu lat:

  • Biedronka to największa sieć detaliczna w Polsce, posiadająca ponad 3596 sklepów w całym kraju, co oznacza wzrost o 696 pdv w ciągu ostatnich 5 lat.
  • Dino, współlider w Polsce posiadający 2272 supermarkety na terenie całego kraju, dynamicznie się rozwija, dodając 272 sklepy tylko w 2023 roku.
  • Stokrotka, marka premium o wartości ponad 976 pdv, w ciągu ostatnich 5 lat urosła o 500 pdv.

„Strategie importowe ewoluują, kładąc nacisk na krótkie łańcuchy dostaw, które trafiają bezpośrednio do producentów. Nawet małe firmy przygotowują się do nawiązania bezpośrednich powiązań z włoskimi firmami, które mogą zorganizować 1–2 ciężarówki warzyw tygodniowo. Muszą je kupować od Natomiast polscy hurtownicy importujący organiczne włoskie jabłka tak.”

Jeśli chodzi o włoskie warzywa, dużym zainteresowaniem cieszą się pomidory, wszelkiego rodzaju sałaty, rzodkiewki, cukinia, papryka i brokuły. Główny sezon importowy rozpoczyna się jesienią i trwa aż do zimy. W okresie przedżniwnym głównym importem jest marchew (choć Polska jest drugim co do wielkości producentem marchwi w UE) i ziemniaki.

„Polscy klienci są bardzo zainteresowani włoskimi produktami i są bardzo otwarci na wszystko, co nowe. W ostatniej edycji wydarzenia najpopularniejszym importowanym produktem było masło. W tym roku uwaga skupiona będzie na światowej klasy włoskiej radicchio. Produkt już dostępny doceniony przez polskich konsumentów w nowych pokrojonych opakowaniach, ale wciąż brakuje go na półkach warzyw i owoców supermarketów.”

Aby uzyskać więcej informacji:
Lider świeżej żywności

Tel: (+39) 366 646 0285
E-mail: [email protected]
www.freshfoodleader.com