Dla NASA i jej astronautów Księżyc nie jest dalej, ale przesuwa się dalej w przyszłość.
Urzędnicy agencji kosmicznej ogłosili we wtorek, że misja Artemis 2, pierwsza od ponad 50 lat amerykańska misja wysłania astronautów w pobliże Księżyca, nie odbędzie się zgodnie z planem pod koniec tego roku.
Wyznaczyli docelową datę misji na wrzesień 2025 r., która okrąży Księżyc bez lądowania na nim.
Opóźnienie misji Artemis 2 opóźnia także kolejną misję Artemis 3, która polega na wylądowaniu dwóch astronautów na Księżycu w pobliżu jego bieguna południowego. Nie stanie się to teraz, przed wrześniem 2026 roku.
Artemis II będzie pierwszą misją, podczas której astronautów uda się w przestrzeń kosmiczną przy użyciu masywnej rakiety Space Launch System i kapsuły Orion należącej do NASA, a urzędnicy NASA chcą rozwiązać potencjalne problemy, które mogłyby narazić załogę na niebezpieczeństwo.
„Nie polecimy, dopóki nie będzie gotowy” – powiedział administrator NASA Bill Nelson podczas konferencji prasowej we wtorkowe popołudnie. „Bezpieczeństwo jest najważniejsze.”
Jeśli chodzi o opóźnienie misji, urzędnicy powołali się na szereg problemów technicznych, w tym obawy dotyczące elektroniki w systemie podtrzymywania życia, który utrzyma astronautów przy życiu w Orionie, ciągłą analizę korozji osłony termicznej kapsuły podczas poprzedniej misji bez załogi oraz naprawy wieża startowa.
W przeciwieństwie do misji Apollo, Artemis 2 nie wejdzie na orbitę księżycową; Kapsuła Orion będzie krążyć wokół Księżyca, wykorzystując grawitację księżycową, aby sprowadzić ją na Ziemię w celu wylądowania na Oceanie Spokojnym. Cała wyprawa powinna zająć około 10 dni.
Załoga będzie składać się z trzech astronautów NASA – Reeda Wisemana, Victora Glovera i Christiny Koch – oraz kanadyjskiego astronauty Jeremy’ego Hansena.
Amit Kshatriya, zastępca administratora odpowiedzialny za program NASA Moon to Mars, powiedział, że głównym powodem opóźnienia Artemis 2 było odkrycie problemów z zaworami w systemie podtrzymywania życia kapsuły Orion.
Bezpieczniki przeznaczone do kapsuły Orion dla Artemis III nie przeszły testów. „To skłoniło nas do zatrzymania się i spojrzenia na tę arenę w bardziej szczegółowy sposób” – powiedział pan Kshatriya.
Elementy zaworu Artemis II przeszły pomyślnie testy i zostały zamontowane, jednak „stało się dla nas jasne, że niedopuszczalne jest przyjęcie tych urządzeń i ze względu na bezpieczeństwo załogi konieczna jest ich wymiana”. Powiedział Kshatriya.
NASA odkryła również potencjalny niedobór akumulatorów Oriona, gdyby statek kosmiczny musiał w sytuacji awaryjnej szybko oddzielić się od rakiety – dodał.
Nawet po zmianie miejsca docelowego kluczowe elementy planów NASA dotyczących lotów załogowych – rakieta SLS i kapsuła Orion – były już opracowywane od lat i pozostały niezmienione.
Początkowo tempo powrotu Księżyca było powolne, a astronauci mieli wylądować co najmniej do 2028 roku. Następnie w 2019 roku wiceprezydent Mike Pence, który przewodniczył Narodowej Radzie Kosmicznej, ogłosił nagłe przyspieszenie i zapewnił, że amerykańscy astronauci będą chodzić. Ponownie na Księżycu do końca 2024 r. „za wszelką cenę”.
Pence i inni krytycy stwierdzili, że NASA nie podjęła pilnych działań, zauważając, że między słynnym ogłoszeniem przez prezydenta Johna Kennedy'ego w 1961 r. planu dotarcia na Księżyc a lądowaniem Apollo 11 minęło zaledwie osiem lat.
Pence przywołał także widmo Chin, które właśnie umieściły automatyczny lądownik po niewidocznej stronie Księżyca i zamierzają wylądować astronautów na powierzchni Księżyca do 2030 roku.
Program księżycowy nazywał się: Artemida, która w mitologii greckiej jest siostrą bliźniaczką Apolla.
W 2021 roku NASA zatrudniła SpaceX Elona Muska do budowy lądownika Artemis III. Firma modyfikuje gigantyczną rakietę Starship, aby móc przetransportować dwóch astronautów NASA z orbity Księżyca na powierzchnię Księżyca.
Przyspieszony harmonogram NASA zaczyna się przesuwać. Artemis I, testowy start rakiety SLS, która wysłała bezzałogową kapsułę Orion w tygodniowy lot testowy wokół Księżyca, zaplanowano na koniec 2020 r., ale wystartował dopiero w listopadzie 2022 r.
Artemis I odniósł duży sukces, a urzędnicy NASA mieli nadzieję, że Artemis II podąży śladem dwa lata później.
Chociaż budżet NASA znacznie wzrósł w ostatnich latach, nadal stanowi on znacznie mniejszą część budżetu federalnego niż w szczytowym okresie programu Apollo w latach sześćdziesiątych.
W grudniu Biuro Odpowiedzialności Rządu ogłosiło cel na grudzień 2025 r. dotyczący lądowania Artemidy 3 na Księżycu. To było mało prawdopodobne, Wskazując na zbyt optymistyczne harmonogramy prac nad lądownikiem księżycowym Starship i skafandrami kosmicznymi, których astronauci będą potrzebowali, aby chodzić po Księżycu.
Dwa statki Starship wystrzelone w zeszłym roku nie dotarły na orbitę, chociaż SpaceX twierdzi, że oba testy dostarczyły mnóstwo danych umożliwiających wprowadzenie ulepszeń. Jeśli statek kosmiczny zajmie więcej czasu niż przeciętny duży projekt w NASA, będzie gotowy dopiero w 2027 r., podało biuro odpowiedzialności.
Opóźnienie daje SpaceX więcej czasu na sprostanie wyzwaniom związanym z rozwojem statków kosmicznych, w tym pełnemu bezzałogowemu lądowaniu pojazdu na Księżycu, obecnie zaplanowanemu na 2025 rok.
Zastępca administratora NASA, James Frey, powiedział, że poprawiony harmonogram Artemis nie jest zbyt optymistyczny, chociaż przyznał, że mogą wystąpić dodatkowe opóźnienia.
„Próbowaliśmy zająć się niewiadomymi i opracować realistyczny plan” – powiedział Free.
Inne części programu księżycowego NASA również nie przebiegły zgodnie z planem.
W poniedziałek Peregrine, zautomatyzowany komercyjny lądownik księżycowy, na którym przeprowadzono pięć eksperymentów dla NASA, został pomyślnie wysłany na trajektorię w stronę Księżyca po wystrzeleniu, ale wkrótce potem jego układ napędowy doznał paraliżującej awarii. Chociaż stanowi to porażkę dla badań Księżyca prowadzonych przez NASA, jest mało prawdopodobne, aby zwiększyło opóźnienia w Artemisie.
W Najnowsza aktualizacja We wtorek po południu firma Astrobotic Technology z Pittsburgha, która zbudowała statek kosmiczny, poinformowała, że za około 40 godzin może zabraknąć paliwa do silników manewrowych.
„Biorąc pod uwagę wyciek paliwa, niestety nie ma szans na gładkie lądowanie na powierzchni Księżyca” – stwierdziła firma. Inżynierowie w dalszym ciągu szukają sposobów na przedłużenie żywotności statku kosmicznego i zbierają dane, które mogą pomóc w przyszłych misjach.
NASA zarezerwowała już dodatkowe eksperymenty na innych komercyjnych lądownikach w ramach wysiłków mających na celu prowadzenie badań naukowych na Księżycu niższym kosztem. Urzędnicy NASA stwierdzili, że spodziewają się niepowodzenia niektórych z tych komercyjnych misji.
Jednak NASA może być również ostrożna, jeśli chodzi o realizację drugiej misji Astrobotic, która polega na zabraniu łazika VIPER o wartości 433,5 miliona dolarów w region Antarktyki, gdzie będzie badał lód wodny i inne zasoby. Do lotu wykorzystany zostanie większy lądownik o nazwie Griffin.
Łazik to najbardziej złożony i najdroższy ładunek, jaki NASA zaplanowała dla komercyjnych misji księżycowych.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin