20 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

"Jeanne Dielman, 23 Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles"

Ogłoszenie wyników plebiscytu Sight & Sound Best Films of All Time 2022

Inne filmy, które znalazły się w pierwszej dziesiątce, to „Spragnieni miłości”, „Beau Travail”, „Mulholland Drive”, „Vertigo” i „Citizen Kane”.

Kolejna dekada, kolejna ankieta Sight & Sound. W czwartek brytyjski magazyn ujawnił edycję swojej wieloletniej ankiety krytyków na temat najlepszych filmów wszechczasów z 2022 r., z „Jane Dillman23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles” zajął pierwsze miejsce — pierwszy film reżyserki, który otrzymał to wyróżnienie od czasu rozpoczęcia badania w 1952 roku.

Wyreżyserowany przez belgijską reżyserkę Chantal Ackermann i wydany w 1975 roku, Jeanne Dillmann to trzygodzinny, 20-minutowy film, który podąża za tytułową bohaterką (Delphine Seyrig), samotną matką i prostytutką, która wykonuje monotonną codzienną rutynę, która powoli się rozwiązuje i rozpada się. Od czasu swojej premiery film jest powszechnie uznawany za punkt orientacyjny kina feministycznego. Wcześniej zajmował 36. miejsce w plebiscycie Sight & Sound z 2012 roku, będąc jednym z zaledwie dwóch filmów wśród 100 najlepszych filmów reżyserki; Drugi, „Beau Travail” Claire Denis, zajmuje teraz siódme miejsce.

Aby uczcić ukoronowanie filmu jako największego filmu wszechczasów, film Jeanne Dielman będzie dostępny do transmisji strumieniowej w BFI Player od czwartku, co oznacza, że ​​po raz pierwszy film został udostępniony do transmisji strumieniowej w Wielkiej Brytanii.

Jane Dillmann zakwestionowała status quo, kiedy została wydana w 1975 roku i nadal to robi. „To przełomowy film feministyczny, a jego pozycja na szczycie listy symbolizuje lepszą reprezentację na liście 100 największych filmowców” – powiedział Mike Williams, redaktor naczelny Sight and Sound.

zawrót głowy,,Klasyczny thriller Alfreda Hitchcocka, który zajął pierwsze miejsce w 2012 roku, kończąc pięćdziesięcioletnią serię Orsona Wellesa.Obywatel Kane„Zajmij pierwsze miejsce. „Vertigo” jest teraz na drugim miejscu, a „Citizen Kane” spadł na trzecie miejsce. Wyprzedził pierwszą ankietę Sight & Sound przeprowadzoną w 1952 roku przez włoski neorealistyczny klasyk „Złodzieje rowerów”. zajął w tym roku 41. miejsce, remisując z „Rashomonem” Akiry Kurosawy.

Pozostałą dziesiątkę pierwszej dziesiątki uzupełniają „Tokyo Story”, „In the Mood For Love”, „2001: A Space Odyssey”, „Beau Travail”, „Mulholland Drive”, „Man With the Movie Camera” i „ Śpiewanie w „deszczu”. „Tokyo Story”, „2001: Odyseja kosmiczna” i „Człowiek z kamerą” znalazły się w pierwszej dziesiątce listy z 2012 roku, mimo że każdy film znalazł się na liście 100 najlepszych. Inne filmy zastąpiły „La Règle du” Jeu”, „Sunrise: A Song of Two Humans”, „The Seekers”, „The Pains of Joan of Arc” i „8 1/2”. La Règle du Jeu , satyryczny film Jeana Renoira z 1939 roku, był jedynym filmem, który wcześniej znalazł się w pierwszej dziesiątce każdego z sondaży Voice i Opinion. W tym roku spadł na 13. miejsce.

Oprócz tego, że film Ackermana objął prowadzenie, tegoroczna ogólna lista jest bardziej świeża i zróżnicowana niż w poprzednich edycjach — być może ze względu na większą liczebność próby krytyków, z 1600 respondentami biorącymi udział w ankiecie w porównaniu z 846 krytykami z 2012 roku. znalazło się w pierwszej setce, w tym „Wiadomości z domu” Akermana, „Cleo from 5 to 7” Agnes Vardy i „The Gleaners and I”, „Meshes of the Afternoon” Mayi Deren i Alexandra Hammida oraz „Stokrotki”, „Portret” Very Chytilovej of a Lady on Fire” Celine Sciammy, „Wanda” Barbary Lowden, „Fortepian” Jane Campion i „Daughters of the Dust” Julie Dash.

READ  Bully Ray ma nowego wroga w Impact

„Touki Bouki” Djibrila Diopa Mambety’ego był jedynym filmem czarnoskórego reżysera, który pojawił się na liście 2012. W tym roku dołączyło do niego jeszcze sześć filmów, w tym „Daughters of the Dust” Dasha (jedyny film czarnoskórej kobiety, który pojawił się w z listy) oraz „Rób, co należy” Spike’a. Lee, „Zabójca owiec” Charlesa Burnetta, „Moonlight” Barry’ego Jenkinsa, „Get Out” Jordana Peele i „Dziewczyna w czerni” Osmana Sembene.

Na liście z 2012 roku znalazły się „In the Mood for Love” i „Mulholland Drive” jako jedyne dwa filmy z XXI wieku — po raz pierwszy wydane w 2001 roku. The Gleaners „Moonlight”, „Get Out”, „Spirited Away” i „Tropical Malady”. „Portret kobiety w ogniu” i „Parasite” Bong Joon Ho, które ukazały się w 2019 roku, to dwa najnowsze filmy na liście. „Mój sąsiad Totoro” i „Spirited Away” Hayao Miyazakiego to jedyne filmy animowane na liście.

Sight & Sound przeprowadza najwspanialsze filmy wszechczasów w swoim plebiscycie dekady, przeprowadzając ankietę wśród międzynarodowych krytyków filmowych, którzy przedstawiają swoje osobiste listy dziesięciu najlepszych. Kate Erbland, David Ehrlich i Eric Kuhn z IndieWire głosowali w tegorocznej ankiecie (i wkrótce podzielą się swoimi indywidualnymi kartami do głosowania). Ponadto wybitnych reżyserów i celebrytów zapraszamy do udziału w osobnej ankiecie na temat ich ulubionych filmów. W tym roku 480 reżyserów — w tym Martin Scorsese, Barry Jenkins, Sofia Coppola, Bong Joon Ho, Lynn Ramsey i Mike Lee — dołączyło do grona swoich najlepszych filmów. Jean Dillmann zajmuje czwarte miejsce na liście dyrektorów.

Założony w 1932 roku, Sight & Sound jest miesięcznikiem filmowym, którego właścicielem i operatorem jest Brytyjski Instytut Filmowy w Wielkiej Brytanii. Oprócz ankiety, w czasopiśmie zamieszczane są recenzje wszystkich filmów, które co miesiąc pojawiają się w kinach, a także wywiady z reżyserami. Williams jest redaktorem publikacji, który objął stanowisko w 2019 roku po ustąpieniu wieloletniego redaktora naczelnego Nicka Jamesa.

Fascynujące jest obserwowanie, jak lista zmienia się z każdą dekadą i jak te zmiany mogą odzwierciedlać zmiany w kulturze filmowej. Francuska Nowa Fala nieco złagodniała w ocenie tej ważnej grupy: „Cléo 5 to 7” Vardy jest szczytem ruchu, pod numerem 14. „Breathless”, drugi najbardziej dochodowy klasyk nowej fali, zwykle blisko pierwszej dziesiątki listy przebojów. z przeszłości, obecnie zajmuje 38. miejsce, chociaż na liście znajdują się jeszcze trzy tytuły Godarda: „Le Mepris (pogarda)” zajmuje 54. miejsce, a „Pierrot le fou” i „Histoire(s) du Cinema” każdy z remisem po 84. Top (i jedyny) Truffaut to „400 Hits”, remis za 50. Złoto to „Jules et Jim”, który pojawił się w poprzednich edycjach listy. Tylko jeden film Jacquesa Rivette’a, „Celine i Julie Go-Botting”, osiągnął wynik 78. „La Jetée” Chrisa Markera osiągnął wynik 67, a mało znany, ale nowy „Sans Soleil” z wynikiem 59. Ale nie ma filmów Chrisa Markera „La Jetée” Jetée. Resnais, Chabrol czy Malle, ani żaden z sąsiadujących z Nową Falą Jean-Pierre Melville.

Dawni mistrzowie, którzy pojawili się w pierwszej dziesiątce College Top 100: René Claire, DW Griffith, Robert Flaherty, Erich von Stroheim, Marcel Karn i David Lean, minęli. Luchino Visconti pojawia się tylko raz w wieku 90 lat w The Leopard. Na tej liście są tylko dwa filmy Kenjiego Mizoguchiego, a także tylko dwa filmy Kurosawy i dwa filmy Ozu. No Pasolini i dwa najbardziej oczywiste tytuły Felliniego, „8 1/2” i „La Dolce Vita”, są mniej popularne niż kiedykolwiek. Jedynym filmem z Indii jest 35-letni Pathr Panchali Satyajita Raya, który wcześniej debiutował w pierwszej dziesiątce.

READ  Bywalcy koncertów składają pozew przeciwko Madonnie i Live Nation w związku z późnym rozpoczęciem programu

Hitem były również klasyczne hollywoodzkie filmy: na liście nie ma innych tytułów Johna Forda poza „The Searchers”, który znokautował w tym roku 10 najlepszych tytułów. I nie ma żadnych wpisów dotyczących Howard Hawks. Żaden film Wellesa poza „Obywatelem Kane’em”, chociaż „Wspaniali Ambersonowie” nie pojawił się wcześniej w pierwszej dziesiątce. Charlie Chaplin i Buster Keaton mają na liście dwa filmy. Jednak Hitchcock nadal posiada cztery tytuły.

Przeczytaj poniżej, aby zapoznać się z resztą naszej listy Sight & Sound Top 100.

100 najlepszych filmów wszechczasów według krytyków

1. „Jeanne Dielman, 23 lata, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (Chantal Akerman, 1975)
2. Zawrót głowy (Alfred Hitchcock, 1958)
3. „Obywatel Kane” (Orson Welles, 1941)
4. „Historia z Tokio” (Ozu Yasujiro, 1953)
5. „Spragnieni miłości”, Wong Kar-wai, 2001)
6. „2001: Odyseja kosmiczna” (Stanley Kubrick, 1968)
7. „Piękny ból” (Claire Denis, 1998)
8. „Dr Mulholland” (David Lynch, 2001)
9. „Człowiek z kamerą” (Dziga Wiertow, 1929)
10. Deszczowa piosenka (Stanley Donen i Gene Kelly, 1951)
11. „Wschód słońca: piosenka dla dwojga” (FW Murnau, 1927)
12. „Ojciec chrzestny” (Francis Ford Coppola, 1972)
13. „La Règle du Jeu” (Jean Renoir, 1939)
14. „Cleo od 5 do 7” (Agnès Varda, 1962)
15. „Poszukiwacze” (John Ford, 1956)
16. „Przerwa po południu” (Maya Derain i Alexander Hamid, 1943)
17. „Zbliżenie” (Abbas Kiarostami, 1989)
18. „Persona” (Ingmar Bergman, 1966)
19. „Czas apokalipsy” (Francis Ford Coppola, 1979)
20- „Siedmiu samurajów” (Akira Kurosawa, 1954)
21. (TIE) „Pasja Joanny d’Arc” (Carl Theodor Dreyer, 1927)
21. (TIE) „Późna wiosna” (Ozu Yasujiro, 1949)
23. „Czas zabawy” (Jacques Tati, 1967)
24. „Rób właściwe rzeczy” (Spike Lee, 1989)
25. (TIE) „Au Hasard Balthazar” (Robert Bresson, 1966)
25. (KRAWIANIE) NOC ŁOWCY” (Charles Laughton, 1955)
27. Szoa (Claude Lanzmann, 1985)
28. „Stokrotki” (Věra Chytilová, 1966)
29. „Taksówkarz” (Martin Scorsese, 1976)
30. „Portret kobiety w ogniu” (Celine Sciamma, 2019)
31. (TIE) „Zwierciadło” (Andriej Tarkowski, 1975)
31. (TIE) „8½” (Federico Fellini, 1963)
31. (TIE) „Psychoza” (Alfred Hitchcock, 1960)
34. „Atalante” (Jean Vigo, 1934)
35. „Pather Panchali” (Satyajit Ray, 1955)
36. (TIE) „Światła miasta” (Charlie Chaplin, 1931)
36. (TIE) „M” (Fritz Lang, 1931)
38. (TIE) „A bout de suflet” (Jean-Luc Godard, 1960)
38. (TIE) „Niektórzy lubią to gorąco” (Billy Wilder, 1959)
38. (TIE) „Tylne okno” (Alfred Hitchcock, 1954)
41. (TIE) „Złodzieje rowerów” (Vitorio De Sica, 1948)
41. (TIE) „Rashomon” (Akira Kurosawa, 1950)
43. (TIE) „Stalker” (Andriej Tarkowski, 1979)
43. (TIE) „Zabójca owiec” (Charles Burnett, 1977)
45. (TIE) „Północ przez północny zachód” (Alfred Hitchcock, 1959)
45. (TIE) „Bitwa o Algier” (Gilo Pontecorvo, 1966)
45. (TIE) „Barry Lyndon” (Stanley Kubrick, 1975)
48. (TIE) „Wanda” (Barbara Lowden, 1970)
48. (TIE) „Ordet” (Carl Theodor Dreyer, 1955)
50. (TIE) „400 ciosów” (François Truffaut, 1959)
50. (TIE) „Fortepian” (Jane Campion, 1992)
52. (TIE) „Wiadomości z domu” (Chantal Ackermann, 1976)
52. „Strach zżera duszę” (Rainer Werner Fassbinder, 1974)
54. (TIE) „Mieszkanie” (Billy Wilder, 1960)
54. (TIE) „Pancernik Potiomkin” (Siergiej Eisenstein, 1925)
54. (TIE) „Sherlock Jr.” (Buster Keaton, 1924)
54. (TIE) „Le Mépris” (Jean-Luc Godard 1963)
54. (TIE) „Łowca androidów” (Ridley Scott 1982)
59. Bez soli (Chris Marker, 1982)
60. (TIE) „Córki pyłu” (Jolie Dash, 1991)
60. (TIE) „La dolce vita” (Federico Fellini 1960)
60. (TIE) „Światło księżyca” (Barry Jenkins 2016)
63. (TIE) „Casablanca” (Michael Curtiz 1942)
63. (TIE) „Chłopaki z ferajny” (Martin Scorsese 1990)
63. (TIE) „Trzeci człowiek” (Carroll Reed 1949)
66- Toki Poki (Djibril Diop Mambety, 1973).
67. (TIE) „Zbieracze i ja” (Agnès Varda 2000)
67. (TIE) „Metropolia” (Fritz Lang 1927)
67. (TIE) „Andriej Rublow” (Andriej Tarkowski 1966)
67. (TIE) „Czerwone buty” (Michael Powell i Emeric Pressburger 1948)
67. (TIE) „La Jetée” (Chris Marker 1962)
72. (TIE) „Mój sąsiad Totoro” (Miyazaki Hayao 1988)
72. (TIE) „Podróż do Włoch” (Roberto Rossellini 1954)
72. (TIE) „L’avventura” (Michelangelo Antonioni 1960)
75. (TIE) „Imitacja życia” (Douglas Sirk 1959)
75. (TIE) „Sansho komornik” (Mizoguchi Kenji 1954)
75. (TIE) „Spirited Away” (Miyazaki Hayao 2001)
78. (TIE) „Jasny letni dzień” (Edward Yang 1991).
78. (TIE) „Sátántangó” (Béla Tarr 1994)
78. (TIE) „Céline i Julie płyną łodzią” (Jacques Rivette 1974)
78. (TIE) „Czasy współczesne” (Charlie Chaplin 1936)
78. (TIE) „Bulwar Zachodzącego Słońca”. (Billy Wilder 1950)
78. (TIE) „Kwestia życia i śmierci” (Michael Powell i Emeric Pressburger 1946)
84. (TIE) „Niebieski aksamit” (David Lynch 1986)
84. (TIE) „Pierrot le fou” (Jean-Luc Godard 1965)
84. (TIE) „Histoire(s) du cinéma” (Jean-Luc Godard 1988-1998)
84. (TIE) „Duch ula” (Victor Eris, 1973)
88. (TIE) „Lśnienie” (Stanley Kubrick, 1980)
88. (TIE) „Chungking Express” (Wong Kar Wai, 1994)
90. (TIE) „Madame de…” (Max Ofulls, 1953)
90. (TIE) „Lampart” (Luchino Visconti, 1962)
90. (TIE) „Ugetsu” (Mizuguchi Kenji, 1953)
90. (TIE) „Pasożyt” (Bong Joon Ho, 2019)
90. (TIE) „Yi Yi” (Edward Yang, 1999)
95. (TIE) „Człowiek, który uciekł” (Robert Bryson, 1956)
95. (TIE) „Generał” (Buster Keaton, 1926)
95. (TIE) „Pewnego razu na Zachodzie” (Sergio Leone, 1968)
95. (TIE) „Wynoś się” (Jordan Peele, 2017)
95. (TIE) „Czarna dziewczyna” (Osman Sembene, 1965)
95. (TIE) „Tropikalna choroba” (Apichatpong Weerasethakul, 2004)

READ  Recenzja Spacemana w serwisie Netflix: Powolne i smutne science-fiction

Udział: Bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami filmowymi i telewizyjnymi! Zapisz się do naszych biuletynów e-mailowych tutaj.