Kilka godzin po tym, jak Hamas, palestyńska grupa bojowników, zaatakowała Izrael w sobotę, sieć mediów społecznościowych należąca do najbogatszego człowieka świata Elona Muska została wypełniona fałszywymi filmami, zdjęciami i dezinformacją na temat konfliktu.
„Wyobraźcie sobie, że coś takiego miało miejsce w naszym sąsiedztwie, w przypadku waszej rodziny” – Ian Miles Cheung, skrajnie prawicowy komentator, z którym Musk często współpracuje, zamieścił post obok filmu, który, jak twierdził, przedstawia palestyńskich bojowników zabijających obywateli Izraela.
Community Note, funkcja X, która umożliwia użytkownikom dodawanie kontekstu do postów, podaje, że osoby na klipie byli członkami izraelskich organów ścigania, a nie Hamasem.
Ale film nadal jest wyświetlany i wygenerował miliony wyświetleń. Badanie Al Jazeery wykazało, że setki innych kont X udostępniło klip na platformie, niektóre ze zweryfikowanymi znacznikami wyboru.
Dezinformacja – celowo rozpowszechniana fałszywych wiadomości – na temat wojny i konfliktu izraelsko-palestyńskiego w ogóle rozprzestrzeniła się również w innych sieciach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram i TikTok, ale dzięki odnowionej polityce Muska, która pozwala każdemu zapłacić w celu sprawdzenia swojej tożsamości jak i duże media. Wydaje się, że w obliczu powszechnych zwolnień w zespołach ds. zaufania i bezpieczeństwa X platforma doświadczyła najgorszego.
X i Meta, które są właścicielami Facebooka, Instagrama, Threads, TikTok i BlueSky, nie odpowiedziały na prośbę Al Jazeery o komentarz.
W poniedziałek X ogłosił, że w weekend na platformie pojawiło się ponad 50 milionów postów na temat konfliktu.
W odpowiedzi firma oświadczyła, że usunęła nowo utworzone konta powiązane z Hamasem, podniosła liczbę „dziesiątek tysięcy postów” zawierających treści graficzne i mowę nienawiści oraz zaktualizowała swoje zasady określające, co platforma uważa za „godne uwagi”.
„Te ogromne firmy wciąż są zdumione rozprzestrzenianiem się dezinformacji, nawet jeśli nikogo to nie dziwi” – stwierdziła Irina Raico, dyrektor Programu Etyki Internetowej na Uniwersytecie Santa Clara.
„Podają liczby – ile postów usunęli, ile kont zablokowali, jakie ustawienia warto zmienić, jeśli nie chcesz oglądać rzezi. To, czego nie podają, to miary ich niepowodzeń: ile zniekształceń nie towarzyszyło informacji zwrotnej. „Społeczeństwo” lub sklasyfikowane w inny sposób i na jak długo. Do dziennikarzy i badaczy należy dokumentowanie ich niepowodzeń po ich wystąpieniu.
W ciągu ostatnich kilku lat nieuczciwi aktorzy wielokrotnie wykorzystywali platformy mediów społecznościowych do szerzenia dezinformacji w odpowiedzi na konflikty w świecie rzeczywistym. Na przykład w 2019 r. Twitter i Facebook zalały plotki i oszustwa po tym, jak mocarstwa nuklearne Indie i Pakistan znalazły się na krawędzi wojny po tym, jak Pakistan zestrzelił dwa indyjskie samoloty bojowe i pojmał indyjskiego pilota.
W tym tygodniu na miejscu śmigłowiec.
Kilku badaczy dezinformacji, zarówno w mediach społecznościowych, jak i w wywiadach dla Al Jazeery, wskazało, że materiał filmowy pochodzi z gry wideo o nazwie „Arma 3”. Post zawierający opinie społeczności jest nadal dostępny i ma ponad pół miliona wyświetleń.
Inny post Jima Fergusona, brytyjskiego wpływowca mediów społecznościowych, twierdzi, że ukazuje żołnierzy Hamasu używających amerykańskiej broni „porzuconej w Afganistanie, użytej do ataku na Izrael”.
Jednak według Community Notes zdjęcie przedstawia żołnierzy talibów z 2021 r., a nie Hamasu. Wpis Fergusona, który jest nadal dostępny na platformie, doczekał się ponad 10 milionów wyświetleń.
Dina Sadiq, badaczka Bliskiego Wschodu w DFRLab Rady Atlantyckiej, powiedziała Al Jazeerze, że kolejna fałszywa narracja, którą jej zespół zauważył na platformach, dotyczyła tego, że Hamas otrzymał pomoc z wnętrza Izraela w zaplanowaniu ataku.
„W Internecie krążą stare i pochodzące z recyklingu nagrania, które są przytłaczające i utrudniają użytkownikom rozróżnienie, co jest prawdziwe, a co nie” – powiedział Sadiq.
Sadiq dodał, że błędne informacje na temat ataku rozprzestrzeniają się także między platformami. „Niektóre filmy TikTok trafiają do X, a niektóre klipy, które pojawiły się najpierw w Telegramie, można następnie oglądać na X” – powiedziała.
„Zalew oszustów szerzących kłamstwa i nienawiść na temat kryzysu między Izraelem a Gazą w ostatnich dniach, w połączeniu z algorytmami agresywnie promującymi ekstremistyczne i niepokojące treści, właśnie dlatego media społecznościowe stały się tak złym miejscem dostępu do wiarygodnych informacji”, Imran Ahmed, Dyrektor naczelny Centrum Przeciwdziałania Cyfrowej Nienawiści powiedział Al Jazeerze.
„Firmy technologiczne udowodniły, że nie są zainteresowane szerzeniem niebezpiecznej propagandy, jeśli nie całkowicie w nią zaangażowane”.
„Dumny organizator. Alkoholowy ninja. Kujon kulinarny. Typowy entuzjasta telewizji. Zapalony czytelnik. Fanatyk niezależnej muzyki”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy